JooBro
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 24 mei 2014 22:25 Onderwerp: Oneigenlijke uitvoering Van Werk Naar Werk (VWNW) beleid? |
|
|
Hallo,
Ik ben verplicht VWNW-kandidaat bij het Openbaar Ministerie, schaal 8, en mijn functie is al vervallen. Mijn werkgever wil me, totdat ik ander werk heb gevonden (en dat kan wel 1,5 jaar duren), tewerkstellen in een schaal 5 functie met eentonig werk (documenten inscannen en documenten uitprinten en in enveloppen stoppen). Het argument: ze willen me niet thuis laten zitten, want structuur is goed, en daarom hebben zij dit werk voor mij gezocht. Ik heb een dienstverband van 24 uur per week en ik mag 6 uur per week besteden aan de uitvoering van mijn trajectplan, voor de overige 18 uren word ik ingeroosterd in deze schaal 5 functie. Mag dit?
Want in het VWNW-besluit (art. 49bb.2) staat dat voor de verplichte kandidaat de periode (waarbinnen een andere baan moet zijn gevonden) pas ingaat nadat het trajectplan is vastgesteld én niet eerder dan nadat de ambtenaar daadwerkelijk niet meer met zijn functie wordt belast. Ik hoor ook dat bij andere Rijksonderdelen verplichte VWNW-kandidaten 'naar huis worden gestuurd' om in alle ruimte uitvoering te kunnen geven aan hun trajectplan. Is hier dan geen sprake van rechtsongelijkheid?
En wie bepaalt hoeveel tijd nodig is om alle activiteiten uit het trajectplan uit te voeren? Of, met andere woorden, wie bepaalt wanneer door het bevoegd gezag opgedragen werkzaamheden de uitvoering van het trajectplan ophouden (art.49bb.5)? (Want in dat geval wordt de periode opgeschort.)
Mijn werkgever stelt óók dat ik geen activiteiten mag ondernemen die niet in het trajectplan staan. Maar het is toch in ieders belang dat alle mogelijke wegen worden bewandeld om zo snel mogelijk ander werk te vinden? En dat de verplichte kandidaat daar alle ruimte toe krijgt?
Dit soort informatie kan ik helaas niet terugvinden in het VWNW-besluit of overige documenten. En onze personeelsadviseur is er voor de ondersteuning van het management, zij geeft uitsluitend informatie die in het belang is van de werkgever. De personeelsondersteuners voor het personeel zijn helaas wegbezuinigd naar een helpdeskfunctie voor de personeelsportaal (P-Direkt) en mogen geen antwoord geven op 'dergelijke rechtspositionele vragen'. Zij verwijzen door naar de personeelsconsulent, maar die is dus niet 'open'. Ik word er wanhopig van...
Ik hoop van harte dat iemand hier mij e.e.a. kan verduidelijken, waarvoor uiteraard alvast hartelijk dank  |
|