Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Patches i...
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 26 jul 2025 10:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oneens met vernietiging
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
svdongen

Leeftijd: 29
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 22 mrt 2013 15:46    Onderwerp: Oneens met vernietiging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen,

Stel dat er sprake is van een meerzijdige rechthandeling: het sluiten van een overeenkomst, tussen A en B.
Persoon A was ten tijde van het sluiten, en is nog steeds minderjarig, en had maar toestemming voor een deel van de overeenkomst van zijn ouders om deze te sluiten. Voor een stuk van de overeenkomst blijkt achteraf dat persoon A geen toestemming had.
Persoon A was echter niet bewust van dit deel en denkt dat er sprake is van dwaling omdat er verschillende interpretaties mogelijk maken waarbij Persoon A niet op de interpratie van B was gekomen en Persoon B hem op diens interpretatie had moeten wijzen.
Persoon A stuurt, met toestemming van ouders, een brief naar B waarin hij de overeenkomst vernietigt.

Mijn vraag aan jullie:
1) Is het terecht om de overeenkomst geheel te vernietigen of mag alleen maar een deel worden vernietigd?
2) Wat moet persoon B doen als hij het niet eens is met de vernietiging?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 22 mrt 2013 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een verschil in interpretatie is sprake van oneigenlijke dwaling. Dit wordt opgelost via de weg van art. 3:33 BW en art. 6:217 BW. Als de koper de overeenkomst heeft mogen opvatten zoals hij hem heeft opgevat, is er geen sprake van wilsovereenstemming en is er geen overeenkomst tot stand gekomen. Zie het arrest HR Bunde/Erkens.

Pas als vast is komen te staan, dat de interpretatie van de verkoper de enige juiste is, is een overeenkomst tot stand gekomen en komt de koper toe aan een beroep op dwaling.

Het gedeelte van de overeenkomst dat de koper niet met toestemming van zijn ouders heeft gesloten, is geldig maar vernietigbaar, art. 3:32 lid 2 BW. Dit gedeelte kan ook vernietigd worden op grond van dwaling. Hij kan dus de gehele overeenkomst vernietigen op grond van dwaling.
KathyKat

Leeftijd: 34
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: vr 22 mrt 2013 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vraag aan jullie:
1) Is het terecht om de overeenkomst geheel te vernietigen of mag alleen maar een deel worden vernietigd?
2) Wat moet persoon B doen als hij het niet eens is met de vernietiging?

Ten eerste voor het deel dat A geen toestemming had van zijn ouders kan dat deel van de overeenkomst worden vernietigd door de ouders op grond van artikel 3:32BW.

Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding daarvan. (artt 3:217 jo 3:33 BW)
Wanneer er een discrepantie tussen wil en verklaring is moet er worden gekeken of tussen A en B interdaad een overeenkomst tot stand is gekomen en zo ja wat er precies mee wordt bedoeld indien er verschillende interpretaties zijn. (Bunde/Erckens & Haviltex arresten)

Bij dwaling is er sprake van een wilsgebrek, dat is wanneer de wil en verklaring van A overeenstemmen, maar de wil is op onzuivere wijze gevormd. Er is dus GEEN discrepantie tussen wil en verklaring.
vb. Je denkt een schilderij van Picasso te kopen, maar achteraf blijkt dat het nep is.

Hierboven is gezegd dat er al een overeenkomst is gesloten tussen A en B en dat A op onjuiste voorstelling van zaken de overeenkomst heeft gesloten. Er is naar mijn mening dan sprake van dwaling. A ging eerst akkoord met B, totdat A achteraf achter is gekomen hetgeen B bedoelde iets anders was.
Als aan alle vereisten van dwaling wordt voldaan (6:228) en dus A kan bewijzen dat er sprake van Dwaling is, kan de hele overeenkomst worden vernietigd.
Dus zowel het deel met toestemming van de ouders als het deel zonder toestemming van de ouders.

Als B het niet eens is met de vernietiging moet hij met tegenbewijzen komen dat er geen sprake is van dwaling. (Waarschijnlijk een zaak voor de rechter)
svdongen

BerichtGeplaatst: vr 22 mrt 2013 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

KathyKat schreef:
[
Als B het niet eens is met de vernietiging moet hij met tegenbewijzen komen dat er geen sprake is van dwaling. (Waarschijnlijk een zaak voor de rechter)

Bedankt, beiden!

Als ik het goed begrijp, KathyKat, moet B dan een verzoek indienen bij de kantonrechter om de vernietiging op grond van dwaling ongeldig te verklaren? En heeft hij dus de bewijslast?
Bekijk de homepage
KathyKat

BerichtGeplaatst: za 23 mrt 2013 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als ik het goed begrijp, KathyKat, moet B dan een verzoek indienen bij de kantonrechter om de vernietiging op grond van dwaling ongeldig te verklaren? En heeft hij dus de bewijslast?

Art 150 van Wetboek van Rechtsvordering heeft een hoofdregel: 'Wie stelt moet bewijzen'. Dat betekent dat degene die zich beroept op dwaling (6:228) en dus op de vernietiging van de overeenkomst de dwaling moet gaan bewijzen. Dat is in dit geval A. Wanneer A kan bewijzen dat er sprake is van dwaling, dan kan B met tegenbewijs komen dat het niet het geval is.
A(zijn wettelijke vertegenwoordigers) moet dus B dagvaarden voor de rechter.

Naar mijn mening kan A proberen een beroep te doen op dwaling met als reden dat B zijn mededelingsplicht heeft geschonden. (Er moet natuurlijk aan alle overige vereisten(5) worden voldaan)

Ik hoop dat het voor jou nu duidelijk is.
Veel succes!
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 25 mrt 2013 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij wordt er hier langs de verkeerde weg naar een oplossing gezocht.

Volgens mij is het antwoord te vinden in artikel 1:234 BW.

1. Is de minderjarige voor deze overeenkomst wel als handelingsonbekwame aan te merken ogv 1:234 BW? Of is het bijvoorbeeld een overeenkomst die minderjarigen gewoon zijn aan te gaan.
2. Is de minderjarige handelingsonbekwaam, dan dient er toestemming te zijn van de wettelijke vertegenwoordiger. Deze toestemming bepaalt welke overeenkomst er tot stand kan komen, en alle andere niet.
3. Is de toestemming verleent voor een andere overeenkomst, dan is de rechtshandeling vernietigbaar. Dat betekent dat er aan partiële nietigheid niet toegekomen wordt, daar dat slaat op de situatie dat er grond is om slechts een deel van een rechtshandeling te vernietigen (dan wel nietig is).

BerichtGeplaatst: ma 25 mrt 2013 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Volgens mij wordt er hier langs de verkeerde weg naar een oplossing gezocht.

Volgens mij is het antwoord te vinden in artikel 1:234 BW.

1. Is de minderjarige voor deze overeenkomst wel als handelingsonbekwame aan te merken ogv 1:234 BW? Of is het bijvoorbeeld een overeenkomst die minderjarigen gewoon zijn aan te gaan.
2. Is de minderjarige handelingsonbekwaam, dan dient er toestemming te zijn van de wettelijke vertegenwoordiger. Deze toestemming bepaalt welke overeenkomst er tot stand kan komen, en alle andere niet.
3. Is de toestemming verleent voor een andere overeenkomst, dan is de rechtshandeling vernietigbaar. Dat betekent dat er aan partiële nietigheid niet toegekomen wordt, daar dat slaat op de situatie dat er grond is om slechts een deel van een rechtshandeling te vernietigen (dan wel nietig is).

Ik ben het niet met jou eens.

Ten eerste is een minderjarige slechts handelingsbekwaam, mits hij toestemming krijgt van zijn wettelijke vertegenwoordigers (lees: ouders) volgens artikel 1:234 lid 1 BW.
In deze casus heeft de minderjarige wel voor een deel toestemming gekregen van zijn wettelijke vertegenwoordigers. Hij is voor dat deel handelingsbekwaam om een meerzijdige rechtshandeling, dus die overeenkomst te sluiten.
Artikel 3:32 lid 1 zegt dat iedere natuurlijke persoon bekwaam is tot het verrichten van rechtshandeling, voorzover de wet niet anders bepaalt.
Hier wijst de wet dus naar het bovengenoemde, wat ik al heb uitgelegd (artikel 1:234)
Dus normaal gesproken is een minderjarige handelingsonbekwaam als hij geen toestemming heeft. Dat betekent dat de rechtshandeling volgens artikel 3:32 lid 2 vernietigbaar is.
In deze casus is er voor een deel van de overeenkomst geen toestemming, dus voor dat deel van de overeenkomst is de minderjarige handelingsonbekwaam geweest, zodat dat deel vernietigbaar is. In casu is dat ook het geval.

Nietigheid komt helemaal niet aan de orde, aangezien er geen sprake is van een eenzijdige rechtshandeling die niet gericht is tot een of meer bepaalde personen (artikel 3:32 lid 2, 2e volzin)
Partiële vernietiging is wel mogelijk, maar moet geen essentieel deel bevatten van het contract.

Al in al is in deze casus naar mijn mening 3:32 meer van belang dan 1:234. De vraag was ook of het uiteindelijk kan worden vernietigd op grond van dwaling. Met dwaling kan toch het hele contract worden vernietigd, indien er voldaan is aan alle voorwaarden.

BerichtGeplaatst: ma 25 mrt 2013 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Persoon A was ten tijde van het sluiten, en is nog steeds minderjarig, en had maar toestemming voor een deel van de overeenkomst van zijn ouders om deze te sluiten. Voor een stuk van de overeenkomst blijkt achteraf dat persoon A geen toestemming had.

Ik wil nog ook ff bijvoegen dat hier duidelijk wordt aangegeven dat hij toestemming nodig had, zodat hij ook die toestemming voor een deel heeft gekregen.

En ook al was hij handelingsbekwaam, kan vernietiging toch geschieden op grond van die dwaling.

BerichtGeplaatst: ma 25 mrt 2013 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En misschien nietigheid zoals in Bunde/Erckens. Is het echter noodzakelijk, volgens die criteria, dat er een expert of deskundige mening is ingeroepen?
Bekijk de homepage
KathyKat

BerichtGeplaatst: ma 25 mrt 2013 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Is het echter noodzakelijk, volgens die criteria, dat er een expert of deskundige mening is ingeroepen?

Ik kan op die vraag niet meteen een antwoord geven, aangezien ik het hele verhaal niet ken en niet precies weet wat voor overeenkomst het is.
Het antwoord over deskundigheid hangt van de omstandigheden van het geval af.

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 26 mrt 2013 3:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is maar zeer de vraag of TS daadwerkelijk "voor een deel" van de overeenkomst toestemming heeft gekregen. Een overeenkomst is meestal één geheel en niet een verzameling losse overeenkomsten die onafhankelijk van elkaar kunnen worden gesloten. Als er geen volledige toestemming was voor het sluiten van de overeenkomst, dan was er waarschijnlijk in het geheel geen toestemming voor het verrichten van die rechtshandeling.

Zoals DENNIS79 opmerkt is toestemming van de wettelijke vertegenwoordiger niet nodig als het gaat om een voor iemand van de leeftijd van de minderjarige gebruikelijke overeenkomst. Zonder te weten om wat voor overeenkomst het gaat, kunnen wij dat uiteraard niet beoordelen.

svdongen schreef:
Persoon A was echter niet bewust van dit deel en denkt dat er sprake is van dwaling omdat er verschillende interpretaties mogelijk maken waarbij Persoon A niet op de interpratie van B was gekomen en Persoon B hem op diens interpretatie had moeten wijzen.

Persoon A doet hier een beroep op oneigenlijke dwaling. A stelt dat zijn wil niet was gericht op de overeenkomst die B voor ogen had (art. 3:33 BW), en dat een beroep door B op gerechtvaardigd vertrouwen dient te falen (art. 3:35 BW).

Als er inderdaad sprake is van oneigenlijke dwaling, is geen overeenkomst tot stand gekomen en hoeft er ook niet te worden vernietigd.

Ik zie eerlijk gezegd niet hoe hier van dwaling in de zin van art. 6:228 BW sprake kan zijn.

KathyKat schreef:
Ten eerste is een minderjarige slechts handelingsbekwaam, mits hij toestemming krijgt van zijn wettelijke vertegenwoordigers (lees: ouders) volgens artikel 1:234 lid 1 BW.

Omdat je het woord "mits" in je studie en werk nog wel vaker zult gebruiken: "ten eerste is een minderjarige slechts handelingsbekwaam als hij toestemming krijgt" of "ten eerste is een minderjarige handelingsbekwaam, mits hij toestemming krijgt", maar niet "slechts ..., mits ...". Mits betekent "op voorwaarde dat".

BerichtGeplaatst: di 26 mrt 2013 8:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties tot nu toe Smile

Zou iemand misschien willen toelichten wat precies het verschil tussen dwaling en oneigenlijke dwaling is? Dit is mij niet helemaal duidelijk als ik ze naast elkaar leg, maar vast zie ik iets over het hoofd...
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 26 mrt 2013 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Zou iemand misschien willen toelichten wat precies het verschil tussen dwaling en oneigenlijke dwaling is? Dit is mij niet helemaal duidelijk als ik ze naast elkaar leg, maar vast zie ik iets over het hoofd...

Het verschil is aanzienlijk. Bij oneigenlijke dwaling is er geen wilsovereenstemming en komt er geen overeenkomst tot stand. Er is simpelweg niet voldaan aan art. 6:217 BW: er is geen aanvaarding die met het aanbod overeenstemt.

Bij eigenlijk dwaling is er wél een overeenkomst tot stand gekomen, maar heeft één der partijen zijn wil gevormd onder invloed van dwaling. Of de overeenkomst hierdoor vernietigbaar is wordt bepaald door art. 6:228 BW.

Art. 6:228 BW ziet niet op misverstanden over de inhoud van de overeenkomst.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 26 mrt 2013 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

KathyKat schreef:
Ik ben het niet met jou eens.
Dat mag altijd...

Quote:

Lees de opmerking van bona fides over het gebruik van "slechts.., mits...". Een minderjarige is OOK handelingsbekwaam indien het een bijvoorbeeld gaat om het kopen van een zak snoep. Voor goederen van hogere waarde, bijvoorbeeld een iPhone, heeft hij wel toestemming nodig. Ik beweer niets anders in mijn reactie.

Quote:
In deze casus heeft de minderjarige wel voor een deel toestemming gekregen van zijn wettelijke vertegenwoordigers. Hij is voor dat deel handelingsbekwaam om een meerzijdige rechtshandeling, dus die overeenkomst te sluiten.

Dat de minderjarige een bepaalde toestemming heeft gekregen, ontken ik niet. Maar misschien was die toestemming niet eens vereist...

Quote:
Artikel 3:32 lid 1 zegt dat iedere natuurlijke persoon bekwaam is tot het verrichten van rechtshandeling, voorzover de wet niet anders bepaalt.
Hier wijst de wet dus naar het bovengenoemde, wat ik al heb uitgelegd (artikel 1:234)
Dus normaal gesproken is een minderjarige handelingsonbekwaam als hij geen toestemming heeft. Dat betekent dat de rechtshandeling volgens artikel 3:32 lid 2 vernietigbaar is.

Nee, toestemming is niet vereist als de rechtshandeling iets is wat minderjarigen gewoon zijn te doen. Koop van een zak snoep, ruil van een voetbalplaatje, weggeven van een knikker.

Quote:
In deze casus is er voor een deel van de overeenkomst geen toestemming, dus voor dat deel van de overeenkomst is de minderjarige handelingsonbekwaam geweest, zodat dat deel vernietigbaar is. In casu is dat ook het geval.

Ik sluit de theoretische mogelijkheid dat jij hier gelijk zou kunnen hebben niet uit, omdat totaal niet duidelijk is wat de meerzijdige rechtshandeling precies inhoudt. Voor een correcte beantwoording van deze casus moet je dan in ieder geval de vraag stellen in hoeverre de overeenkomst deelbaar is, of in hoeverre de afzonderlijke delen toch bij elkaar horen.

Toch als je de casus gaat ontleden is het welhaast onmogelijk dat het hier gaat om deelbare verbintenissen.

bijvoorbeeld:
A dacht 10 kuub zand te kopen, maar kocht 10 kuub zand en 10 kuub grind. A had slechts toestemming voor 10 kuub zand, en was zich er niet van bewust ook nog 10 kuub grind gekocht te hebben.

Ik kan mij namelijk geen casus voorstellen waarbij een misinterpretatie (dan wel dwaling) leidt tot een deelbare verbintenis / afzonderlijke overeenkomst.

Quote:
Nietigheid komt helemaal niet aan de orde, aangezien er geen sprake is van een eenzijdige rechtshandeling die niet gericht is tot een of meer bepaalde personen (artikel 3:32 lid 2, 2e volzin)
Partiële vernietiging is wel mogelijk, maar moet geen essentieel deel bevatten van het contract.

Ik doelde op artikel 3:41 BW (partiële nietigheid) welke ook van toepassing is op nietigheid na vernietiging. Meestal gaat dat namelijk om een beding in algemene voorwaarden dat niet langer van toepassing is of kan zijn, maar waardoor niet de belangrijkste prestaties ongedaan gemaakt kunnen worden.

Ik zei dat je daar niet aan toekwam, maar bij nader inzien, zou dat misschien nog wel het beste op deze casus van toepassing kunnen zijn.

Bijvoorbeeld:
A koopt een een telefoon met abonnement. Achteraf blijkt dat hij het volledige abonnementsgeld vooraf voor 2 jaar in één keer moet betalen, een en ander o.g.v. een beding van de algemene voorwaarden. A en zijn ouders waren in de veronderstelling dat er "gewoon" maandelijks betaald diende te worden.

In die situatie blijft mijns inziens nog steeds gelden dat de volledige overeenkomst vernietigd kan worden, daar er eenvoudigweg geen toestemming was voor de overeenkomst zoals die aangegaan is. De nietigheid betreft namelijk niet slechts een deel van de rechtshandeling, zoals bij een onredelijk beding wel het geval zou zijn.

Quote:
Al in al is in deze casus naar mijn mening 3:32 meer van belang dan 1:234. De vraag was ook of het uiteindelijk kan worden vernietigd op grond van dwaling. Met dwaling kan toch het hele contract worden vernietigd, indien er voldaan is aan alle voorwaarden.

Je hebt gelijk voor wat betreft de vraag die aan de orde was. Ik mij laten leiden door de twee vragen die onder casus stonden, en heb het gedeelte van de vraag mbt dwaling over het hoofd gezien.

BerichtGeplaatst: di 26 mrt 2013 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reactie Bona Fides en DENNIS79.

Quote:
Zoals DENNIS79 opmerkt is toestemming van de wettelijke vertegenwoordiger niet nodig als het gaat om een voor iemand van de leeftijd van de minderjarige gebruikelijke overeenkomst. Zonder te weten om wat voor overeenkomst het gaat, kunnen wij dat uiteraard niet beoordelen.

Ik zag zelf artikel 1:234 lid 3 BW slechts als een wettelijk vermoeden en omkering van de bewijslast. Tegenbewijs is altijd mogelijk. Je mag niet zomaar van een veronderstelde toestemming uitgaan, ook al betreft het een minderjarige die in het maatschappelijk verkeer gebruikelijke rechtshandeling verricht.
Bona Fides heeft wel gelijk dat je niet kan beoordelen als je niet weet over wat voor overeenkomst het gaat.

Quote:
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe hier van dwaling in de zin van art. 6:228 BW sprake kan zijn.

Quote:

Ik dacht aan dwaling in de zin van artikel 6:228 BW, aangezien A zich niet bewust was van een bepaald deel van de overeenkomst en achteraf bleek dat A de overeenkomst nooit zou hebben gesloten, indien hij van dat deel op de hoogte zou zijn geweest. Er kan naar mijn mening dan sprake zijn van een schending van de spreekplicht van B o.g.v. 6:228 lid 1 sub b. Een geval van mededelingsplicht vs. onderzoeksplicht.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds