Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 2:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Omkering bewijslast bij seksuele intimidatie
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

De werknemer stelt, de werkgever moet het tegendeel zien te bewijzen!
goede zaak!
7%
 7%  [ 2 ]
slechte zaak!
92%
 92%  [ 25 ]
Totaal aantal stemmen : 27

Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2005 12:21    Onderwerp: Omkering bewijslast bij seksuele intimidatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de NRC van afgelopen weekend staat dat het kabinet een wetsvoorstel wil indienen waarbij de bewijslast bij seksuele intimidatie en discriminatie op de werkvloer wordt omgekeerd.
De werkgever die wordt beschuldigd, moet bewijzen dat de klacht onjuist is.
Het kabinet zegt hiermee uitvoering te geven aan een Europese richtlijn, waarbij het verbod op intimidatie wordt overgeheveld van het strafrecht naar de Wet gelijke behandeling mannen en vrouwen, waar een andere verdeling van de bewijslast geldt.
Het betreft hier ook zaken zoals ongelijke beloning op grond van geslacht en andere vormen van discriminatie.

Wat vindt men hiervan? Goede en noodzakelijke bescherming van de werknemer, of leidt dit tot 'Amerikaanse toestanden'?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2005 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vreselijk voorstel. Hoe kun je in hemelsnaam je onschuld bewijzen? Helemaal in dit soort zaken, waar het toch vaak een beetje het ene woord tegen het andere is.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2005 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat als de ene werknemer de andere (eventueel zijn/haar meerdere) beschuldigt? Dat lijkt mij de gebruikelijke situatie.

Nou ja, het is gewoon een heel raar bericht in het NRC.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2005 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed heb wordt deze wet gehandhaafd middels de procedure van de Awgb via de Commissie Gelijke Behandeling en de civiele rechter. Dat het in het kader van de CGB verandert is, maakt naar mijn mening weinig uit, aangezien die toch maar met niet-bindende oordelen kan komen. Alleen bij de civiele rechter lijkt het mij wat vreemd maar ja de omkering van de bewijslast komt toch nog wel regelmatig voor m.b.t. gezagsverhoudingen. Het is dus niet iets echt nieuws en ik durf niet te bepalen of het nu een goede of een slechte zaak is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2005 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toen de affaire Lubbers nog liep hoorde ik nog wel eens zeggen "onschuldig tot het tegendeel bewezen is" Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2005 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier een aardige verhaal over de EU richtlijn, inclusief opmerkingen over de bewijslast:

http://www.csuchico.edu/mgmt/gomes/ihrm.pdf

Het gaat kennelijk over directive 2002/73/EC. Als ik het stuk van die Amerikanen goed volg, ligt de bewijslast inderdaad bij de aangeklaagde, maar was dat in dergelijke situaties naar Europees recht al het geval. Er wordt wel weer over "breach of equal treatment" gesproken, dus het heeft alleen betrekking op de relatie werkgever-werknemer?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: di 12 apr 2005 9:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Er wordt wel weer over "breach of equal treatment" gesproken, dus het heeft alleen betrekking op de relatie werkgever-werknemer?


Klopt en het komt dus terecht in de Wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen. Die wet betreft alleen arbeid en pensioen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: di 12 apr 2005 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tsja, ik vind het ook geen goede zaak zo op het eerste gezicht. Stel nou dat de werknemer inderdaad de baas een hak wil zetten (om wat voor reden dan ook), dan zal die werkgever voor de rest van zijn leven worden achtervolgd door deze aanklacht. Waar rook is, is vuur zullen veel mensen immers denken. Het wordt zo wel een machtig "wapen". Aan de andere kant zou het die werkgevers die zich wel schuldig aan maken aan dit soort praktijken misschien wel afschrikken.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006 17:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Woensdag 18 januari

De bewijslast bij seksuele intimidatie op de werkvloer wordt omgedraaid. De Tweede Kamer ging vandaag akkoord met een wetsvoorstel van minister Aart Jan de Geus van Sociale Zaken, waarin de bewijslast bij seksuele intimidatie verschuift van klager naar de beschuldigde partij.

Nu nog moeten werknemers met een klacht zelf hun beschuldiging bewijzen. De nieuwe regel staat een rechter toe dat om te draaien wanneer hij dat nodig acht. In dat geval moet de beschuldigde partij bewijzen dat er niet seksueel is geïntimideerd. Een rechter zal de bewijslast omdraaien wanneer hij genoeg vermoedens heeft van de intimidatie.

De Geus noemde vandaag in de Kamer de richtlijn onder andere noodzakelijk door de ''verwarrende cultuuruitingen'' in Nederland. ''De manier waarop mannen en vrouwen met elkaar omgaan in reclames zorgt vooral onder jongeren voor verwarring'', aldus de CDA-bewindsman. De aanpassing van de Wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen, vloeit overigens voort uit een Europese richtlijn over discriminatie op grond van geslacht.

bron: ANP


zie daar
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
Quote:
Woensdag 18 januari

De bewijslast bij seksuele intimidatie op de werkvloer wordt omgedraaid. De Tweede Kamer ging vandaag akkoord met een wetsvoorstel van minister Aart Jan de Geus van Sociale Zaken, waarin de bewijslast bij seksuele intimidatie verschuift van klager naar de beschuldigde partij.

Nu nog moeten werknemers met een klacht zelf hun beschuldiging bewijzen. De nieuwe regel staat een rechter toe dat om te draaien wanneer hij dat nodig acht. In dat geval moet de beschuldigde partij bewijzen dat er niet seksueel is geïntimideerd. Een rechter zal de bewijslast omdraaien wanneer hij genoeg vermoedens heeft van de intimidatie.

De Geus noemde vandaag in de Kamer de richtlijn onder andere noodzakelijk door de ''verwarrende cultuuruitingen'' in Nederland. ''De manier waarop mannen en vrouwen met elkaar omgaan in reclames zorgt vooral onder jongeren voor verwarring'', aldus de CDA-bewindsman. De aanpassing van de Wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen, vloeit overigens voort uit een Europese richtlijn over discriminatie op grond van geslacht.

bron: ANP


zie daar

Dan kan het EHRM zich vast in gaan lezen Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inmiddels het idee dat deze regeling te vergelijken is met art 7:658 lid 2 BW (over werkgeversaansprakelijkheid bij ongevallen e.d.). De werkgever zal moeten aantonen afdoende maatregelen genomen te hebben om seksuele intimidatie op zijn werkvloer tegen te gaan. Geen conflict met het EVRM omdat hier artikel 6 lid 2 niet van toepassing is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 20:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie geen verklaring in 'verwarrende cultuuruitingen' voor deze wet. Deze 'verwarrende cultuuruitingen' (dank u, politiek, weer een schop richting allochtonen) zorgen kennelijk voor meer seksuelen intimidatie op het werk. Althans, die suggestie wordt gewekt. Dat iets veel voorkomt is echter geen rechtvaardiging om de bewijslast om te draaien, althans niet per definitie.
Omkering van de bewijslast is bescherming voor de zakkere partij. Nou is daar wel wat voor te zeggen, aangezien dit soort zaken vaak zeer lastig te bewijzen zijn. Hoewel ik het zelf eigenlijk te ver vind gaan om iemand te laten bewijzen dat hij onschuldig is aan een gevoelsmatig zwaar en ingrijpend misdrijf als deze. Seksuele intimidatie is toch wel wat anders dan een verkeersovertreding, hoewel in dergelijke zaken de financiële belangen vaak weer een stuk groter zijn.
Meer praktisch: hoe bewijs je in vredesnaam dat je niet seksueel geintimideerd hebt? Als iemand stelt dat je een veiligheidsnorm hebt geschonden waardoor een ongeluk waarschijnlijk is veroorzaakt, kan je nog bewijzen dat dat niet het geval is. Maar hoe overtuig je de rechter dat je iemand niet 'uitkleedt met je ogen' of geen pikante opmerkingen maakt op de werkvloer?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even iets relativerends: Als ik het goed begrepen heb kan een rechter de bewijslast omdraaien als het voldoende waarschijnlijk is dat er inderdaad geïntimideerd is. Ik heb 'een slecht idee' gestemd, maar dat is voor het ongenuanceerde idee. Nu ik er iets beter over nadenk kan ik me vinden in een dergelijk voorstel als het zo is dat een rechter ertoe kan, en niet hoeft te besluiten, en hij dat enkel mag als de aanklager eerst aannemelijk heeft gemaakt dat hij gelijk heeft.

In dit soort zaken zijn er volgens mij maar een paar dingen zeker. Het is voor beide partijen enorm vervelend, het imago van beide partijen wordt beschadigd en zowel de aanklager als de aangeklaagde krijgen van alles naar hun hoofd geslingerd door mensen die in het geheel niet gehinderd worden door van enige kennis van zaken. Ik kan me voorstellen dat, er vanuit gaande dat bewijs van beide kanten bijzonder moeilijk te leveren is, er omstandheden zijn waarin een bewijslastomkering gerechtvaardigd kan zijn. Maar of dit voorstel voldoet aan dergelijk voorwaarden weet ik niet.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik heb inmiddels het idee dat deze regeling te vergelijken is met art 7:658 lid 2 BW (over werkgeversaansprakelijkheid bij ongevallen e.d.). De werkgever zal moeten aantonen afdoende maatregelen genomen te hebben om seksuele intimidatie op zijn werkvloer tegen te gaan. Geen conflict met het EVRM omdat hier artikel 6 lid 2 niet van toepassing is.


Volgens jou is de werkgever standaard de beschuldigde partij? Volg je even niet. Of kan de seksueel intimiderende werknemer straks verhaal halen op zijn werkgever omdat die is tekort geschoten in het nemen van afdoende maatregelen?
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
Volgens jou is de werkgever standaard de beschuldigde partij?

Als ik me goed kan herinneren (van april vorig jaar, zie datum 1e bericht) gaat deze wet over de verhouding werknemer-werkgever, waarbij de werkgever de plicht krijgt om maatregelen de treffen die seksuele intimidatie moeten tegengaan. Laat hij dat na, dan zal het hem onder deze wet moeilijk vallen vrijuit te gaan.

Dus ja, we praten hier alleen over de werkgever die beschuldigd wordt. Althans, daar praat ik over Wink.

Quote:
Volg je even niet. Of kan de seksueel intimiderende werknemer straks verhaal halen op zijn werkgever omdat die is tekort geschoten in het nemen van afdoende maatregelen?

Ja, dat is waar het de richtlijn om gaat. Seksuele intimidatie wordt gezien als discriminatie. Omdraaing van de bewijslast in gevallen van discriminatie wordt opgelegd door artikel 4 van Richtlijn 97/80.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds