Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nu opeens wel weer betalen??
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
missmar22

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 23:34    Onderwerp: Nu opeens wel weer betalen?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even kort uitgelegd:
Mijn man is eerder getrouwd geweest (1,5 jaar) en uit dat huwelijk is hun dochter geboren. Het werd een behoorlijke vechtscheiding, en in het belang van hun dochter heeft mijn man de omgangsregeling stopgezet.
3 jaar geleden is er een poging geweest om het contact te herstellen, wat helaas maar even goed is gegaan.

Mevrouw had een uitkering, waardoor wij de alimentatie aan de gemeente moesten betalen. Daarna heeft ze weer even gewerkt en nu ze haar ouders niet meer wil zien, is haar toelage (die ze kreeg van haar ouders) van €25.000 euro per jaar gestopt. Dus zit ze weer in de bijstand.

Maar nu:
In de periode dat het contact 'goed' was, heeft mevrouw mij gemaild dat ze GEEN alimentatie wilde, dit nooit heeft gewild, en ook nooit zou willen. Tot mijn verbazing viel er vorige week een brief van LBIO in de bus, of ik even 6 maanden alimentatie zou willen betalen. Ik vraag mij nu dus af, kan dit zomaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Silverpacer

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ouders hebben de plicht de kosten van opvoeding en verzorging van hun kinderen te betalen. Deze verplichting hoeft niet alleen voor een ouder te gelden. Een stiefouder of niet-ouder die het gezamenlijk gezag heeft met één van de juridische ouders, heeft ook een onderhoudsplicht.

Wanneer de stiefouder met de eigen ouder van het kind getrouwd is of een geregistreerd partnerschap is aangegaan, heeft de stiefouder een onderhoudsplicht mits het kind tot het gezin van de stiefouder en de eigen ouder behoort. De stiefouder hoeft in deze situatie geen gezag over het kind te hebben. De onderhoudsplicht eindigt bij beëindiging van het huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Het gezag dat wordt uitgeoefend door twee ouders of door één ouder, is het ouderlijk gezag. Bij twee ouders heet dit gezamenlijk ouderlijk gezag. Dit gezag omvat de verantwoordelijkheid voor de verzorging en opvoeding van minderjarige kinderen. Na een scheiding blijven de ouders ook het gezamenlijk ouderlijk gezag uitoefenen. Eenhoofdig gezag is ook mogelijk, hiervoor moet door (één van) de ouders een verzoek worden ingediend bij de rechtbank. Wanneer het belang van het kind voorop staat, wordt het verzoek ingewilligd en is één van de ouders belast met het ouderlijk gezag.

Gezag dat wordt uitgeoefend door een ouder en een niet-ouder samen, heet gezamenlijk gezag. Dit kan bijvoorbeeld de vriend of vriendin van de ouder zijn die het kind samen met de ouder verzorgt en opvoedt.

Wanneer de niet-ouder samenwoont met de eigen ouder en ze oefenen geen gezamenlijk gezag uit, dan bestaat er geen onderhoudsplicht voor de niet-ouder. Bij gezamenlijk gezag bestaat er wel een onderhoudsplicht en deze duurt zolang het gezamenlijk gezag gevoerd wordt. Gezamenlijk gezag kan op gemeenschappelijk verzoek van de met het gezag belaste ouder en de niet-ouder door de rechter toegekend worden. De niet met het gezag belaste ouder moet gehoord worden en mag bezwaar maken.

Nooit meer dan twee mensen kunnen het gezag over een kind hebben. Bij onderhoudsplicht ligt dat anders. Er kunnen door een tweede huwelijk bijzondere situaties ontstaan waarbij drie personen onderhoudsplicht hebben. De vader, de moeder en de stiefouder staan op gelijke voet in de bijdrage aan het onderhoud van de minderjarige kinderen. Er is geen verschil in rang of stand.

Bij het vaststellen van het alimentatiebedrag wordt rekening gehouden met de behoefte en met de draagkracht van de onderhoudsplichtigen. De rechter moet niet alleen rekening houden met ieders draagkracht, maar ook met de bijzondere verhouding waarin ieder van de onderhoudsplichtigen tot de minderjarige kinderen staan. Hoeveel ieder uiteindelijk moet betalen is per situatie verschillend.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 22:04    Onderwerp: Re: Nu opeens wel weer betalen?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lang verhaal van Silverpacer, maar volgens mij gaat hij niet in op de vraag. (De ex vraagt uiteraard alleen KA van de man van TS, niet van TS zelf.)

missmar22 schreef:
Maar nu:
In de periode dat het contact 'goed' was, heeft mevrouw mij gemaild dat ze GEEN alimentatie wilde, dit nooit heeft gewild, en ook nooit zou willen. Tot mijn verbazing viel er vorige week een brief van LBIO in de bus, of ik even 6 maanden alimentatie zou willen betalen. Ik vraag mij nu dus af, kan dit zomaar?

Het LBIO bemoeit zich volgens mij alleen met de inning van kinderalimentatie als de hoogte ervan is vastgesteld in een rechterlijke beschikking.

De vraag is of je man met zijn ex is overeengekomen op het punt van de KA van de beschikking af te wijken. De mail wijst in die richting, maar misschien spelen er meer dingen waardoor die mail niet alles zegt (kan bijv. in een opwelling zijn geschreven). Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen.

De ex kan in ieder geval op ieder moment beslissen voortaan weer wél KA te willen ontvangen. Het is namelijk niet mogelijk om afstand te doen van het recht op KA. Ik zou zeggen dat de echtscheidingsbeschikking dan weer geldt. Of de ex vanaf dat moment ook de in de tussentijd niet-betaalde KA kan vorderen betwijfel ik echter. Van belang is echter ook:

Quote:
Dus zit ze weer in de bijstand.

Vanaf het moment dat ze weer in de bijstand zit, heeft de ex in feite niet de mogelijkheid meer om KA te weigeren. KA voor de periode waarin de vrouw in de bijstand zit zal aan de uitkerende gemeente moeten worden betaald. Alleen als de gemeente haar in die periode voor hetzelfde bedrag gekort heeft op haar bijstandsuitkering is het anders.

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had eruit begrepen dat het om een stiefouder ging. Waarschijnlijk verkeerd gelezen.

bona fides ik kan mij wel beter vinden in jou uitleg.
MarijnP

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Silverpacer schreef:
Ik had eruit begrepen dat het om een stiefouder ging. Waarschijnlijk verkeerd gelezen.

Ah. Ging het plegen van plagiaat ook per ongeluk?

Silverpacer schreef:
Ouders hebben de plicht de kosten van opvoeding en verzorging van hun kinderen te betalen. Deze verplichting hoeft niet alleen voor een ouder te gelden. Een stiefouder of niet-ouder die het gezamenlijk gezag heeft met één van de juridische ouders, heeft ook een onderhoudsplicht.

Wanneer de stiefouder met de eigen ouder van het kind getrouwd is of een geregistreerd partnerschap is aangegaan, heeft de stiefouder een onderhoudsplicht mits het kind tot het gezin van de stiefouder en de eigen ouder behoort. De stiefouder hoeft in deze situatie geen gezag over het kind te hebben. De onderhoudsplicht eindigt bij beëindiging van het huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Het gezag dat wordt uitgeoefend door twee ouders of door één ouder, is het ouderlijk gezag. Bij twee ouders heet dit gezamenlijk ouderlijk gezag. Dit gezag omvat de verantwoordelijkheid voor de verzorging en opvoeding van minderjarige kinderen. Na een scheiding blijven de ouders ook het gezamenlijk ouderlijk gezag uitoefenen. Eenhoofdig gezag is ook mogelijk, hiervoor moet door (één van) de ouders een verzoek worden ingediend bij de rechtbank. Wanneer het belang van het kind voorop staat, wordt het verzoek ingewilligd en is één van de ouders belast met het ouderlijk gezag.

Gezag dat wordt uitgeoefend door een ouder en een niet-ouder samen, heet gezamenlijk gezag. Dit kan bijvoorbeeld de vriend of vriendin van de ouder zijn die het kind samen met de ouder verzorgt en opvoedt.

Wanneer de niet-ouder samenwoont met de eigen ouder en ze oefenen geen gezamenlijk gezag uit, dan bestaat er geen onderhoudsplicht voor de niet-ouder. Bij gezamenlijk gezag bestaat er wel een onderhoudsplicht en deze duurt zolang het gezamenlijk gezag gevoerd wordt. Gezamenlijk gezag kan op gemeenschappelijk verzoek van de met het gezag belaste ouder en de niet-ouder door de rechter toegekend worden. De niet met het gezag belaste ouder moet gehoord worden en mag bezwaar maken.

Nooit meer dan twee mensen kunnen het gezag over een kind hebben. Bij onderhoudsplicht ligt dat anders. Er kunnen door een tweede huwelijk bijzondere situaties ontstaan waarbij drie personen onderhoudsplicht hebben. De vader, de moeder en de stiefouder staan op gelijke voet in de bijdrage aan het onderhoud van de minderjarige kinderen. Er is geen verschil in rang of stand.

Bij het vaststellen van het alimentatiebedrag wordt rekening gehouden met de behoefte en met de draagkracht van de onderhoudsplichtigen. De rechter moet niet alleen rekening houden met ieders draagkracht, maar ook met de bijzondere verhouding waarin ieder van de onderhoudsplichtigen tot de minderjarige kinderen staan. Hoeveel ieder uiteindelijk moet betalen is per situatie verschillend.
Silverpacer

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarijnP schreef:
Silverpacer schreef:

Ah. Ging het plegen van plagiaat ook per ongeluk?

Silverpacer schreef:

Ik was de bron vergeten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds