|
Auteur |
Bericht |
JeroenL
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 23 jun 2010 12:11 Onderwerp: Onrechtmatig handelen toezichthouder |
|
|
Ik heb een korte vraag,
Het onrechtmatig handelen van een toezichthouder kan zich op een aantal manieren openbaren: dwaling, schending van een zorgvuldigheidsnorm en de opzettelijke fout.
Hoort in dit rijtje ook de zware fout thuis of valt die eigenlijk onder de opzettelijke fout? Het is immers bijna onmogelijk om een zware fout te onderscheiden van een opzettelijke fout, daar je dan zou moeten weten wat er door het hoofd van de toezichthouder ging op het moment dat die fout gemaakt werd. Klopt dit of zit ik er helemaal naast? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 jun 2010 13:41 Onderwerp: |
|
|
Hoe kom je op een specifieke categorie "zware fout"? Wat versta je daar onder? Uit welke wet of rechtspraak volgt dat een fout onrechtmatig is op de grond dat de fout "zwaar" is? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JeroenL
|
Geplaatst: wo 23 jun 2010 18:21 Onderwerp: |
|
|
Oorspronkelijk had ik deze categorie ook niet opgenomen in mijn thesis, maar mijn scriptie begeleider vond dat deze categorie er in thuis hoorde naast de 3 die ik zelf had genoemd.
Zelf dacht ik dat ze misschien iets bedoelde in de trant van aan opzet grenzende roekeloosheid oid.
Nou moet ik er aan toevoegen dat mijn begeleider uit België komt en ook daar als advocaat werkzaam is. Als ik nou op deze "categorie" zoek kom ik eigenlijk 9 vd 10 keer uit op Belgische sites. Wellicht haalt ze iets door elkaar? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 jun 2010 18:38 Onderwerp: |
|
|
Als we het over het Nederlands recht hebben, dan heeft "zware" fout voor zover ik weet net zo weinig juridische betekenis als "knullige" fout of "domme" fout. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BartjeD
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 23 jun 2010 20:15 Onderwerp: |
|
|
Mischien werd er bedoeld in hoeverre kan je een fout met zware weging als opzettelijk gemaakt aanmerken?
Perhaps als de aard van de fout omsluit dat deze niet gemaakt had mogen worden door een redelijk functionerend orgaan?
Ik heb geen idee wat voor beredenering er anders achter kan zitten ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Een "kullige" fout hehe  |
|
|
|
 |
JeroenL
|
Geplaatst: do 24 jun 2010 11:38 Onderwerp: |
|
|
volgens my is het altijd zo dat als maatstaf een redelijk handelend toezichthouder wordt genomen.
Quote: | Mischien werd er bedoeld in hoeverre kan je een fout met zware weging als opzettelijk gemaakt aanmerken? |
Daar zat ik ook aan te denken maar dat valt weer niet echt binnen het bereik van het onderzoek.
Maar goed, ik ga er wel wat moois van maken zonder die zware fout  |
|
|
|
 |
BartjeD
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 24 jun 2010 12:12 Onderwerp: |
|
|
Veel geluk!
Je kan hem vast ook nog wel een mailtje sturen waarin je dit uiteenzet trouwens. |
|
|
|
 |
JeroenL
|
Geplaatst: do 24 jun 2010 12:19 Onderwerp: |
|
|
ja, maar we werken in Utrecht volgens een nogal bizar tijdsschema waardoor ik waarschijnlijk pas na de deadline antwoord heb ik denk dat zoals ik het nu geformuleerd heb het een verbetering is.
bedankt voor jullie reacties! |
|
|
|
 |
|