Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 17 jul 2010 9:17 Onderwerp: Ongevraagde wijziging verzekering en flinke premieverhoging |
|
|
Ik heb sinds 2002 een rechtsbijstandsverzekering maar heb hier tot op heden geen gebruik van gemaakt. In september 2009 ben ik verhuisd en heb de adreswijziging doorgegeven.
Op 24 juli jl. ontving ik een ‘betalingsherinnering’ met een bedrag erop welke ik niet herkende. Ik heb daarop meteen telefonisch contact opgenomen. Het bleek dat mijn adresgegevens op 2 verschillende plaatsen in hun systeem stonden, zij hadden deze slechts op één plek gewijzigd zodat ik alleen herinneringen en aanmaning ontving. Al het andere was naar mijn oude adres gestuurd.
De eenvoudige rechtsbijstandsverzekering blijkt nu opgesplitst in een budget- en een uitgebreid pakket. Men is er vanuit gegaan dat ik zou willen overstappen op het meest uitgebreide pakket, daarom is de premie nu bijna 23% hoger.
Ik heb meteen aangegeven dat ik dit een vreemde gang van zaken vond en dat ik geen gebruik meer wenste te maken van de verzekering en deze per direct wenste te beëindigen. Dit heb ik ook schriftelijk bevestigd.
Onlangs ontving ik een brief waarin word gesteld dat ik een korting zal krijgen maar dat ik, aangezien ik niet tijdig heb opgezegd, de premie moet blijven betalen tot 1 juni 2011. Hoewel dit niet in de brief of bijgevoegde nota staat vermeld, vermoed ik dat ik nu word overgeschakeld naar het budget pakket. Dit zou de korting kunnen verklaren. Ik heb echter geen enkele informatie over de nieuwe situatie ontvangen dus weet ook niet waarvoor ik nu verzekerd zou zijn en tegen welke premie.
Maar ik heb aangegeven de verzekering te willen beëindigen zodra ik van de wijzigingen op de hoogte werd gesteld. Het feit dat ik niet tijdig heb opgezegd kan mij niet aangerekend worden, de verzekeraar heeft de informatie over de wijzigingen in dienstverlening en premies blijkbaar naar mijn oude adres gestuurd.
Mag je zomaar een andere (uitgebreidere of juist uitgeklede) dienst worden aangeboden voor een ander tarief zonder dat de consument hiervan tijdig op de hoogte is gebracht? Dit is immers niet conform onze overeenkomst van 2002 … in dit geval zou het dus lonen om de wijzigingen van een dergelijk pakket pas na het verstrijken van de opzegtermijn aan de klant kenbaar te maken.
Wat ik me ook afvraag: voor mijn autoverzekering kreeg ik kortgeleden bericht dat ik i.v.m. de wetswijziging maandelijks kan opzeggen. Dit zou dus niet gelden voor een rechtsbijstandverzekering?
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Suggesties zijn van harte welkom.
Groet, Tilda _________________ Dubio ergo sum |
|