|
Auteur |
Bericht |
Mr. serious
Leeftijd: 30 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 22 mei 2012 20:27 Onderwerp: Nul-uren contract Mcdonalds minimaal 3 uur uitbetalen? |
|
|
Beste lezer,
Ik werk sinds 5 maanden bij de McDonalds. Ik krijg 3 weken van de voren mijn rooster binnen en werk 12 uur per week. Ik denk dat dit een 0-uren contract voor bepaalde tijd (6 maanden) genoemd wordt? De horeca cao is op mijn contract van toepassing.
Nu zit ik met het probleem dat ik al meerdere malen voor 2 uur ben ingeroosterd en dus ook maar 2 uur op die dagen heb gewerkt.
Iemand attendeerde mij er op dat mijn werkgever op basis van een nul-uren contract voor elke oproep, minimaal 3 uur moet uitbetalen. Geldt dit ook voor de horeca CAO?
Alvast bedankt voor uw reactie,
Mvg,
Piet |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 23 mei 2012 7:31 Onderwerp: Nulurencontract minimaal drie uur uitbetalen |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Dat klopt.
Het gaat om art. 7:628a BW. Als de arbeidsomvang niet is vastgelegd en minder dan drie uur gewerkt is, moet de werkgever u uitbetalen, alsof u drie uur gewerkt had.
Zie lid 2 van dit artikel: van dit artikel mag niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken. Dus ook niet bij CAO.
Dus dit geldt ook voor de horeca.
U kunt loon vorderen bij de werkgever, eventueel met vertragingsschadevergoeding, zie art. 7:625 BW.
Met vriendelijke groet,
Marja
-----------------------------------------------
Het goede leven:
Blijven geloven in en hopen op de wederkomst van Jezus de Messias
Een huisje met zonnepanelen
Moestuintje
Muziek
Gemeenschappelijk brood eten |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: wo 23 mei 2012 10:18 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Artikel 7:628a
1. Indien een arbeidsomvang van minder dan 15 uur per week is overeengekomen en de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht niet zijn vastgelegd, dan wel indien de omvang van de arbeid niet of niet eenduidig is vastgelegd, heeft de werknemer voor iedere periode van minder dan drie uur waarin hij arbeid heeft verricht, recht op het loon waarop hij aanspraak zou hebben indien hij drie uur arbeid zou hebben verricht.
2. Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken. |
Als je langer dan drie maanden structureel 12 uur per week werkt, dan wordt vermoed dat de overeengekomen arbeidsomvang 12 uur per week is. Er is dan geen sprake meer van een nul-urencontract, maar van een contract voor 12 uur per week. Als je drie weken van tevoren je rooster ontvangt, geldt dat de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht 'eenduidig zijn vastgelegd', mits de overige werknemers ook op die manier worden ingeroosterd. Je voldoet dan niet aan de voorwaarden van art. 7:628a BW. Je kunt dus geen aanspraak maken op uitbetaling van drie uur per oproep. Met een contract van 12 uur per week kun je wel van je werkgever eisen dat hij je per week 12 uur inzet. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 23 mei 2012 11:50 Onderwerp: |
|
|
Én dat hij je voor 12 uur per week betaalt.
Maar ik kan je vertellen dat ze, wanneer je te veel gaat lopen bokken om waar je recht op hebt, ze je contract gewoon niet verlengen.
Ze hebben veel liever werknemers die niet weten wat hun rechten zijn, dat is makkelijker. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 13:06 Onderwerp: Re: Nulurencontract minimaal drie uur uitbetalen |
|
|
marja.verstralen schreef: | Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Dat klopt.
Het gaat om art. 7:628a BW. Als de arbeidsomvang niet is vastgelegd en minder dan drie uur gewerkt is, moet de werkgever u uitbetalen, alsof u drie uur gewerkt had.
Zie lid 2 van dit artikel: van dit artikel mag niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken. Dus ook niet bij CAO.
Dus dit geldt ook voor de horeca.
U kunt loon vorderen bij de werkgever, eventueel met vertragingsschadevergoeding, zie art. 7:625 BW.
Met vriendelijke groet,
Marja
-----------------------------------------------
Het goede leven:
Blijven geloven in en hopen op de wederkomst van Jezus de Messias
Een huisje met zonnepanelen
Moestuintje
Muziek
Gemeenschappelijk brood eten |
Dit artikel geldt als de werktijden NIET zouden zijn vastgelegd. De TS spreekt van een rooster waarin zijn uren WEL zijn vastgelegd. In dat geval heb je dan geen recht op 3 uren die betaald moeten worden.
Gelukkig kan de TS geen rechten aan het bericht ontlenen ;-) _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 13:24 Onderwerp: Re: Nulurencontract minimaal drie uur uitbetalen |
|
|
DENNIS79 schreef: | Dit artikel geldt als de werktijden NIET zouden zijn vastgelegd. De TS spreekt van een rooster waarin zijn uren WEL zijn vastgelegd. In dat geval heb je dan geen recht op 3 uren die betaald moeten worden. |
Als de omvang van de arbeid niet of niet eenduidig is vastgelegd, geldt art. 7:628a ook als de werktijden wel vooraf worden bekend gemaakt. Dus als je een rooster krijgt waarin je de ene week twee uur werkt en de andere week veertien uur, dan geldt voor de week waarin je voor twee uur wordt opgeroepen dat je minimaal drie uur betaald krijgt. Maar als je iedere week hetzelfde aantal uren werkt en vooraf een rooster krijgt, dan geldt artikel 7:628a niet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 14:42 Onderwerp: Re: Nulurencontract minimaal drie uur uitbetalen |
|
|
Regin schreef: | DENNIS79 schreef: | Dit artikel geldt als de werktijden NIET zouden zijn vastgelegd. De TS spreekt van een rooster waarin zijn uren WEL zijn vastgelegd. In dat geval heb je dan geen recht op 3 uren die betaald moeten worden. |
Als de omvang van de arbeid niet of niet eenduidig is vastgelegd, geldt art. 7:628a ook als de werktijden wel vooraf worden bekend gemaakt. Dus als je een rooster krijgt waarin je de ene week twee uur werkt en de andere week veertien uur, dan geldt voor de week waarin je voor twee uur wordt opgeroepen dat je minimaal drie uur betaald krijgt. Maar als je iedere week hetzelfde aantal uren werkt en vooraf een rooster krijgt, dan geldt artikel 7:628a niet. |
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar je lijkt het niet eens te zijn met mij.
Indien het rooster op dezelfde wijze aan de TS wordt verstrekt als aan overige fulltime werknemers dan kan er gewoon voor 2 uur ingeroosterd worden. Ook als de ene week 2 uur en de andere week 12 uur wordt gewerkt.
Zie tekst en commentaar. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Regin
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 17:28 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar je lijkt het niet eens te zijn met mij. |
Lees art. 7:628a. Er zijn twee gevallen waarin het artikel van toepassing is:
(1)
- De arbeidsomvang is minder dan 15 uur
- De werktijden zijn niet vastgelegd
(2)
- De arbeidsomvang is niet of niet eenduidig vastgelegd
De arbeidsomvang heeft betrekking op het aantal te werken uren per week of maand. Als die omvang niet vaststaat, is er sprake van geval (2). Of de werktijden wel of niet zijn vastgelegd maakt dan niet uit. Dat er een rooster wordt gemaakt zegt op zichzelf niets over de arbeidsomvang; als het rooster onregelmatig is, is de arbeidsomvang niet eenduidig.
In je vorige bericht schreef je dat als de werktijden zijn vastgelegd, je geen recht heb op uitbetaling van drie uur per oproep. Die uitspraak is dus onjuist voor geval (2). De vastlegging van de werktijden is voor geval (2) niet relevant. Als de werktijden in een rooster zijn aangekondigd, maar per week verschillend zijn en de arbeidsomvang dus niet eenduidig is, geldt dat per oproep minimaal drie uur moet worden betaald.
Quote: | Zie tekst en commentaar. |
Inderdaad. Onder (a) staat "Eerste toepassing" en onder (b) staat "Tweede toepassing". De voorwaarden verschillen. De vastlegging van de werktijden is alleen relevant voor (a). |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 9:26 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: |
De arbeidsomvang heeft betrekking op het aantal te werken uren per week of maand. Als die omvang niet vaststaat, is er sprake van geval (2). Of de werktijden wel of niet zijn vastgelegd maakt dan niet uit. Dat er een rooster wordt gemaakt zegt op zichzelf niets over de arbeidsomvang; als het rooster onregelmatig is, is de arbeidsomvang niet eenduidig.
|
Ik had hier al een rectie op getypt en toen kwam ik erachter dat ik verkeerd gelezen heb.
Ik ging er van uit dat de werknemer daadwerkelijk een contract had van 12 uur per week, maar dat is niet het geval.
Ik was daarom van mening dat de eerste toepassing gebruikt diende te worden. In dat geval maakt het namelijk niet uit of er feitelijk de ene week meer dan de andere week wordt gewerkt.
In casu gaat het echter niet om een vast aantal uren, maar een nulurencontract. In dat geval dient per oproep inderdaad minimaal drie uitbetaald te worden. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|