|
Auteur |
Bericht |
Bartaz
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 58
|
Geplaatst: zo 10 okt 2010 18:48 Onderwerp: Onrechtmatige daad van overledene |
|
|
Overledenen zijn geen rechtssubjecten, maar dit geeft een onbevredigend gevoel voor mijn idee.
Stel, A stoot door wild gedrag de vaas van B op de grond. A sterft een paar dagen later. B wil toch de schade van de vaas op A verhalen, maar omdat A is gestorven is hij geen rechtssubject meer en kan hij dus geen onderwerp zijn voor een prodecure op grond van onrechtmatige daad.
Dat is onbevredigend voor mijn gevoel, want B heeft schade geleden die A gewoon zou hebben moeten betalen, maar het vermogen van A blijft in tact doordat A sterft.
Wat zie ik over het hoofd? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 10 okt 2010 19:31 Onderwerp: |
|
|
Opvolging, algemene titel. De aansprakelijkheid en vordering, ontstaan bij level, behoren tot het vermogen van de overledene. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 10 okt 2010 21:53 Onderwerp: Re: Onrechtmatige daad van overledene |
|
|
Bartaz schreef: | Wat zie ik over het hoofd? |
Dat erfgenamen niet alleen bezittingen erven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Bartaz
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 58
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 20:57 Onderwerp: |
|
|
Uiteraard wist ik het bovenstaande al, maar het gaat specifiek om een verbintenis uit OD.
Ik had artikel 6:249 BW wel gevonden, waaruit inderdaad blijkt dat overeenkomsten overgaan naar de rechtsverkrijgenden uit algemene titel, maar ik kon nergens een bepaling voor verbintenissen uit OD vinden.
Hebben jullie ook het wetsartikel erbij?
(art. 4:7 lid 1 sub a BW???) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 22:27 Onderwerp: |
|
|
Bartaz schreef: | Uiteraard wist ik het bovenstaande al, maar het gaat specifiek om een verbintenis uit OD. |
Wat is daar dan bijzonder aan? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Bartaz
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 22:54 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Bartaz schreef: | Uiteraard wist ik het bovenstaande al, maar het gaat specifiek om een verbintenis uit OD. |
Wat is daar dan bijzonder aan? |
Dat weet ik dus niet, daarom vraag ik dat hier
Het valt duidelijk niet onder het eerder genoemde artikel uit boek 6, maar ik neem aan dat er wel een wetsartikel is dat waarop dit is gebaseerd? |
|
|
|
 |
|