Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 19:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onrechtmatige beslaglegging?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjeiks

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010 2:50    Onderwerp: Onrechtmatige beslaglegging? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De situatie is als volgt:

Er is enkele dagen geleden executoriaal beslag gelegd door een kandidaat gerechtsdeurwaarder in het huis van mn ouders.
Het gaat om een schuld van rond de € 4000.- van mij en niet om die van mijn ouders.
De deurwaarder kwam al gelijk aanbellen met hulpofficier van justitie en slotenmaker. Ik deed open. Betalingsregelement treffen lukte in eerste instantie niet. Hij wou perce beslagleggen om er zeker van te zijn dat ik mn afspraken nakom.
Maar nu .....
Hij loopt de woonkamer in. Ik zei naar hem ik woon hier allen maar en dit huis staat op naam van mn ouders. Hoor je niet alleen beslag te leggen op mijn spullen wat zich bevinden in mijn kamer? Het interesseerde hem niet zoveel omdat mn ouders geen aankoopbewijzen hadden met eventuele bankafschriften dat ook daadwerkelijk alles door hen is betaald. Vervolgens liep hij het hele huis door en legde beslag op vrijwel alles wat hij aantrof: tv oven dressouir tafels kasten, noem maar op. Inclusief bedden. Volgens hem kon er ook beslag gelegd op het bed maar niet op het matras en of dekens enz enz.

Mijn vraag is als volgt.

Nu begrijp ik dat hij beslag mag leggen op mn kledingkast wat ik in mijn kamer heb maar meer had ik er ook niet, mocht hij beslag leggen op het gehele inboedel in het hele huis?
Ik heb dagen lopen zoeken naar informatie op internet en kwam er niet uit. De ene site meld dat het niet mag: bron http://www.zelfjeschuldenregelen.nl/page/pagina.php?pag=i2&vid=25&rand=4461 ..

De andere site vermeld dat ik aankoopbewijzen moet hebben. De deurwaarder zij dat ook al maar hij wou ook nog eens bankafschriften ervan. Kortom hij weet dat het van mijn ouders zijn maar zoals hij mij eerder vermeldde interesseerde dat hem niet.
Overigens hebben we van niks meer een aankoopbewijs en is alles contant betaald.

Wat kan ik doen ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je ouders wonen er ook? Dan lijkt mij dat een rechter nogal snel over zal gaan tot opheffing van het beslag op die goederen waarvan niet aannemelijk is dat ze jouw eigendom zijn, als je daarover een kort geding aanspant.
Bekijk de homepage
Sjeiks

BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jah, mijn ouders en mijn broer wonen er ook. Ben gewoon inwonende. Zoals ik eerder vermeldde interesseerde hem dit niet doordat aankoopsbonnen en bankafschriften ontbraken. De hulpofficier van justitie zei er ook niks over en hefde alleen maar zn handjes op.
Nu heb ik niet egt geld. Heb vernomen dat ik naar een rechtswinkel moet.
Maar ik wil wel weten of ik sterk sta of niet?
Anders moet ik toch voor de kosten opdraaien?
En hoeveel zou ong zo'n kort geding kosten en hoe gaat het te werk ?
Maar nogmaals ff vragen.

Weet u het zeker dat ik een zaak heb zonder aakoopsbonnen en bankafschriften ? Zo jah heeft die dan alleen recht om beslag te leggen op mijn goederen die zich bevinden in mijn kamer ?

Alvast bedankt
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sjeiks schreef:
Jah, mijn ouders en mijn broer wonen er ook. Ben gewoon inwonende. Zoals ik eerder vermeldde interesseerde hem dit niet doordat aankoopsbonnen en bankafschriften ontbraken. De hulpofficier van justitie zei er ook niks over en hefde alleen maar zn handjes op.
Nu heb ik niet egt geld. Heb vernomen dat ik naar een rechtswinkel moet.
Maar ik wil wel weten of ik sterk sta of niet?
Anders moet ik toch voor de kosten opdraaien?
En hoeveel zou ong zo'n kort geding kosten en hoe gaat het te werk ?
Maar nogmaals ff vragen.

Weet u het zeker dat ik een zaak heb zonder aakoopsbonnen en bankafschriften ? Zo jah heeft die dan alleen recht om beslag te leggen op mijn goederen die zich bevinden in mijn kamer ?

Alvast bedankt

De kosten zijn afhankelijk van de afspraken die je maakt en eventuele aanspraken op gefinancierde of verzekerde rechtsbijstand. Hoe sterk je staat beoordeelt eerst je advocaat en daarna de rechter, op basis van het dossier.
Bekijk de homepage
Sjeiks

BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor uw antwoorden.

Zodra ik de officiele proces verbaal binnen krijg zal ik contact nemen met de rechtswinkel.
Wanneer het allemaal afgerond is ( hopelijk krijg ik gelijk ) zal ik dit melden in dit post als het nog mogelijk is.

Nogmaals bedankt
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan een rechtswinkel heb je niks, je hebt een advocaat nodig en het officiële P-V heb je bij de beslaglegging gekregen.
Bekijk de homepage
Sjeiks

BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ow. Ik dacht dat ik bij een rechtwinkel juridisch bijstand kon aanvragen.

Overigens noteerde hij alles gewoon met pen op papier. En kreeg ik niks in mijn handen waarin vermeld staat op wat er precies beslag op gelegd is..
Ik vroeg hem waarop is nu allemaal beslag gelegd? Hij zei dat ik dat thuis opgestuurd zou krijgen omdat hij het netjes op papier wou zetten.. Ik mocht wel de met pen geschreven stuk papier bekijken wat hij in zijn handen hield.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me dat je ouders dit kort geding moeten aanspannen. Het gaat om hun spullen.

Wat ook kan is dat zij je schulden betalen en executieverkoop van hun spullen voorkomen. Dat is het meest eenvoudig. Jij moet dat geld dan later aan je ouders terugbetalen. Of je ouders hier zin in en geld voor hebben is een andere vraag.
Moderator

BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de deurwaarder je geen proces-verbaal van beslaglegging heeft gegeven, dan kan het zomaar zijn dat er goederen zijn waarvan jij gerechtvaardigd denkt dat die niet door het beslag getroffen zijn.

Maar ook dat is voor je advocaat om te beoordelen.
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het lijkt me dat je ouders dit kort geding moeten aanspannen. Het gaat om hun spullen.

TS is zelf ook belanghebbende, want executie van de goederen van een derde ten behoeve van zijn geschulden leidt tot een nieuwe schuld aan die derde. Het is echter niet onverstandig de opheffing mede namens de ouders te vragen.

Voor de kosten van de procedure kan het handig zijn te kijken of één van partijen verzekerd is of voor een toevoeging in aanmerking komt.
Bekijk de homepage
Sjeiks

BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan niet aanduiden hoe dankbaar ik ben om alle snelle reacties.
Nu neem ik aan dat ik dus zelf een kort geding kan aanspannen.
Ik zit nogal krap bij pas.. Beter gezegd heb ik geen rode cent op het moment.
Heb van mijn broer paar honderd geleend.
€ 200,- bood ik de deurwaarder bij de deur aan om beslaglegging te voorkomen. Dat mocht niet baten.
Nadat hij beslag legde kon ik een betalingsregelemt treffen na onderhalen van €50.- per maand voor een periode van 3 maanen. Tot die tijd moest ik een baan gevonden hebben en zou de bedrag verhoogd moeten worden. Waardoor ik bang ben dat ik dat niet ga redden. Juist daarom wil ik dit beslaglegging "terug draaien". Mijn ouders kunenn/willen het niet betalen omdat het omdat het mijn schuld is en alles in hun ogen van hun zijn. Inclusief de bed waar ik op slaap.
Nu vrees ik dat als ik in de toekomst niet zou kunnen betalen deze nogal arrogante jonge deurwaarder gewoon alles wil gaan verkopen.
Maar wat als ik eenmaal het proces verbaal via post binnenkrijg of hij dit persoonlijk langsbrengt dan ?
Sorry dat ik veel vraag maar wat moet ik nu eigenlijk doen als niemand verzekrd is voor toevoeging. << weet trouwens niet precies wat dat betekent.
Wat adviseert u mij om te gaan doen?
Moet ik perce een advocaat inschakelen uit eigen zak? Kan ik geen gesubsidieerde rechtsbijstand aanvragen bij de rechtswinkel? /edit
Ik bedoel bij het juridisch loket.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gesubsidieerde rechtsbijstand kan alleen door een advocaat worden aangevraagd. Je moet dus naar een advocaat, en hem/haar een verzoek om rechtsbijstand laten doen. Zie hier.

BerichtGeplaatst: za 10 apr 2010 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor alle antwoorden.

Ik zal contact nemen met een advocaat.
Het wachten is nu op het proces verbaal.
Nadat alles afgelopen is zal ik proberen in dit post te vermelden hoe het verlopen is.

Nogmaals bedankt voor alle hulp.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 12 apr 2010 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Veel advocaten hebben een gratis spreekuur. Maak daar gebruik van. Zo'n advocaat kan je dan ook uitleggen welk ridico je loopt op welke kosten.

Het lijkt me verstandig dat (één van) je ouders ook mee gaat naar dat spreekuur, omdat het ook om hun spullen gaat en óók zij een gerechtelijke procedure (waarschijnlijk executiegeschil) kunnen starten.
Sjeiks

BerichtGeplaatst: ma 12 apr 2010 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zal ik doen.
Maar voorlopig wacht ik op het proces verbaal.
Beslag was gelegd op donderdag 8 april, maar heb nog steeds niets ontvangen. Als ik binnen 2 dagen niet ontvang zal ik even bellen naar het gerechtsdeurwaarders kantoor.
Daarna zal ik een advocaat spreken hierover.
Overigens zijn mijn ouders niet egt enthousiast over een rechtzaak omdat ze vrezen dat zij dan voor kosten op moeten draaien.
Hoe groot schat men mijn kansen in dan ?

Alvast bedankt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds