Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onrechtmatige daad: belediging, aantasting eer en goede naam
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MartijnSUB

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 09 mrt 2011 14:10    Onderwerp: Onrechtmatige daad: belediging, aantasting eer en goede naam Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste collega-juristen,

Op dit moment ben ik onderzoek aan het doen naar belediging en aantasting van de eer en goede naam in het civiele recht.

Mijn vraag is: hoe verhouden deze twee onrechtmatige daad grondslagen zich met elkaar?

M.i. is aantasting van de eer en goede naam de algemene grondslag en is belediging hiervan een species.

Zo levert, m.i., belediging altijd aantasting van de eer en goede naam op, maar kan niet gezegd worden dat aantasting van de eer en goede naam per definitie een belediging is in strafrechtelijke zin. Onder andere vanwege het feit dat aantasting van de eer en goede naam onopzettelijk kan geschieden waardoor niet voldaan wordt aan de delictsomschrijving van art. 261 Sr e.v.

Verwonderlijk in dit verband is wel dat uit de jurisprudentie blijkt dat van belediging sprake kan zijn indien het opzet ontbreekt welke art. 261 Sr vereist. In dat geval vereist het civiele recht een uitlating welke in onnodige krenkende vorm is gedaan. Er zal dan sprake zijn van civielrechtelijke belediging en niet van strafrechtelijke belediging. Althans dit lijkt mij, kunt u zich hier ook in vinden?

Al met al vind ik dit een lastig thema vanwege de overlap. Er is niet een eenduidige juridisch kader, de feiten zijn weer eens doorslaggevend.

Alle hulp is daarom welkom!

Bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 09 mrt 2011 14:31    Onderwerp: Re: Onrechtmatige daad: belediging, aantasting eer en goede naam Reageer met quote Naar onder Naar boven

MartijnSUB schreef:
M.i. is aantasting van de eer en goede naam de algemene grondslag en is belediging hiervan een species.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met "grondslag voor onrechtmatige daad", maar aantasting van de eer en goede naam lijkt me niet zo'n grondslag. Het is wel een grondslag voor het bepalen van de omvang van de schade (art. 6:106 BW), maar geen grondslag voor een plicht tot schadevergoeding.

Quote:
Verwonderlijk in dit verband is wel dat uit de jurisprudentie blijkt dat van belediging sprake kan zijn indien het opzet ontbreekt welke art. 261 Sr vereist. In dat geval vereist het civiele recht een uitlating welke in onnodige krenkende vorm is gedaan. Er zal dan sprake zijn van civielrechtelijke belediging en niet van strafrechtelijke belediging. Althans dit lijkt mij, kunt u zich hier ook in vinden?

Voorwaardelijk opzet?

Het is natuurlijk zo dat een handeling geen strafbaar feit moet zijn om als onrechtmatig te gelden. Uitlatingen kunnen natuurlijk onrechtmatig zijn zonder een "strafbare belediging" te vormen. Maar of je dan nog van "belediging" kunt spreken lijkt mij een beetje een definitiekwestie zonder al te veel juridische betekenis.

BerichtGeplaatst: wo 09 mrt 2011 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grondslag is wellicht niet het juiste woord. Wat ik duidelijk probeer te maken, u zult dat ook hebben begrepen, is dat zowel de belediging als de aantasting van de eer en goede naam een onrechtmatige daad op kunnen leveren. Want, respectievelijke in strijd met een wettelijke plicht en in strijd met de zorgvuldigheid.

In de literatuur en jurisprudentie worden beide gronden voor onrechtmatige daad door elkaar gehaald. Daarom is het voor mij moeilijk om het juridisch kader te bepalen.

Vandaar mijn vraag; hoe verhouden deze twee gronden zich tot elkaar?

Enig idee?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 09 mrt 2011 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie nog steeds niet in hoe je een aantasting van de eer en goede naam een grondslag of grond voor onrechtmatige daad kunt noemen, want zo'n aantasting is zeker niet per definitie onrechtmatig. De aantasting is slechts een factor die meeweegt. Wat dan volgens mij nog overblijft van je vraag is of het begrip "aantasting van de eer en goede naam" breder is dan het begrip "strafbare belediging", en het antwoord daarop is natuurlijk ja.

Als je iets niet begrijpt in de literatuur of jurisprudentie is het misschien handig om de relevante tekst te quoten.

BerichtGeplaatst: wo 09 mrt 2011 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aantasting van de eer en goede naam is niet per definitie onrechtmatig. Dat begrijp ik. Hiervoor dient een casus beoordeelt te worden op zijn eigen merites. Dit neemt, m.i., niet weg dat schending van de eer en goede naam zeker wel grond kan zijn voor onrechtmatige daad. Ook indien hier enkel sprake van is.

Ziet u bijvoorbeeld eens Mr. C. Assers handleiding tot de beoefening van het Nederlands Burgerlijk, deel 6, nr. 238 en HR 24-6-1983, NJ 1984, 801.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds