|
Auteur |
Bericht |
Remco_online
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 17
|
Geplaatst: di 23 feb 2010 20:45 Onderwerp: Online offerte geaccepteerd |
|
|
Ja, zo rol je van het ene geschil in het andere. Misschien komt het omdat ik nu vakantie heb en dus iets meer tijd voor zulke zaken heb.
Het nieuwe probleem is dat ik een hoop Xbox 360 spellen had liggen voor verkoop. (spellen zijn van mezelf en vrienden en zijn niet gebruikt). Helaas was de tweedehands verkoop niet zo succes en zat ik er nog steeds mee. Nu had ik een winkel op internet gevonden (weet niet of ik een link mag geven) die tweedehands spellen opkoopt. Via die site kan je zien welke spellen welke waarde vertegenwoordigd. Na alle spellen te hebben gecontroleerd bleek dat ze allemaal kon worden verstuurd, zelfs over dubbele deed de site niet moeilijk. Ik helemaal blij, aangezien ik er dan in 1 keer vanaf kon zijn.
Ik heb de "offerte" vrijdag 12 februari aangevraagd, maar omdat ik het bedrijf nog even bij de Kvk wilde controleren heb ik ze niet dezelfde dag opgestuurd. Dit heb ik pas vrijdag 19 februari gedaan. Dit omdat de carnaval hier in het zuiden nog aan de gang was en ik van zaterdag tot woensdag geen mogelijkheid had om ze op te sturen. De donderdag lukt het mij niet, dus is het daarom vrijdag geworden.
Gisteren kreeg ik te horen dat de spellen niet worden geaccepteerd. Als reden kreeg ik het volgende te horen:
Quote: | Wij kunnen de inruil niet aannemen omdat de staat van de games niet aan onze inruilvoorwaarden voldoet. | Aangezien ik de algemene voorwaarden had doorgelezen vond ik dat een vreemd iets. In de voorwaarden staat namelijk alleen dat als de spellen niet werken ze niet worden ingenomen (is ook logisch). Op de site staat:
Quote: | Spellen op disc dienen compleet te zijn met doosje en handleiding. De disc moeten in nette staat zijn. | Nu waren alle spellen nieuw en geseald, dus lijkt me dat geen enkel probleem.
Hierop heb ik het bedrijf dan ook gewezen met de volgende mail:
Quote: | In de algemene voorwaarden staat dan ook als enige voorwaarden dat de spellen geweigerd mogen worden indien deze niet werken. Een andere reden van weigering wordt er in de algemene voorwaarden niet genoemd en bent u verplicht de spellen aan te nemen. De website maakt namelijk automatisch een offerte en deze offerte heb ik geaccepteerd. Het opsturen van de spellen kan namelijk worden gezien als een acceptatie van de offerte. Uiteraard kan het voorkomen dat spellen niet werken en dan mag u deze weigeren, zoals ook in de a.v. vermeld staat. De reden dat nieuwe (gesealde) spellen geweigerd mogen worden omdat ze nieuw en geseald zijn is niet een manier van weigering die is genoemd in de a.v. en is dus ook geen reden om de spellen te weigeren. | In de mail ben ik er dus vanuit gegaan dat de website mij een offerte stuurt en ik deze accepteer door de spellen op te sturen. Hieruit vloeit volgens mij dus een verbintenis die ik en de website na moet komen. Klopt dit, of is dit te kort door de bocht?
Hierop reageert het bedrijf met 3 argumenten:
Quote: | Op onze website wordt mede door de tekst "tweedehands gamespecialist" duidelijk dat wij handelen in tweedehands games. De games die je opstuurde waren gesealed en dus nieuw. Deze kopen wij niet in. | Dat is mooi, maar een omschrijving volgens wikipedia voor tweedehands is:
Tweedehands is de aanduiding voor goederen die al bij iemand anders in eigendom zijn geweest. Hier wordt het begrip "hand" gebruikt voor eigendom.
