Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 21:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Omgang kind buiten bezoekregeling
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
laagl001

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2010 12:30    Onderwerp: Omgang kind buiten bezoekregeling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik heb een bezoekregeling met mijn kinderen die bij de rechtbank is vastgelegd.

Nu heb ik de vraag hoe om te gaan buiten deze bezoekregeling.

Als voorbeeld, ik ben in de stad en zie toevallig mijn kind lopen. Ik vraag hem of hij met mij wat wil drinken bij een warenhuis.
Zijn dit soort zaken verboden of kan moeder dit het kind verbieden?
Tot op heden frustreert moeder namelijk alle bezoeken.

Graag jullie reactie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2010 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het heeft niet veel zin om over dit fictieve voorbeeld iets te zeggen zonder een idee te hebben van wat er allemaal precies speelt.

BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2010 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hierom wat de wetgever zegt in deze. Mag de omgang van het kind met de ouder worden ontzegt buiten de omgangsregeling om?
Het gaat in dit specifieke geval om MSN communicatie en de mogelijkheid dat de ouder bij wie het kind niet woont mogelijkerwijs in contact kan treden met het kind doordat deze het kind op straat tegenkomt.
De andere ouder verbied het kind namelijk op enige vorm van communicatie met de andere ouder buiten de omgangsregeling om.
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2010 7:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een omgangsregeling kan nooit alle momenten afvangen die in een kinderleven voorbij komen. De wetgever/rechtbank gaat er toch vanuit/hoopt dat ouders nog op ouderniveau met elkaar communiceren zodat dit soort dingen bespreekbaar zijn.

Als de ene ouder negatief staat tegenover contact met de andere ouder, heeft dat een negatief effect op het kind. Om een gezonde relatie met beide ouders te hebben, moet het kind het gevoel hebben dat beide ouders "toestemming geven" voor contact met de andere ouder, zowel verbaal als non-verbaal. Anders ligt een loyaliteitsconflict op de loer.

Het ligt er denk ik ook een beetje aan hoe oud het kind is. Echt verbieden kan de andere ouder het contact buiten de omgang natuurlijk niet. Ik zou zeggen: maak er geen strijd van, daar heeft het kind last van. Wat heb je eraan als je kind gestresst is omdat de verzorgende ouder het contact niet wil?

Dit is geen zuiver juridisch antwoord, maar ik denk ook niet dat je daar erg veel aan hebt in deze situatie.
ouwe sloeber

Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: zo 25 apr 2010 20:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik zou zeggen: maak er geen strijd van, daar heeft het kind last van. Wat heb je eraan als je kind gestresst is omdat de verzorgende ouder het contact niet wil?

Bedoel je hiermee: "Zoek geen contact"?

Ik ken ook een situaties waarbij de kind in het volwassen leven de vader verwijt niet wat meer zijn best te hebben gedaan contact met hem te zoeken terwijl de vader destijds dacht "De moeder wil het niet, ze heeft een nieuwe partner, ik laat ze met rust".

Dit is dus een overweging wel contact te zoeken.

Laat de vader doen Wat hem het beste lijkt voor het kind en hemzelf.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 25 apr 2010 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
Quote:
Ik zou zeggen: maak er geen strijd van, daar heeft het kind last van. Wat heb je eraan als je kind gestresst is omdat de verzorgende ouder het contact niet wil?

Bedoel je hiermee: "Zoek geen contact"?

Sietske bedoelt natuurlijk: buiten de omgangsregeling om. Er is een omgangsregeling.

Ik kan me voorstellen dat het zeer vervelend is als in de tijd dat jij voor je kind zorgt de andere ouder probeert aanwezig te zijn, bijv. door het kind op straat op te wachten.

Wat in de situatie van TS precies speelt is ons niet bekend. We kunnen daarom naar mijn mening geen ja of nee antwoorden. Misschien is de moeder totaal onredelijk, of misschien is de vader nu juist gericht bezig om oude gevoeligheden uit te spelen. Wij weten het niet.

Volgens TS frustreert de moeder alle bezoeken. Als hij daarmee bedoelt dat de moeder de omgangsregeling niet nakomt, dan is het duidelijk dat de moeder fout handelt. Maar dan begrijp ik niet helemaal waarom TS probeert buiten de omgangsregeling contact te krijgen. Ik zou liever proberen voor elkaar te krijgen dat die omgangsregeling zelf wordt nageleefd.

BerichtGeplaatst: ma 26 apr 2010 9:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal de situatie proberen te verhelderen.
Moeder is zonder mede weten van vader met zijn kinderen 150 km van vader verhuist. Omdat dit moeders keuze is geweest ben ik van mening dat moeder moet zorgdragen voor het halen en brengen van de kinderen bij vader. Moeder doet dit niet en vertelt de kinderen dat vader geen contact meer met hen wil hebben. De gehele bezoekregeling ligt nu al maanden stil ondanks dat de kinderen een OTS hebben en BJZ hierin zeer matig handelt en alleen de belangen van moeder nastreeft.

Moeder is verhuist naar een plaatst waar ik ook familie heb wonen. Het komt dus voor dat ik in dezelfde stad ben en daardoor mogelijk mijn kinderen tegen het lijf kan lopen.
De vraag hierbij is hoe hiermee om te gaan. Het liefst zal ik mijn kinderen gewoon kunnen trakteren op een ijsje.

In het verleden heeft moeder elk contact buiten de bezoekregeling met mijn kinderen verboden omdat ik 'mijn afspraken tussen vader en moeder' niet zou nakomen. Zo mochten de kinderen niet op bezoek komen bij vader na schooltijd, echter deden ze dit stiekem wel. De kinderen worden namelijk vanuit moeder belast met alle problemen die tussen vader en moeder spelen.

Uiteraard is dit maar het topje van de ijsberg en speelt er nog veel meer. Bottom line komt het erop neer dat ik door moeder en BJZ volledig buiten de opvoeding wordt gehouden en weigeren ze elke manier maar ook te voldoen aan hun informatie plicht en gezamenlijk ouderschap.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 26 apr 2010 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
Ik ken ook een situaties waarbij de kind in het volwassen leven de vader verwijt niet wat meer zijn best te hebben gedaan contact met hem te zoeken terwijl de vader destijds dacht "De moeder wil het niet, ze heeft een nieuwe partner, ik laat ze met rust".
TS kan m.i. b.v. BJZ benaderen voor een eenmalig gesprek met zijn kind al dan niet met vermelding van het onderwerp van gesprek al dan niet in aanwezigheid van... al dan niet op hun kantoor en een eventuele weigering aangetekend bevestigen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds