Batigol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1
|
Geplaatst: za 19 jan 2013 13:38 Onderwerp: Ondeugdelijk product |
|
|
Hallo,
Ik had een vraag mbt een ondeugdelijk product:
Als een consument bij mij een product koopt dat achteraf kapot was en de consument hierdoor schade heeft opgelopen (gevolg schade) en ik deze meteen betaalt heb omdat ik geen slechte publiciteit wilden. Ik heb aankoopbedrag terug gegeven, de medische kosten en immateriële schade vergoed. Kan ik dit dan terugvorderen van de leverancier?
Nu heb ik zelf al wat onderzoek gedaan en kwam er dit uit:
art 6:75 bw
1) Tekortkoming
Ja, ondeugdelijk product
2) Toerekenbaar
Ja, het is de leverancier te verwijten dat ze een productiefout gemaakt hebben.
3) Schade
Ja,
4) Causaal verband
Ja, door de fout is er schade.
Maar dit geldt geloof ik alleen voor het product zelf. Geldt voor de gevolg schade art 7:24 BW? En had ik de gevolg schade dus niet moeten betalen maar had de consument die direct moeten verhalen bij mijn leverancier?
Mijn voorlopige conclusie is dat ik een ingebrekestelling moet sturen naar de leverancier met redelijk termijn dat voor het versturen van een nieuw product. Dus kan geen geld terug krijgen. Kan iemand van jullie dingen bijvullen of bevestigen wat ik zeg?
Alvast bedankt,
Jo |
|