|
|
| Auteur |
Bericht |
larock
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: vr 25 dec 2009 23:16 Onderwerp: Ongeval andermans auto, verhalen op aansprakelijkheidsverzek |
|
|
| Hallo beste mede juristen.. Ik zit met het volgende; ik heb een aansprakelijkheidsverzekering. Onlangs heb ik een ongeluk gehad met de auto van mijn vader. Kan deze schade verhaald worden op deze verzekering ? En welke eisen c.q voorwaarden spelen er eventueel een rol. Ik stel het op prijs als antwoorden onderbouwd worden met de relevante artikelen / andere bronnen.. Ik dank jullie alvast voor de reacties. |
|
|
|
|
 |
marionvangelder
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 18
|
|
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 26 dec 2009 8:44 Onderwerp: |
|
|
Daarnaast is op elke aansprakelijkheidspolis (AVP) schade aan voertuigen uitgesloten.
De enige plaats waar gekeken hoeft te worden is in de polisvoorwaarden van genoemde AVP. |
|
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 26 dec 2009 9:23 Onderwerp: |
|
|
| StevenK schreef: | Daarnaast is op elke aansprakelijkheidspolis (AVP) schade aan voertuigen uitgesloten.
De enige plaats waar gekeken hoeft te worden is in de polisvoorwaarden van genoemde AVP. |
Oeps klein foutje.
Indien je een schade veroorzaakt aan motorvoertuigen en je bent zelf geen bestuurder van een motorrijtuig wordt deze wel gedekt door een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering.
Indien men bestuurder is van een motorrijtuig dient het motorrijtuig verzekerd te zijn alvorens men gebruik maakt van de openbare weg en dient de verzekering van het motorrijtuig de schade die veroorzaakt is te vergoeden.
Kort gezegd;
Ben je te voet of met de fiets en veroorzaak je schade dan moet de aansprakelijkheidsverzekering personen over gaan tot uitkeren van het schade bedrag.
Vanaf de elektrische rolstoel tot de grootste vrachtwagen moeten je een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen hebben die moet uitkeren bij schade. |
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 26 dec 2009 9:38 Onderwerp: |
|
|
| Quote: | Indien men bestuurder is van een motorrijtuig dient het motorrijtuig verzekerd te zijn alvorens men gebruik maakt van de openbare weg en dient de verzekering van het motorrijtuig de schade die veroorzaakt is te vergoeden.
|
Dit is het enige relevante antwoord op de vraag van TS, althans als de schade is ontstaan door het besturen van de auto.
Is de schade ontstaan doordat bijvoorbeeld TS met een winkelwagentje tegen de auto heeft geramd dan is de WA verzekering in beeld. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: za 26 dec 2009 15:50 Onderwerp: |
|
|
Dat antwoord is niet relevant als het gaat om schade aan de auto zelf. De wettelijk verplichte verzekering dekt schade aan anderen, niet schade aan de auto zelf.
Uit het bericht van TS volgt strikt genomen alleen dat de schade is veroorzaakt met de auto van de vader. Ik vermoed echter dat het gaat om schade aan die auto. Het lijkt mij dat vooral naar de polisvoorwaarden van de aansprakelijkheidsverzekering van TS moet worden gekeken. Ik vermoed dat marionvangelder en StevenK gelijk hebben dat dit schadegeval niet gedekt is.
Een eventuele door de vader afgesloten cascoverzekering zou ook kunnen helpen, al zou het goed kunnen dat dit stukloopt op het feit dat de auto niet door vader werd bestuurd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
|
|