|
Auteur |
Bericht |
arbeidsvraag
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jan 2012 12:27 Onderwerp: Onbepaalde tijd - nieuwe overeenkomst bepaalde tijd |
|
|
Hallo allemaal,
Mijn werkgever heeft mij na 8 jaar een contract voor onbepaalde tijd te hebben gehad een nieuwe functie aangeboden. Hier heb ik een contract voor bepaalde tijd (een jaar) voor getekend. Deze is een keer verlengd. Nu loopt hij binnenkort af en ik kom niet meer in aanmerking voor een verlenging.
Mijn vraag is nu of ik nog iets kan met het contract voor onbepaalde tijd. Bestaat deze uberhaupt nog of is hij geeindigd door het tekenen van een nieuw contract? Er is geen vaststellingsovereenkomst o.i.d. afgesloten.
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jan 2012 13:21 Onderwerp: |
|
|
Wat denk je zelf?
Twee jaar terug accepteer je een nieuwe functie en ondertekent een nieuwe arbeidsovereenkomst.
Op het moment dat de nieuwe arbeidsovereenkomst je werd voorgelegd had je twee keuzes:
a - je accepteert de aangeboden baan niet en dan blijft de oude arbeidsovereenkomst van kracht. Als de werkgever op dat moment van je af wilde had deze een ontslagprocedure moeten beginnen.
b - je accepteert de nieuwe aangeboden baan, waarvan de condities je bekend zijn en daarmee vervalt, van rechtswege, je oude arbeidsovereenkomst.
Het kan, nu de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt en je geen nieuwe wordt aangeboden, niet zo zijn dat je nog rechten kan ontlenen aan een arbeidsovereenkomst die niet meer bestaat.
Kortom: Leve de flexibele arbeidsmarkt! _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
arbeidsvraag
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jan 2012 14:07 Onderwerp: |
|
|
kampeerder schreef: | Wat denk je zelf?
Twee jaar terug accepteer je een nieuwe functie en ondertekent een nieuwe arbeidsovereenkomst.
Op het moment dat de nieuwe arbeidsovereenkomst je werd voorgelegd had je twee keuzes:
a - je accepteert de aangeboden baan niet en dan blijft de oude arbeidsovereenkomst van kracht. Als de werkgever op dat moment van je af wilde had deze een ontslagprocedure moeten beginnen.
b - je accepteert de nieuwe aangeboden baan, waarvan de condities je bekend zijn en daarmee vervalt, van rechtswege, je oude arbeidsovereenkomst.
Het kan, nu de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt en je geen nieuwe wordt aangeboden, niet zo zijn dat je nog rechten kan ontlenen aan een arbeidsovereenkomst die niet meer bestaat.
Kortom: Leve de flexibele arbeidsmarkt! |
Maar hoezo bestaat deze niet meer dan als ik vragen mag (het klinkt opzich logisch hoor)? Als ik zelf een beetje rondkijk zie ik overal dat een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd slechts kan eindigen door beeindiging met wederzijds goedvinden, ontbinding door kantonrechter, rechtsgeldige opzegging en bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd mits dit is opgenomen in de overeenkomst.
Is er hier dan sprake van wederzijds goedvinden door het aangaan van de nieuwe overeenkomst of zo? |
|
|
|
 |
RB_1969
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: do 19 jan 2012 15:24 Onderwerp: |
|
|
Als de oude OBT AO niet is beëindigd is er niet voldaan aan de Ragetlie-regel (7:667 BW) en zou de duur van de oude AO nog geldig zijn, te weten OT. |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jan 2012 15:40 Onderwerp: |
|
|
RB_1969 schreef: | Ovb dat er een wijziging is geweest in de wetgeving, ben ik van mening dat dit alleen mag als er een periode van 3 maanden tussen de 2 AO's heeft gezeten. Als dit niet het geval is zou de omzetting van OBT naar BT strijdig zijn met de wet en nietig. |
Indien de omzetting van onbepaalde- naar bepaalde tijd voor dezelfde functie is klopt dit.
Ik ga er hier echter wel van uit dat de nieuwe functie een wezenlijke verbetering is geweest en dan geldt dit (uiteraard) niet.
Ik betwijfel overigens of je twee jaar na dato nog succesvol op kan komen tegen de omzetting. _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
RB_1969
|
Geplaatst: do 19 jan 2012 16:29 Onderwerp: |
|
|
Vraag in casu is:
Is de AO voor obt wel geëindigd en zo ja hoe? TS geeft aan nooit met enige beëindiging akkoord te zijn gegaan.
Mi. is er een AO opgesteld voor een nieuwe functie met een tijdelijk karakter, maar hiervoor dient de oude wel beëindigd te worden (opzegging door WN, vaststellingsovereenkomst of beëindiging met wederzijds goedvinden).
http://aanspraak.salarisnet.nl/download.php?id=413 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 19 jan 2012 22:06 Onderwerp: |
|
|
kampeerder schreef: | Ik betwijfel overigens of je twee jaar na dato nog succesvol op kan komen tegen de omzetting. |
Als er juridisch gezien steeds sprake is geweest van een arbeidsovereeenkomst voor onbepaalde tijd, is er geen enkele noodzaak om tegen de "omzetting" op te komen. De werkgever hoeft slechts duidelijk te worden gemaakt hoe het (al die tijd al) juridisch in elkaar steekt. Van verjaring of rechtsverwerking kan hier geen sprake zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 19 jan 2012 22:26 Onderwerp: |
|
|
RB_1969 schreef: | Mi. is er een AO opgesteld voor een nieuwe functie met een tijdelijk karakter, maar hiervoor dient de oude wel beëindigd te worden (opzegging door WN, vaststellingsovereenkomst of beëindiging met wederzijds goedvinden). |
Ik vraag me af of opzegging met wederzijds goedvinden wel voldoende is. Art. 7:667 lid 4 BW heeft het over "anders dan door rechtsgeldige opzegging of door ontbinding door de rechter". Wederzijds goedvinden is één van die andere wijzen van beëindiging.
Het lijkt mij dat beëindiging met wederzijds goedvinden met een gelijktijdig aangaan van een nieuwe arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd juridisch niet valt te onderscheiden van het simpelweg omzetten (met wederzijds goedvinden) van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. En die laatste situatie valt toch zeker onder art. 7:667 lid 4 BW.
Gelet op de inhoud van je link lijkt de kans mij trouwens klein dat er geen sprake is van identiteit van arbeidovereenkomst. Alleen een functieverbetering is daarvoor zo te zien niet voldoende. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Meanno
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 19 jan 2012 23:16 Onderwerp: |
|
|
Mijn mening:
Werkgever kan goed aantonen dat jij akkoord bent gegaan met beeindiging van jouw aok voor ot. Tenslotte heb jij hier nooit tegen geageerd. Je hoeft geen vaststellingsovereenkomst te tekenen om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan. Dit kan mondeling of zelfs blijken uit de houding van partijen. Aangezien jij nooit wedertewerkstelling in jouw oude functie hebt gevorderd, noch doorbetaling of iets dergelijks, zal het moeilijk zijn een rechter te overtuigen dat jij eigenlijk nog al die tijd in de veronderstelling leefde dat bij het aangaan van jouw nieuwe aok voor bt, de oude aok voor ot ook zou doorlopen. Ik geloof dat niet, niemand gelooft dat.
De ragetlieregel is alleen van toepassing indien een aok niet rechtsgeldig is beëindigd door ontbinding of opzegging en de aok voor bt een wezenlijke voortzetting is van de aok voor ot. Als het een andere functie is, zal hier geen sprake van zijn. Je werkgever hoeft de aok voor bt dus niet op te zeggen. Deze eindigt van rechtswege. Helaas kun je hier niks tegen doen. |
|
|
|
 |
Meanno
|
Geplaatst: do 19 jan 2012 23:18 Onderwerp: |
|
|
RB_1969 schreef: | Vraag in casu is:
Is de AO voor obt wel geëindigd en zo ja hoe? TS geeft aan nooit met enige beëindiging akkoord te zijn gegaan.
Mi. is er een AO opgesteld voor een nieuwe functie met een tijdelijk karakter, maar hiervoor dient de oude wel beëindigd te worden (opzegging door WN, vaststellingsovereenkomst of beëindiging met wederzijds goedvinden).
Wat is volgens jou het verschil tussen een vaststellingsovereenkomst en beeindiging met wederzijds goedvinden? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 20 jan 2012 0:32 Onderwerp: |
|
|
Meanno schreef: | Wat is volgens jou het verschil tussen een vaststellingsovereenkomst en beeindiging met wederzijds goedvinden? |
En waarom zie jij geen verschil tussen rechtsgeldige opzegging en beëindiging met wederzijds goedvinden (zie je eerste bericht)? Of ben je van mening dat een nieuwe functie reeds impliceert dat er geen identiteit van arbeidsovereenkomst is?
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat bijv. een functiewisseling die onderdeel uitmaakt van een normaal carriëreverloop art. 7:667 lid 4 BW buiten werking stelt wanneer de werkgever de werknemer daarbij een contract voor bepaalde tijd aansmeert.
Zie ook de jurisprudentie over de noodzaak opnieuw een schriftelijk concurrentiebeding aan te gaan: dat is niet nodig bij een functieverzwaring die past in een normaal carriëreverloop.
edit: hmm, in de jurisprudentie over het concurrentiebeding wordt naast een ingrijpende wijziging van de arbeidsovereenkomst ook geëist dat het concurrentiebeding aanmerkelijk zwaarder is gaan drukken, waarbij rekening mag worden gehouden met de mate waarin de latere wijziging bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst voorzienbaari was. Ik kan me voorstellen dat dit bij art. 7:667 lid 4 BW toch wat anders ligt... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RB_1969
|
Geplaatst: vr 20 jan 2012 1:38 Onderwerp: |
|
|
Meanno schreef: | RB_1969 schreef: | Vraag in casu is:
Wat is volgens jou het verschil tussen een vaststellingsovereenkomst en beeindiging met wederzijds goedvinden? |
Vandaar of en geen en...... Verder doet het m.i niet ter zake, TS geeft aan nooit ingestemd te hebben met beëindiging van de "oude" AO. Dan geldt de wet, waarbij alleen in het voordeel van de WN van mag worden afgeweken in een (C)AO, iets wat mij in dit geval niet van toepassing lijkt. WG kan van alles in een AO zetten, je mag er ook voor tekenen, maar in strijd met de wet is nietig en dus voor WG geen rechten aan te ontlenen. |
|
|
|
 |
Meanno
|
Geplaatst: zo 29 jan 2012 23:00 Onderwerp: |
|
|
RB_1969 schreef: | Meanno schreef: | RB_1969 schreef: | Vraag in casu is:
Vandaar of en geen en...... Verder doet het m.i niet ter zake, TS geeft aan nooit ingestemd te hebben met beëindiging van de "oude" AO. Dan geldt de wet, waarbij alleen in het voordeel van de WN van mag worden afgeweken in een (C)AO, iets wat mij in dit geval niet van toepassing lijkt. WG kan van alles in een AO zetten, je mag er ook voor tekenen, maar in strijd met de wet is nietig en dus voor WG geen rechten aan te ontlenen. |
Natuurlijk kan TS stellen nooit te hebben ingestemd met de beëindiging, maar hij moet wel kunnen bewijzen voor een rechter dat hij daar nooit mee in heeft gestemd. Hij zal immers willen dat de oude alk voor ot wordt voortgezet. Nu blijkt uit de feiten dat aan de oude alk nooit invulling is gegeven. Er is geen loon betaald op grond van die alk, noch werk verricht. Elke rechter zal dus aannemen dat de aok voor ot is beëindigd. Sorry, maar voor de werknemer is dit kansloos. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 30 jan 2012 0:52 Onderwerp: |
|
|
Meanno schreef: | Natuurlijk kan TS stellen nooit te hebben ingestemd met de beëindiging, maar hij moet wel kunnen bewijzen voor een rechter dat hij daar nooit mee in heeft gestemd. Hij zal immers willen dat de oude alk voor ot wordt voortgezet. Nu blijkt uit de feiten dat aan de oude alk nooit invulling is gegeven. Er is geen loon betaald op grond van die alk, noch werk verricht. Elke rechter zal dus aannemen dat de aok voor ot is beëindigd. Sorry, maar voor de werknemer is dit kansloos. |
Bewijzen dat iets niet gebeurd is, is nogal lastig. Het lijkt me vrij duidelijk dat een rechter hier zal verlangen dat de werkgever aantoont dat er sprake was van rechtsgeldige opzegging of ontbinding door de rechter. Als dat zo is, dan zijn daar ook documenten van. (Overigens betwijfel ik ten zeerste dat dit in een rechtszaak een punt van geschil zal worden. De gemiddelde werkgever heeft wel iets beters te doen dan de rechter voor te liegen over de werkelijke gang van zaken.)
Dat overigens toepassing is gegeven aan de nieuwe arbeidsovereenkomst staat hier verder helemaal los van. Het argument van TS is niet dat geen nieuwe arbeidsovereenkomst in werking is getreden. Het argument van TS is dat voor de beëindiging van die nieuwe arbeidsovereenkomst vorafgaande opzegging nodig is. Zie art. 7:667 lid 4 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 01 feb 2012 22:55 Onderwerp: |
|
|
Bona Fides heeft -zoals zo vaak - gelijk. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|