Aangezien ze niet spreken over gebruikte spellen, maar over de tweedehands, komen mijn spellen er wel voor in aanmerking. Ook al zijn ze niet geopend, ze zijn door mij al in eigendom geweest.
Argument 2:
Quote: | 2. Een overeenkomst komt pas dan tot stand indien Gebruiker het aanbod tot verkoop van verkoper uitdrukkelijk en schriftelijk heeft aanvaard of de koopprijs aan verkoper heeft voldaan. | Uit hun algemene voorwaarden komt dit. De gebruiker zijn hun zelf. Volgens dit stukje mogen ze de spellen nog weigeren. Volgens mij niet meer, aangezien de website de offerte al heeft gegeven en dat ik die heb geaccepteerd. Pas als de spellen toch niet in een goede conditie bevinden of niet werken mogen ze volgens mij de spellen weigeren.
Argument 3:
Quote: | 3. Nadat de verkoper de games heeft aangeboden en de voorwaarden van de verkoop heeft aanvaard, dient de game(s) die de verkoper aanbiedt binnen 7 dagen door Gebruiker te zijn ontvangen. | Volgens hun zijn de spellen pas na 10 dagen ontvangen en mag het daarom worden geweigerd. Opzich hebben ze daar een punt, maar in hun koop op afstand spreken ze ook over 7 dagen. Om die reden ben ik er vanuit gegaan dat dit werkdagen zijn. Ook we de normale werkdagen tellen (ook de dagen dat het zuiden dicht is wegens carnaval), dan val ik hier nog binnen.
Nu heb ik wel een idee waarom ze dit doen. Ze hadden namelijk niet verwacht dat er zoveel spellen naar hun zouden worden toegestuurd (niet alleen door mij, maar door vele andere). Veel van deze spellen zijn onverkoopbaar, anders waren ze allang weg gegaan op marktplaats en dergelijke. Nu proberen ze zoveel mogelijk spellen die niet verkoopbaar zijn te weigeren. Zo is de functie om je spellen uit te laten betalen in contanten ook niet meer mogelijk en kan je het er alleen nog maar besteden tegen nieuwe spellen.
Nu is mijn vraag, heeft de webshop goed gehandeld of sta ik in mijn recht en moet de webshop de spellen gewoon aannemen en het geld naar mij over maken?
Ps. Als het mag wil ik best de naam van het bedrijf geven met de daarbij behorende voorwaarden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 23 feb 2010 23:16 Onderwerp: |
|
|
Nieuw en geseald? Misschien wil men niet helen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Remco_online
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 17
|
Geplaatst: wo 24 feb 2010 0:31 Onderwerp: |
|
|
Spellen zijn allemaal afkomstig van Xbox 360 pakketten. Dus de spellen die er bij zitten als je nieuwe Xbox koopt. Als je paar kapotte xboxen hebt en een paar geblokkeerde van Xbox live en je gaat die vervangen, dan heb je al snel een hoop spellen waar geen hol aan is. Als je wilt kan ik zelfs even de bonnnetje voor je inscannen om te laten zien dat ik al de xboxen eerlijk heb gekocht en het dus geen heling is. Als de webshop dit dacht, dan ze me dit ook kunnen mailen en dan had ik hun de bonnetjes toegestuurd. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 24 feb 2010 1:38 Onderwerp: |
|
|
Ik hoef de bonnetjes niet te zien hoor
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de webshop het niet helemaal vertrouwt. Misschien helpt het als je aanbiedt de bonnetjes te tonen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bollletje
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 20
|
Geplaatst: wo 24 feb 2010 1:46 Onderwerp: |
|
|
Jammer, want alles in 1 klap kwijt is wel een fijn e deal.
Het lijkt me nu handiger om even in de telefoon te klimmen, dan verder te gaan op de schriftelijke weg. Mensen vertrouwen elkaar dan makkelijker, komen eerder tot een vergelijk. Schriftelijk kan altijd nog. Succes! |
|
|
|
 |
Remco_online
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 17
|
Geplaatst: wo 24 feb 2010 2:24 Onderwerp: |
|
|
tja, als ze hadden aangegeven dat daar het probleem zat dan wil ik ze gerust even bellen.
Denk dat het punt eerder is dat het:
1. Onverkoopbare spellen zijn (anders had ik ze wel verkocht op marktplaats).
2. Dat ik er geld voor wilde en geen spellen uit hun webshop (de mogelijkheid om cash te krijgen is er nu niet meer).
Maar bel ze morgen wel even, kijken of we iets kunnen regelen. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 24 feb 2010 9:42 Onderwerp: |
|
|
Wacht even, "onverkoopbaar"? Hoezo dat dan?
Als de spellen inderdaad onverkoopbaar zijn, dan is het niet redelijk dat de winkel ze zou moeten inkopen, hoe letterlijk je hun algemene voorwaarden ook leest. Je moet begrijpen dat de winkel inkoopt om door te verkopen, zodat je niet mag verwachten dat ze ook zaken inkopen die niet doorverkoopbaar zijn. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Remco_online
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 17
|
Geplaatst: wo 24 feb 2010 13:21 Onderwerp: |
|
|
Tja, onverkoopbaar in de vorm van mensen willen ze niet hebben. Er is dus niks aan de hand met de spellen ofzo.
Als dat de reden zou zijn, dan hadden ze die spellen ook niet moeten toevoegen aan de database met spellen die ze inkopen. |
|
|
|
 |
Remco_online
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 17
|
Geplaatst: za 27 feb 2010 12:14 Onderwerp: |
|
|
Oke, het heeft even geduurd, maar heb telefonisch contact met hun gehad. Nu was het dus geen enkel punt dat de spellen nieuw en geseald waren (in tegenstelling tot wat ze eerst vonden), maar ik had de spellen niet in een keer mogen insturen, maar we hadden met de groep vrienden ze allemaal apart moeten insturen.
Nu mag ik ze opnieuw insturen, maar nu is de waarde in eens gedaald van €276,25 naar €84,-. Ik heb laten weten dat ik dit een enorme daling vind en hoopte eigenlijk op een beetje coulance en dat ze in het midden gingen zitten met het bedrag. In plaats van dat hebben ze nu aangegeven dat genoeg tekst en uitleg hebben gegeven en geen zaken meer wensen te doen.
Al met al ben ik er met het telefoontje niet uitgekomen. Is er nu iets wat ik nog kan doen of heb ik gewoon pech? |
|
|
|
 |
harpy
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 93
|
Geplaatst: ma 01 mrt 2010 15:25 Onderwerp: |
|
|
Het is allemaal een beetje vreemd wat is gebeurd, als ik het zo even snel lees.
Uit je laatste bericht haal ik dat het een nieuwe overeenkomst zou behelzen. Als dat het geval is dan kan je niks doen tegen de lagere waarde die ze bieden. Tenslotte is het een overeenkomst die je wenst aan te gaan (of juist niet).
Op een meer persoonlijke noot zou ik willen stellen: Met een bedrijf waar jij nu een omschrijving van geeft, zou ik niet eens zaken meer wensen te doen. Oftewel: zoek een ander bedrijf die dezelfde handel heeft. |
|
|
|
 |
Remco_online
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 17
|
Geplaatst: ma 01 mrt 2010 15:40 Onderwerp: |
|
|
Ja, de lagere waarde is een nieuwe overeenkomst, maar daar ben ik niet op in gegaan.
Mijn vraag was ook of ik het bedrijf kon houden aan de eerder afgesloten overeenkomt. Volgens hun niet, aangezien de algemene voorwaarden bepaald dat ze zelf achteraf kunnen kiezen of ze de spellen aannemen of niet. Volgens mij dus wel, aangezien de spellen in goede conditie waren en het dus geen reden was om ze te weigeren. |
|
|
|
 |
|