Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 16:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oefencase
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sascha1234



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013 22:10    Onderwerp: Oefencase Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goeiendag,

Ik ben met een oefencase bezig (en dus niet praktijk, maar ik hoop dat jullie mij alsnog willen helpen). Ik begrijp bij sommige vragen niet echt wat het antwoord is en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen

De heren H en S houden samen alle aandelen in het kapitaal van D
BV, welke vennootschap zich bezig houdt met het ontwikkelen en vervaardigen van
klimaatinstallaties. H houdt 50 aandelen in de BV met een nominale waarde van
€ 1000 elk en S 25 aandelen met een nominale waarde van € 2000 elk.
De heer J is enig aandeelhouder/bestuurder van C BV, een ketelimportbedrijf. J
is bovendien enig bestuurder van De D BV. J ziet een nieuwe mogelijkheid voor
het verwarmen van laadkisten en verwacht dat daar veel geld mee verdiend kan worden.
Daartoe zouden D BV en C BV een joint venture moeten aangaan.

Vraag 1: Wat is een joint venture, ik heb zelf hierstaan dat een joint venture een vennootschap is waarbij minstens de helft van de aandelen worden gehouden door twee of meerdere venootschappen. (ik kan alleen het wetsartikel niet vinden in kluwers rechtpersonen 2012/2013

Als rechtsvorm voor de joint venture aarzelt J tussen enerzijds een BV en anderzijds een
vennootschap onder firma (vof).

Vraag 2: Noem de belangrijkste voor- en nadelen van beide rechtsvormen. Welke rechtsvorm beveelt u
aan?
Ik heb bij VOF als nadeel hoofdelijke aansprakelijkheid en als voordeel makkelijke op te richten (ook hier kan ik de VOF niet vinden in me rechtboek). Ik kies uiteindelijk voor de BV aangezien je hier niet hoofdelijke aansprakelijk bent

Vraag3
Wie is bij D BV en C BV bevoegd om tot het aangaan van de joint venture te
besluiten? Het betreft hier alleen het besluit tot het aangaan van de joint venture, niet het
daadwerkelijk tot stand brengen van de joint venture.

Deze vraag kom ik niet uit

Neem aan dat de joint venture de rechtsvorm van een BV (hierna: Joint Venture BV) krijgt en
dat D BV en C BV elk de helft van het geplaatste kapitaal zullen nemen.
Omdat ze met een gering aanvangsvermogen willen starten, overwegen zij uit gaan van een
geplaatst kapitaal van € 2 miljoen ( 2 aandelen van € 1 miljoen elk) waarbij zij initieel elk
slechts € 1000 storten. K wordt benoemd tot bestuurder van Joint Venture BV.

Vraag 4 Is de voorgestelde storting mogelijk? Ik heb nee aangezien 2:67 lid 3 en 80 BW (rechtpersonen kluwers 2012/2013 zegt dat tenminste 25% van de nominale waarde kapitaal gestort moet worden

Vraag 5 Is Joint Venture BV (a) een groepsmaatschappij, (b) een dochtermaatschappij, (c) een
deelneming en/of (d) een afhankelijke maatschappij van C BV?
Ik heb geen dochter omdat 2:24a bw zegt dat je meer dan de helft van de stemrechten moet hebben voordat je een dochter hebt en hier heb je precies de helft en dus niet meer
Groep maatschappij is 2:24b van toepassing, maar ik weet niet precies wat economische eenheid en organisatorisch verbonden zijn betekent
Deelneming: Ja 2:24c er is kapitaal verschaft en er is sprake van een duurzame verbintenis wat 1/5 is van het geplaatste kaptiaal
Afhankelijke maatschappij: weet ik niet

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het beantwoorden van deze vragen en opmerkingen en of toevoegingen geven op de vragen. Bedankt voor uw tijd en moeite
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag 1:
Er is geen wetsartikel over de joint venture. Het is hier behelpen met art. 2:24b en 2:24c BW.

Vraag 3:
Ik weet het ook niet zeker, maar het aangaan van een joint venture lijkt me met de inrichting van de vennootschap te maken te hebben, een bestuurlijke aangelegenheid, art. 2:239 lid 1 BW.

Vraag 4:
U noemt de artikelen van de NV, dit moeten de artikelen van de BV zijn. Art. 2:178 lid 2 BW Het gestort kapitaal moet ten minste het minimumkapitaal bedragen. Art. 2:191 lid 1 BW ten minste 25% moet worden gestort.

Verder weet ik het niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sascha1234



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja het zijn best lastige vragen. Ik dacht zelf dat de AVA uiteindelijk toestemming moet geven aan het bestuur en dat daarom zij dus bevoegheid hebben
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit toestemmingsvereiste zie ik niet terug in de wet.

Ik heb overigens wel iets over de afhankelijke maatschappij gevonden, zie art. 2:262 sub a BW. De JV is een afhankelijke maatschappij, omdat BV A en BV B ieder afzonderlijk 50% van het geplaatst kapitaal verschaffen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sascha1234



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Dit toestemmingsvereiste zie ik niet terug in de wet.

Ik heb overigens wel iets over de afhankelijke maatschappij gevonden, zie art. 2:262 sub a BW. De JV is een afhankelijke maatschappij, omdat BV A en BV B ieder afzonderlijk 50% van het geplaatst kapitaal verschaffen.


Dit klopt bedankt! Ik vroeg mij ook af wie is bevoegd tot het aangaan van een joint venture BV. Dit is toch de AVA en niet het bestuur aangezien dit een ingrijpende karakter verandering van de BV is en dus moet het bestuur (die zegt wij gaan een Joint venture starten) toestemming vragen aan de algemene vergadering van aandeelhouders.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds