|
Auteur |
Bericht |
Moob55
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 mei 2008 11:18 Onderwerp: Omgangsregeling kleinkind - grootouders |
|
|
Gaarne leg ik het volgende voor:
Mijn vriendin en haar ex-man hebben een 10 jaar oude dochter, Gaby.
De ouders van haar ex hebben via de rechter een omgangsregeling met Gaby weten te bewerkstelligen. In hoger beroep is die uitspraak bekrachtigd. De omgangsregeling houdt in dat Gaby eens in de twee weken op woensdagmiddag na schooltijd 5 uren omgang moet hebben met haar grootouders.
Ik heb begrepen dat grootouders een omgangsregeling kunnen afdwingen mits het in het belang van het kind is. Gaby wil absoluut niet naar haar grootouders toe en ze raakt van deze toestand erg in de war, op school gaat het minder en ze is niet meer de vrolijke meid die ze was en dus vraag ik me af of deze regeling in haar belang is.
Mijn vraag is of er nog iets gedaan kan worden om Gaby te helpen.
Vr. Groeten,
Erik |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: di 27 mei 2008 20:48 Onderwerp: |
|
|
Hieronder wat info uit een artikel in EB 2006, aflevering 6, nr 43.
Grootouders hebben een andere positie bij omgang dan ouders, opa en oma's basis ligt in 1:377f BW (op grond daarvan kunnen ze omgang verzoeken).De omschreven nauwe persoonlijke betrekking tot het kind is dit artikel is de vertaling van 8 EVRM (family life). Om ontvankelijk te zijn moeten zij dus aantonen dat er een nauwe persoonlijke betrekking tussen hen en het kleinkind bestaat. Uit de jurisprudentie (bijv HR 28-2-1992, NJ 1992, 357 / Hof 22-10-97 NJ 1998, 579 / HR 25-6-1993, NJ 1993, 628) blijkt dat een regelmatig contact zoals dat gebruikelijk is tussen grootouders en kleinkind in de praktijk niet voldoende concrete omstandigheden opleveren waaruit die nauwe persoonlijke betrekking kan worden afgeleid. Er wordt (veel) meer geeist, bijv langdurige verzorging en verantwoordelijkheid voor het kind, een wekelijks contact is niet voldoende. Je kunt ook op rechtspraak.nl meer erover lezen; Ljn nummers: AN7522 & AN7523. Verder Rb Haarlem 15-8-05 RFR 2006, 11 / Hof Arnhem 2-8-05 RFR 2006, 39. Als grootouders al ontvankelijk worden verklaard, dan wordt het vaak afgewezen omdat het belang vh kind zich tegen toewijzing verzet. Bestaat eenmaal family life met het kleinkind, dan wordt dit niet geacht verbroken te zijn door feiten buiten verantwoordelijkheid vd ouders.
Dus dat het kind waarover jij het hebt omgang heeft met haar grootouders, is waarschijnlijk vanwege een vrij speciale geschiedenis. Ik denk niet dat dat zomaar zal worden stop gezet, al kan er een wijzigingsverzoek bij de rechtbank worden ingediend.
Misschien is het een idee het kind een keer met een deskundige te laten praten om te zien waar het probleem in zit. |
|
|
|
 |
Moob55
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 mei 2008 22:19 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel Sietske. Helaas is het zo dat de omstandigheden niet zo speciaal zijn, maar de grootouders hebben gelogen en de ouders hebben dat niet weerlegd. Gaby is het kind van de rekening. Ik zal met de ouders overleggen of het een idee is om Gaby met een deskundige te laten praten.
Nogmaals bedankt.
Vr. Groeten,
Erik |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 28 mei 2008 7:40 Onderwerp: |
|
|
Over het algemeen wordt er nogal streng gekeken bij dit soort zaken, gezien de jurisprudentie. Kennelijk is het ook in hoger beroep blijven staan, dus hebben twee instanties naar de zaak gekeken. Dan is er wel iets meer aan de hand dan een niet weersproken leugen, lijkt me. Heb je de beschikking(en) gelezen?
Het is belangrijk dat de personen om Gaby heen niet laten merken wat voor kritiek zij op de omgang hebben, hoe moeilijk dat voor hen zelf ook is. En een troost, als zij 12 is, speelt haar eigen mening meer een rol en kan ze evt gehoord worden door de rechter. |
|
|
|
 |
Ruby
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 jun 2008 19:13 Onderwerp: |
|
|
Onlangs is er een uitzending geweest bij het hof van Joosten over een dergelijke kwetsie, wellicht kan men je daar ook verder helpen. |
|
|
|
 |
|