|
Auteur |
Bericht |
Marziozie
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 15 dec 2010 13:44 Onderwerp: Ondeugelijke gsm |
|
|
Beste mensen.
Ik heb via een telecomaanbieder een HTC Desire besteld met abonnement. Dit toestel pretendeert een waanzinnig kwaliteit beeldscherm te hebben.
Toen ik dit toestel 5 weken terug binnen kreeg viel het me gelijk al op dat deze backlight bleeding vertoont. Dit is het lekken van licht, en is voornamelijk te zien bij een donkere achtergrond. Ik vind dit storend.
Na contact te hebben gezocht met de telecomaanbieder kon ik het toestel retour sturen en deze is, volgens hun, gerepareerd weer naar mij toe verzonden.
Helaas vertoonde het toestel nog steeds backlight bleeding. Weer mocht ik het toestel retour sturen en deze is toen vervangen door een ander exemplaar. Dit exemplaar vertoonde zelfs nog meer backlight bleeding. Op internet had ik ondertussen opgezocht dat er een partij onzorgvuldig gefabriceerde toestellen op de markt zijn gebracht, om aan de grote vraag te kunnen voldoen. Dit gegeven heb ik kenbaar gemaakt aan de aanbieder en ik mocht voor de derde keer mijn toestel retour sturen, zodat deze vervangen zou worden door een toestel uit een volgende levering.
Ondertussen heb ik al 30 euro kosten gemaakt om de toestellen aangetekend en verzekerd retour te sturen, zoals in de voorwaarden gevraagd werd.
Nu heb ik antwoord van de aanbieder gekregen dat er waarschijnlijk geen enkel toestel aan mijn verwacht zal kunnen voldoen omdat backlight bleeding een structureel probleem is bij HTC Desire. Ik gaf daarna aan dat ik me dat niet voor kon stellen, omdat anders niemand meer HTC zou kopen. Waarop zij weer antwoord gaven dat backlight bleeding door bijna niemand waargenomen wordt, en als dit wel gedaan word, dan zien klanten dit niet als defect of probleem. Hier haal ik uit dat ik een zeikerd ben.
Aangezien dit bij mij werkt als een rode doek bij een stier, heb ik ze 3 opties gegeven.
1. gewoon een goed werkend product, en 30 euro retour.
2. een toestel van een ander merk, duurder, maar dan vraag ik niet mijn 30 terug, en leggen hun er ook een evenredig bedrag bij. Als beetje genoegdoening.
3. ontbinding van het contract.
Als reactie hierop kreeg ik, na 4 dagen, dat ze nog 1 maal mij een HTC Desire willen sturen, maar dat de kans alsnog bestaat dat deze niet aan mijn verwachting kan voldoen, plus 20 euro retour.
Óf het duurdere toestel, maar met bijbetaling van 74 euro, waarbij volgens hun rekening is gehouden met de kosten die ik gemaakt heb.
Ontbinding van het contract was niet meer mogelijk omdat het al 5 weken is ingegaan.
Wat kan ik hier nou mee? Ik wil gewoon een toestel wat geen backlight bleeding vertoont, en geen genoegen nemen met de kans op wel of geen goed toestel.
En bovendien, omdat zij zo traag reageren op mail en telefoontjes, ben ik door de tijd heen om het contract te ontbinden.
Tips iemand? |
|
|
|
 |
NickV
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 15 dec 2010 14:32 Onderwerp: |
|
|
Volgens artikel 7:17 BW moet een zaak aan de verwachtingen van de koper voldoen. Dit is in jou geval dus niet zo. Echter geeft de verkoper aan niet aan de overeenkomst te kunnen voldoen dus zal nakoming d.m.v een ander toestel m.i. niet veel uithalen als de verkoper zegt dat alle toestellen van dezelfde kwaliteit zijn. Misschien is het een optie om naar de winkel te gaan en daar een aantal toestellen te testen?
Voor ontbinden geldt artikel 7:18 lid 2, als de afwijking zich binnen 6 maanden openbaart, is er nog steeds sprake van een gebrek. Hierdoor kan je je gedurende die periode beroepen op artikel 7:22 lid 1 sub a. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 15 dec 2010 14:56 Onderwerp: |
|
|
Uiteraard moeten die verwachtingen dan wel redelijk zijn. In hoeverre is het acceptabel dat er backlight bleeding optreedt bij dit specifieke apparaat en maakt dat het apparaat ongeschikt(er) voor waar het voor bedoeld is?
Je mag van een Smart ook niet verwachten dat je er 86 kratjes bier in krijgt en vervolgens met 380 km/u over de Duitse Autobahn kunt scheuren. Dat levert geen gebrek op.
Wil je meer dan de winkel biedt, dan zul je dus aan moeten tonen dat er een gebrek is (uitgezonderd eventuele rechten die je als consument tegenover de webwinkel, bijvoorbeeld omdat je nog binnen de annuleringstermijn zit, etc). _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
NickV
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 15 dec 2010 15:00 Onderwerp: |
|
|
Ronald78 schreef: | Uiteraard moeten die verwachtingen dan wel redelijk zijn. In hoeverre is het acceptabel dat er backlight bleeding optreedt bij dit specifieke apparaat en maakt dat het apparaat ongeschikt(er) voor waar het voor bedoeld is? |
Dat klopt maar lijkt me wel dat de winkel het wel als gebrek ziet aangezien ze meerdere keren een ander toestel hebben meegegeven. |
|
|
|
 |
Marziozie
|
Geplaatst: wo 15 dec 2010 15:44 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Uiteraard moeten die verwachtingen dan wel redelijk zijn. In hoeverre is het acceptabel dat er backlight bleeding optreedt bij dit specifieke apparaat en maakt dat het apparaat ongeschikt(er) voor waar het voor bedoeld is? |
Dat is dus precies een beetje waar ik mee zit. Ik zal eens HTC zelf bellen, wie weet. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 15 dec 2010 16:50 Onderwerp: |
|
|
NickV schreef: | Dat klopt maar lijkt me wel dat de winkel het wel als gebrek ziet aangezien ze meerdere keren een ander toestel hebben meegegeven. |
Of het is er toevallig een die wel aardig snapt waar klantenservice om draait - dat is hier natuurlijk niet te beoordelen. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
Marziozie
|
Geplaatst: wo 15 dec 2010 21:53 Onderwerp: |
|
|
Vanmiddag even naar HTC zelf gebeld, en deze hebben gezegd dat backlight bleeding geen bekend probleem is, en dat het niet voor mag komen. Ik mag van HTC nu een nieuw toestel laten bezorgen van de telecomaanbieder, en mocht deze toch weer backlight bleeding vertonen, dan kan ik deze retour sturen naar HTC zelf, zodat zij een goede naar mij sturen.
Ik denk dat HTC het dan zelf uitzoekt met de telecomaanbieder.
Ik heb wel vermeld in mijn mail naar de telecomaanbieder dat ik de retour kosten ook weer op hun verhaal. |
|
|
|
 |
|