|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 18 apr 2007 1:59 Onderwerp: Re: ruilovereenkomst |
|
|
W. de Haan schreef: | Klopt dit met de casus? Ik miste dit detail. |
De casus gaat over de toepasselijkheid van art 103 Rv op ruilovereenkomsten van onroerende zaken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
W. de Haan
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 18 apr 2007 13:52 Onderwerp: ruil OZ |
|
|
Goed. Ik dacht nog even aan de bepaling van artikel 7: 270 BW uit het huurrecht (woningruil). Maar dat is dan dus niet toepasselijk. Mijn eerdere antwoord lijkt mij dan het juiste.
Repeteer je nog steeds BPR in Groningen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 18 apr 2007 14:24 Onderwerp: |
|
|
De oorspronkelijke vraag lijkt me te gaan over een ruilovereenkomst van onroerende zaken in de zin van art 7:49 BW. De vraag is dan: is de rechter van het gebied waarin één van beide onroerende zaken zich bevinden op grond van art 103 Rv relatief medebevoegd?
Mijn antwoord is ja. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: do 19 apr 2007 16:51 Onderwerp: |
|
|
Moeten we in de discussie tussen Abraxes en Bona Fides niet betrekken hoe de Hoge Raad denkt over de keuze tussen een taaltechnische uitleg en de bedoeling van partijen. Hierin prevaleert altijd de bedoeling van partijen. Als goede juristen moeten we denk ik die weg ook maar gaan volgen.
Dan lijkt me maar een uitleg mogelijk van de vraag van eluursema. Die gaat niet over de al dan niet exclusieve bevoegdheid (alhoewel dat er taaltechnisch staat) maar of art 103 Rv. ook op een ruilovk van een onroerende zaak van toepassing is. Zelfs een aap kan dan nog zien dat de vraag dan duid op de eerste volzin van dat artikel.
Elke zaak betreffende onroerende zaken maakt de rechter in het arrondissement waar de onroerende zaak mede bevoegd. Het antwoord is m.i. dus JA! _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
|