|
Auteur |
Bericht |
gaboronline
|
Geplaatst: do 17 nov 2005 8:55 Onderwerp: Offerte is rechtsgeldig tot...? |
|
|
Beste allemaal…
Tijdens mij studie heb ik een half jaar het vak ‘recht’ gehad. Daarin had mijn leraar mij een bepaalde zin geleerd die je bij een offerte of bod kan plaatsen. De zin heeft betrekking op het volgende:
Stel ik maak een offerte en ik wil het recht hebben dat ik te allen tijden de offerte als nietig mag verklaren. Hierbij hoeft de verkoper (ik) geen toestemming te krijgen van de mogelijke koper.
De zin was zoiets als: De offerte is geldig tot het moment dat de verkoper er vanaf ziet.
Zoiets was het… ik weet het niet precies meer…
Weet iemand op dit forum deze ‘bekende’ zin, of weet iemand een andere zin die ik kan gebruiken. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 17 nov 2005 9:09 Onderwerp: Re: Offert is rechtsgeldig tot...? |
|
|
gaboronline schreef: | Beste allemaal…
Tijdens mij studie heb ik een half jaar het vak ‘recht’ gehad. Daarin had mijn leraar mij een bepaalde zin geleerd die je bij een offerte of bod kan plaatsen. De zin heeft betrekking op het volgende:
Stel ik maak een offerte en ik wil het recht hebben dat ik te allen tijden de offerte als nietig mag verklaren. Hierbij hoeft de verkoper (ik) geen toestemming te krijgen van de mogelijke koper.
De zin was zoiets als: De offerte is geldig tot het moment dat de verkoper er vanaf ziet.
Zoiets was het… ik weet het niet precies meer…
Weet iemand op dit forum deze ‘bekende’ zin, of weet iemand een andere zin die ik kan gebruiken. |
Je bent waarschijnlijk op zoek naar het toverwoord 'vrijblijvend'. (BW 6:219). Belangrijkste detail daarbij is dat een offerte die een geldigheidsduur kent als een onherroepelijk aanbod heeft te gelden. Je kunt dus niet een vrijblijvende offerte uitbrengen die twee weken geldig is. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 17 nov 2005 20:54 Onderwerp: Re: Offert is rechtsgeldig tot...? |
|
|
StevenK schreef: | Je bent waarschijnlijk op zoek naar het toverwoord 'vrijblijvend'. (BW 6:219). Belangrijkste detail daarbij is dat een offerte die een geldigheidsduur kent als een onherroepelijk aanbod heeft te gelden. Je kunt dus niet een vrijblijvende offerte uitbrengen die twee weken geldig is. |
Dat kan wel, als je het maar duidelijk in je aanbod tot uitdrukking bent. De wet werkt hier slechts aanvullend, zie art 6:217 lid 2. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 17 nov 2005 21:34 Onderwerp: Re: Offert is rechtsgeldig tot...? |
|
|
bona fides schreef: | StevenK schreef: | Je bent waarschijnlijk op zoek naar het toverwoord 'vrijblijvend'. (BW 6:219). Belangrijkste detail daarbij is dat een offerte die een geldigheidsduur kent als een onherroepelijk aanbod heeft te gelden. Je kunt dus niet een vrijblijvende offerte uitbrengen die twee weken geldig is. |
Dat kan wel, als je het maar duidelijk in je aanbod tot uitdrukking bent. De wet werkt hier slechts aanvullend, zie art 6:217 lid 2. |
Als ik lid 1 en 2 in samenhang lees, kom ik toch echt tot mijn eerdere conclusie ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 17 nov 2005 22:16 Onderwerp: Re: Offert is rechtsgeldig tot...? |
|
|
StevenK schreef: | bona fides schreef: | StevenK schreef: | Je bent waarschijnlijk op zoek naar het toverwoord 'vrijblijvend'. (BW 6:219). Belangrijkste detail daarbij is dat een offerte die een geldigheidsduur kent als een onherroepelijk aanbod heeft te gelden. Je kunt dus niet een vrijblijvende offerte uitbrengen die twee weken geldig is. |
Als ik lid 1 en 2 in samenhang lees, kom ik toch echt tot mijn eerdere conclusie ? |
Art 217:2 lid 2: de artikelen 219-225 zijn van toepassing, tenzij iets anders voortvloeit uit het aanbod, uit een andere rechtshandeling of uit een gewoonte.
Dus als het aanbod een zin bevat als "Dit vrijblijvende aanbod geldt slechts t/m 31 december 2005" is het aanbod gewoon vrijblijvend (en dus herroepelijk). Het wel of niet herroepbaar zijn van een aanbod volgens art 6:219 is slechts van toepassing voor zover het aanbod zelf dit punt niet invult.
Het dwingend toepassen van 6:219 zou een inbreuk zijn op de contractsvrijheid. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: do 17 nov 2005 22:37 Onderwerp: Re: Offert is rechtsgeldig tot...? |
|
|
bona fides schreef: | StevenK schreef: | bona fides schreef: | StevenK schreef: | Je bent waarschijnlijk op zoek naar het toverwoord 'vrijblijvend'. (BW 6:219). Belangrijkste detail daarbij is dat een offerte die een geldigheidsduur kent als een onherroepelijk aanbod heeft te gelden. Je kunt dus niet een vrijblijvende offerte uitbrengen die twee weken geldig is. |
Art 217:2 lid 2: de artikelen 219-225 zijn van toepassing, tenzij iets anders voortvloeit uit het aanbod, uit een andere rechtshandeling of uit een gewoonte.
Dus als het aanbod een zin bevat als "Dit vrijblijvende aanbod geldt slechts t/m 31 december 2005" is het aanbod gewoon vrijblijvend (en dus herroepelijk). Het wel of niet herroepbaar zijn van een aanbod volgens art 6:219 is slechts van toepassing voor zover het aanbod zelf dit punt niet invult.
Het dwingend toepassen van 6:219 zou een inbreuk zijn op de contractsvrijheid. |
Ja, klinkt aannemelijk. |
|
|
|
 |
gaboronline
|
Geplaatst: do 17 nov 2005 23:03 Onderwerp: |
|
|
Allereerst bedankt voor de reacties...
Misschien is het beter als ik de situatie even schets. Ik ben een veelvuldig 'marktplaats.nl'- gebruiker. Dit wil zeggen dat ik regelmatig spullen via marktplaats verkoop. Nu komt het voor dat ik met een koper ik contact kom die een bod plaatst. Als ik dit bod aannemelijk vind stuur ik een mail waarin ik het bod accepteer en daarbij vraag ik om zijn gegevens. STEL, Ik hoor niks meer van de koper, maar in de tussentijd neem een andere koper met mij contact op met een beter bod. In principe moet ik dat bod afslaan, omdat ik het eerst bod heb geaccepteerd. Het komt dus regelmatig voor dat ik het tweede bod af slag, maar dat de eerst koper niks meer van zicht laat horen.
Vorige week had ik een soortelijke situatie maar daarbij ik in ben gegaan op het bod van de tweede koper. Na enkele dagen kreeg ik een mail van de eerste koper. Ik heb tegen deze gezegd dat ik het object verkocht heb, waarop deze behoorlijk boos werd.
Nu wil ik dus eigenlijk een zin in mijn mailtjes plaatsen waarbij ik het recht heb om ten alle tijden te beslissen met wie ik in zee ga. Dit geld natuurlijk voor het moment dat de daadwerkelijke financiele vergoeding is overgemaakt. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: do 17 nov 2005 23:13 Onderwerp: |
|
|
gaboronline schreef: | Nu wil ik dus eigenlijk een zin in mijn mailtjes plaatsen waarbij ik het recht heb om ten alle tijden te beslissen met wie ik in zee ga. Dit geld natuurlijk voor het moment dat de daadwerkelijke financiele vergoeding is overgemaakt. |
Dan moet je een voorwaarde opnemen dat 'jouw acceptatie van een bod pas definitief is op het moment dat de betaling is ontvangen'. |
|
|
|
 |
|