Rechtertje123
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UA
|
Geplaatst: vr 06 nov 2015 15:14 Onderwerp: Onenigheid ziektebeleid uitzendkracht |
|
|
Hallo,
Ik ben een uitzendkracht. Ik val onder de ABU CAO en heb een detacheringsovereenkomst. Sinds enkele maanden ben ik ziek.
Na vier weken viel mijn uitkering terug van 91% naar 70%. Dit omdat volgens mijn werkgever een nieuw contract kreeg. In het door mij getekende uitzendovereenkomst stond inderdaad dat mijn uitzendovereenkomst voor bepaalde tijd werd aangegaan voor een periode van éen maand en dat er een nieuwe overeenkomst tot stand kwam elke keer dat ik werkte.
In de CAO staat vermeld dat ik zolang mijn contract voortduurt ik recht heb op 91%. Informatie wat er daarna gebeurt staat niet vermeld. De werkgever maakt hier gebruik van om mijn uitkering te verlagen naar 70%, terwijl ik een 'nieuw' contract aan ben gegaan. Deze regel is bedoeld zodat het uitzendbureau niet verantwoordelijk zou zijn nadat het project gestopt is.
Als ik echter wél een uitzendbeding van kracht was op mijn overeenkomst had ik van het uitzendbureau de eerste 52 weken van ziekte mijn wél 91% uitbetaald gekregen.
Kan er wel een nieuw contract tot stand komen als ik ziek thuis ben? En als mijn contract verloopt, heb ik dan uberhaut nog wel een geldige arbeidsovereenkomst met mijn werkgever? Ik heb namelijk wel vervangende werkzaamheden vanuit thuis.
Ik heb zomaar het gevoel dat op deze manier de regels omzeilen niet de bedoeling is. Hoe is het mogelijk dat ik minder rechten heb zonder uitzendbeding dan met uitzendbeding...
Iemand die hier ervaring mee heeft? |
|