Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 25 jul 2025 3:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onrechtmatig gebruik blauwe zwaai/knipperlichten
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AlexZ

AlexZ

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2007 0:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dus een nepagent valt niet onder art 196 Sr, want "die pet past ons allemaal"? (Ik hoop dat je de analogie ziet in de redenering.)

Ja dan natuurlijk wel, want een nepagent zal optreden in een (gelijkend) uniform, die aan de politie wordt toegeschreven.
Dat is met dat blauwe licht anders, omdat dat m.i. niet specifiek in de wetgeving wordt omschreven.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2007 1:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AlexZ schreef:
Dat is met dat blauwe licht anders, omdat dat m.i. niet specifiek in de wetgeving wordt omschreven.

Dat lijkt me niet het criterium. Als je bij iemand op de deur bonkt terwijl je roept "Dit is de politie! Doe open!", dan valt die gedraging m.i. duidelijk onder art 196 Sr.

En als ik dan letterlijk naar de tekst van art 196 Sr kijk, trek ik de conclusie dat "(een daad) behorende tot een ambt" niet op basis van wettelijke bepalingen wordt beoordeeld, maar op basis van de objectieve uiterlijke verschijningsvorm. Kon die daad redelijkerwijs bij het "slachtoffer" de indruk wekken dat het om een politieagent ging? Iets dergelijks, hoe de toets precies zou moeten luiden weet ik niet.

Uiteindelijk is het doel van art 196 Sr om het publiek te beschermen tegen misleiding door personen die op enigerlei wijze proberen een verkeerde indruk te wekken. (Natuurlijk niet in deze algemeenheid, er moet wel een verband zijn met zo'n ambt.)

@Nemine: erg interessant!!

AlexZ

BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Dat lijkt me niet het criterium. Als je bij iemand op de deur bonkt terwijl je roept "Dit is de politie! Doe open!", dan valt die gedraging m.i. duidelijk onder art 196 Sr.

Ik vind dit een beetje appels met peren vergelijken. Als het daadwerkelijk zo is dat de uiterlijke verschijningsvorm meer zegt dan dan de wettelijke bepalingen, voor art. 196Sr lijkt me een aangifte van een gedupeerde nodig, waarop gaat deze zich baseren?
"Meneer agent, ik reed op snel A-nogwat, en toen zag ik achter mij verschijnen een voertuig met een blauw zwaailicht erop, daar wil ik aangifte van doen..."
De daad van het uitgeven voor agent is toch op zo'n manier helemaal niet geschied?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet in wat voor bijzondere problemen art 196 Sr zou geven bij het doen van aangifte of welk onderdeel van de vervolging dan ook. Dat in een specifiek geval iemand geen aangifte zal doen omdat hij bijvoorbeeld niet weet of niet eens kan vermoeden dat het niet om een echte agent gaat staat los van de inhoud van art 196 Sr.

Op internet kun je voldoende berichten vinden over mensen die wegens het voeren van een blauw zwaailicht worden beboet. Het zwaailicht wordt daarbij steevast in beslag genomen, wat volgens mij niet spoort met een bekeuring op basis van de WAHV, al kan ik me daarin vergissen.

AlexZ

BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben er toch niet van overtuigd. Zie niet echt wat als daad beschouwd wordt. Jammer dat er geen jurisprudentie over is.
Ik zou het eens een rechter moeten vragen, wat hij zou oordelen op basis van de wetgeving.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat de gedraging is, is duidelijk, namelijk dat wat is voorgevallen. Of en wanneer de gedraging onder art 196 Sr valt, is minder duidelijk. Volgens een procureur-generaal valt dit blijkbaar niet uit te sluiten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds