|
Auteur |
Bericht |
Delectable
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 18 jun 2012 16:09 Onderwerp: Omgekatte auto |
|
|
Beste mensen,
Ik ben afgelopen week gebeld door mijn garage en die hebben mij gemeld dat de auto omgekat is, ofwel een ander chassis nummer in de auto dan dat de auto werkelijk is. Heb hierop de RDW gebeld en heb binnenkort een identiteitskeuring waarop de werkelijke identiteit van de auto hopelijk wordt bepaald. Naar alle waarschijnlijkheid is de identiteit van de papieren niet gelijk aan de auto en dat betekent dat de auto word gevorderd door de politie.
Ik vraag mij nu af of ik de auto via een civiele procedure terug kan krijgen. Ik heb de auto meer dan 3 jaar in bezit, heeft alle APK keuringen gehad en is voor een aannemelijk bedrag gekocht bij een particulier. Ik heb ook de historie van de auto goed gedocumenteerd en loopt terug tot 1999 waarin te zien is dat deze auto al die tijd dit chassis nummer heeft gehad. Ik heb zeer beperkte kennis op juridisch gebied. Mijn vraag is dus eigenlijk kan ik de auto met het correcte chassisnummer weer terug krijgen? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: ma 18 jun 2012 17:26 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Van belang is het antwoord op de vraag of u ten tijde van de koop 'te goeder trouw' was.
Als u de auto inderdaad van een beschikkingsonbevoegde hebt verkregen, kunt u een beroep doen op bescherming van art. 3:86 BW (dit artikel is al vaker aan de orde geweest op dit forum). U moet dan wel te goeder trouw zijn geweest ten tijde van de koop (art. 3:11 BW U heeft een onderzoeksplicht). Daarvoor is beslissend of u bent nagegaan of de verkoper kentekenbewijs deel III in zijn bezit had. Alleen als de verkoper u kentekenbewijs deel III heeft laten zien, bent u te goeder trouw (zie het arrest HR Apon/Bisterbosch).
Zo niet, dan kunt u geen beroep doen op art. 3:86 BW en bent u geen eigenaar van de auto geworden. Alleen als u eigenaar van de auto bent geworden, kunt u deze auto terugvorderen (revindiceren, art. 5:2 BW).
Het is dus van belang na te gaan, of u onderzoek hebt gedaan naar de vraag of de verkoper kentekenbewijs deel III in zijn bezit had.
Na drie jaar kan de oorspronkelijke eigenaar de auto niet meer revindiceren op grond van art. 3:86 lid 3 BW.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
Delectable
|
Geplaatst: di 19 jun 2012 18:19 Onderwerp: |
|
|
Beste Marja,
Bedankt voor deze uitgebreide toelichting. Ik heb inderdaad deel 3 gezien tijdens de aankoop en we zijn ook tezamen naar het postkantoor geweest om de auto over te schrijven, hetgeen deel 3 vereist. Ik ga het arrest nog eens doorlezen en ook de genoemde artikelen opzoeken.
Ik dank u vriendelijk |
|
|
|
 |
|