|
Auteur |
Bericht |
Marc90
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 16 okt 2008 19:46 Onderwerp: Onafgevoegde muur van buren |
|
|
Beste allen,
Even een vraag over een onderwerp dat wel meer mensen bezighoud: de buren...
Mijn buurman heeft zijn benedenwoning ongeveer 2 meter 'de tuin in' uitgebouwd. Nu levert mij dit helaas een schaduwhoek op waar eerst de zon nog kon komen, maar het gebeurde ergens tussen bezichtiging en koop van mijn woning in, dus vrij ongemerkt vrees ik.
Nu heeft hij de muur in slechte staat achtergelaten: niet afgevoegd, laat staan afgepleisterd. Dat moet ik dus zelf doen, zou ik het willen verven in de kleur van de buitenkant van mijn huis. De aanschaf van gereedschap en materiaal kost mij zeker 100 Euro, voornamelijk voor het pleisterwerk. Mijn vraag is of hij verplicht is onder het civiele recht zijn muurtje zodanig te bewerken dat ik het kan verven. Wie kan de precieze bepaling aanwijzen op grond waarvan ik alsnog nakoming kan eisen?
Dank voor de brainpower!
Marc |
|
|
|
 |
J o h a n
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 16 okt 2008 20:11 Onderwerp: |
|
|
Je kunt voltooien vragen op grond van de afgegeven bouwvergunning.
Je gaat eerst met buur spreken, helpt dit niet, vervoeg je dan bij bouw- en woning toezicht in je gemeente.
Je mag zelf niet ingrijpen....dus niet andermans muur verven of iets
dergelijks.
Johan |
|
|
|
 |
Marc90
|
Geplaatst: do 16 okt 2008 20:55 Onderwerp: |
|
|
J o h a n schreef: | Je kunt voltooien vragen op grond van de afgegeven bouwvergunning.
Je gaat eerst met buur spreken, helpt dit niet, vervoeg je dan bij bouw- en woning toezicht in je gemeente.
dergelijks.
Johan |
Johan, dank voor je antwoord! Uiteraard los ik dit soort zaken het liefst op middels overleg, echter de beste man heeft met reden een slechte reputatie in de straat. Hij heeft wel 3 vergunningen of niet aangevraagd waar nodig, of buiten de gestelde voorwaarden getreden, of deze niet nagekomen (zoals hij deze muur; goed punt!). Dat gaan we dus via de officiele kanalen regelen.
groet
Marc
ps Overigens vraag ik me af of ik niet aan de muur mag komen. Ik denk eigenlijk van wel. Het is namelijk een scheidingsmuur en volgens mij 'mandelig'. Het scheidt zijn huis van mijn erf. Maar ik zal eerst nakoming vragen, en bij het verwachte uitblijven van antwoord, de gemeente ofwel een andere autoriteit inschakelen. |
|
|
|
 |
J o h a n
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 16 okt 2008 21:11 Onderwerp: |
|
|
Bij een gemene muur (mandelige muur) staat een helft van de muur
op buurmans erf en de andere helft op jouw grond.
Staat echter de hele muur pal naast jouw grond, dan is het GEEN mandelige muur.
Of dit het geval is, kun je navragen bij het Kadaster.
Johan |
|
|
|
 |
Marc90
|
Geplaatst: vr 17 okt 2008 12:36 Onderwerp: |
|
|
J o h a n schreef: | Je kunt voltooien vragen op grond van de afgegeven bouwvergunning.
dergelijks.
Johan |
Maar valt het afwerken van de muur wel onder de eisen van een bouwvergunning? Het lijkt meer in de privaatrechtelijke sfeer te liggen dan in de bestuursrechtelijke sfeer. Tenzij je zo redeneert, dat door het slechte voegwerk er kans op lekkage is (hetgeen bevestigd is door een schade-expert), zodat de constructie (nog) niet voldoet. Maar dan zou hij het wellicht kunnen laten bij voegen, terwijl ik wil dat hij ook pleistert, zodat ik het kan verven. |
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: vr 17 okt 2008 13:51 Onderwerp: |
|
|
Marc90 schreef: | Maar valt het afwerken van de muur wel onder de eisen van een bouwvergunning? Het lijkt meer in de privaatrechtelijke sfeer te liggen dan in de bestuursrechtelijke sfeer. Tenzij je zo redeneert, dat door het slechte voegwerk er kans op lekkage is (hetgeen bevestigd is door een schade-expert), zodat de constructie (nog) niet voldoet. |
Naleving van, dan wel 'het voldoen' aan een bouwvergunning kan volgens mij sowieso niet bestuursrechterlijk worden afgedwongen. In die zin ligt het inderdaad meer privaatrechterlijk. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 17 okt 2008 13:56 Onderwerp: |
|
|
fiasc o schreef: | Naleving van, dan wel 'het voldoen' aan een bouwvergunning kan volgens mij sowieso niet bestuursrechterlijk worden afgedwongen. |
Een verzoek om handhaving?
Of dat in dit geval kan weet ik niet. Een tot 2 meter hoge muur om het erf af te sluiten mag van het BW, dacht ik. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marc90
|
Geplaatst: vr 17 okt 2008 14:17 Onderwerp: |
|
|
fiasc o schreef: | Marc90 schreef: | Maar valt het afwerken van de muur wel onder de eisen van een bouwvergunning? Het lijkt meer in de privaatrechtelijke sfeer te liggen dan in de bestuursrechtelijke sfeer. Tenzij je zo redeneert, dat door het slechte voegwerk er kans op lekkage is (hetgeen bevestigd is door een schade-expert), zodat de constructie (nog) niet voldoet. |
Naleving van, dan wel 'het voldoen' aan een bouwvergunning kan volgens mij sowieso niet bestuursrechterlijk worden afgedwongen. In die zin ligt het inderdaad meer privaatrechterlijk. |
Nou ja, niet via de bestuursrechter, maar qua soort verplichting is het bestuursrechtelijk. De gemeente is belast met de naleving, en ik kan de betreffende afdeling vragen of ze toezicht kunnen houden op naleving van de afgegeven vergunning. Als die vergunning ook eisen stelt aan de afwerking, zij het indirect om vocht buiten te houden ( de landelijke richtlijnen benadrukken maatregelen tegen vocht, al staat afwerking buiten daar niet vernoemd), dan kan de gemeente naleving eisen.
Qua materie valt een evt. verplichting om niet meer nadeel dan nodig toe te brengen aan de buren door een uitbouw, onder het civielrecht. De uitbouw levert reeds een lelijke en onbruikbare schaduwhoek waar eerst een terrasje was (muur aan de zuidkant...), en verf om de muur uniform te krijgen met de bestaande buitenmuren. Die kosten zijn er al. Het lijkt me slechts conform redelijkheid en billijkheid, als het voegwerk en pleisterwerk voor rekening komt van de initiatiefnemer van de (rechtmatige) schade. daarmee is het gebouw af, ik schilder het wel.
Overigens heeft de gemeente vlak na de uitbouw al een inspecteur gestuurd op verzoek van andere buren, en geconstateerd dat het buiten de voorwaarden ging omdat de uitbouw naar ik begrijp te hoog was gedaan. De inspecteur gaf een reactie in de trant van 'tja, vraag het nou nog maar eens aan hem om het af te breken'...
Laatst aangepast door Marc90 op vr 17 okt 2008 15:00, in totaal 3 keer bewerkt |
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: vr 17 okt 2008 14:28 Onderwerp: |
|
|
Marc90 schreef: |
Als die vergunning ook eisen stelt aan de afwerking, zij het indirect om vocht buiten te houden ( de landelijke richtlijnen benadrukken maatregelen tegen vocht, al staat afwerking buiten daar niet vernoemd), dan kan de gemeente naleving eisen op. |
bona fides schreef: | Een verzoek om handhaving? |
Als vergunninghouder in afwijking van zijn vergunning gebouwd heeft, kan de gemeente inderdaad naleving eisen (door handhavend op te treden). Indien hij het bouwwerk echter (nog) niet geheel 'afgebouwd' heeft, kan de gemeente (bestuursrechterlijk) niet eisen dat hij het bouwwerk 'afbouwt'.
Marc90 schreef: | De inspecteur gaf een reactie in de trant van 'tja, vraag het nou nog maar eens aan hem om het af te breken'... |
Vreemde reactie. Als vergunninghouder in afwijking van zijn vergunning(voorwaarden) bouwt, heeft de gemeente de mijns inziens bevoegdheid te handhaven. Een verzoek om handhaving kan dan heilzaam werken.
bona fides schreef: | Of dat in dit geval kan weet ik niet. Een tot 2 meter hoge muur om het erf af te sluiten mag van het BW, dacht ik. | Volgens mij is dat geheel afhankelijk van het bestemmingsplan. |
|
|
|
 |
Marc90
|
Geplaatst: vr 17 okt 2008 14:47 Onderwerp: |
|
|
fiasc o schreef: | Marc90 schreef: |
Als die vergunning ook eisen stelt aan de afwerking, zij het indirect om vocht buiten te houden ( de landelijke richtlijnen benadrukken maatregelen tegen vocht, al staat afwerking buiten daar niet vernoemd), dan kan de gemeente naleving eisen op. |
bona fides schreef: | Een verzoek om handhaving? |
Als vergunninghouder in afwijking van zijn vergunning gebouwd heeft, kan de gemeente inderdaad naleving eisen (door handhavend op te treden). Indien hij het bouwwerk echter (nog) niet geheel 'afgebouwd' heeft, kan de gemeente (bestuursrechterlijk) niet eisen dat hij het bouwwerk 'afbouwt'.
Marc90 schreef: | De inspecteur gaf een reactie in de trant van 'tja, vraag het nou nog maar eens aan hem om het af te breken'... |
Vreemde reactie. Als vergunninghouder in afwijking van zijn vergunning(voorwaarden) bouwt, heeft de gemeente de mijns inziens bevoegdheid te handhaven. Een verzoek om handhaving kan dan heilzaam werken.
bona fides schreef: | Of dat in dit geval kan weet ik niet. Een tot 2 meter hoge muur om het erf af te sluiten mag van het BW, dacht ik. | Volgens mij is dat geheel afhankelijk van het bestemmingsplan. |
Absoluut vreemd. Ik vind een beetje inlevingsvermogen van een log apparaat als een gemeente een goede eigenschap, maar niet als de overschrijding nadeel oplevert voor de buren (door de hogere bouw staat de pijp die aangesloten is op de luchtafvoer van de keuken nog dichterbij het balkon van de buren).
En het verschil tussen afbouwen en conform de vergunning bouwen is een zeer dunne...De uitbouw zoals het er nu staat, is er om te dienen als eindproduct. Het is geen werk in uitvoering waarvan de gemeente mogelijk niet kan eisen dat hij nu eens de vaart erachter zet. Het gaat er mijns inziens om of in deze staat, de uitbouw voldoet aan de eisen.
Laatste punt (blijft interessant, al zijn de vervelende kanten echt), ik kan zelf wellicht alleen de gemeente wijzen op de noodzaak tot toezicht, en geen nakoming vorderen (behalve dan civielrechtelijk van een andere verplichting wellicht). Maar de gemeente is wel degelijk verplicht tot een deugdelijk toezicht en handhaving van hun vergunningenstelsel. Wanneer de vergunning dus idd vereist dat een uitbouw deugdelijk gevoegd moet zijn om lekkage te voorkomen, en ze eisen geen naleving zoals eerder mbt tot de hoogte, dan kan ik misschien naar de bestuursrechter om de gemeente te dwingen tot deugdelijke handhaving. Tenzij ik weer geen redelijk belang heb. Mijn belang is namelijk civielrechtelijk van aard... Hoe denken jullie hierover?
ps Voor de duidelijkheid. Ik heb scheidingsmuur gezegd, maar dat is misleidend. Ik bedoel gewoon de muur van de uitbouw, die zijn verlengde woonkamer scheidt van mijn tuin. Idd geen mandelige muur als Johan's stelling klopt. |
|
|
|
 |
fiasc o
|
Geplaatst: vr 17 okt 2008 15:14 Onderwerp: |
|
|
Marc90 schreef: | Absoluut vreemd. Ik vind een beetje inlevingsvermogen van een log apparaat als een gemeente een goede eigenschap, maar niet als de overschrijding nadeel oplevert voor de buren (door de hogere bouw staat de pijp die aangesloten is op de luchtafvoer van de keuken nog dichterbij het balkon van de buren). |
In dergelijke situaties vind ik 'inlevingsvermogen' van een gemeente vaak geen goede eigenschap. De vergunninghouder heeft een bouwaanvraag ingediend met daarop exact wat hij wil (gaan) bouwen. Waarom moet hij dan (zo nodig) hoger bouwen dan op de vergunning staat!? Maar dat is persoonlijk . Als het slechts om een marginaal verschil gaat schat ik de kans klein in dat de gemeente gaat handhaven.
Marc90 schreef: | Wanneer de vergunning dus idd vereist dat een uitbouw deugdelijk gevoegd moet zijn om lekkage te voorkomen, en ze eisen geen naleving zoals eerder mbt tot de hoogte, dan kan ik misschien naar de bestuursrechter om de gemeente te dwingen tot deugdelijke handhaving. Tenzij ik weer geen redelijk belang heb. Mijn belang is namelijk civielrechtelijk van aard... Hoe denken jullie hierover? |
Wanneer je bestuursrechterlijke stappen wilt ondernemen dien je (eerst) het bestuursorgaan, de gemeente, te verzoeken te handhaven. Tegen het besluit op je verzoek kan je bezwaar en beroep instellen. Mijn inschatting is echter dat het lastig gaat worden om de gemeente zover te krijgen dat zij vergunninghouder (gaat) verzoeken een muur te pleisteren. Dan kom je ook in een (vervelende) discussie, wat is deugdelijk gevoegd en wat is deugdelijk gepleisterd, en wat niet. |
|
|
|
 |
|