Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 0:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Notaris drukt eigen versie statuten door
Moderators: Flash, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ddt



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 21:18    Onderwerp: Notaris drukt eigen versie statuten door Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een nieuw opgerichte vereniging waarin ik actief ben als bestuurslid is iets onaangenaams gebeurd met de notaris. Vorige maand hebben we de vereniging opgericht en daarbij is een ontwerp van de statuten goedgekeurd.

Dat ontwerp was grotendeels door mij voorbereid: ik heb mij eerder in andere verenigingen met statutenwijzigingen bemoeid, maar ben door omstandigheden zelf nooit bij een notaris daarvoor geweest. Bij het aannemen van de ontwerp-statuten is gezegd dat we bij de ledenvergadering terug zouden komen als de notaris wijzigingen noodzakelijk zou achten.

De voorzitster had om privé-redenen al contact met een notaris en heeft ze een afspraak gemaakt. Begin deze maand heeft ze de statuten zoals goedgekeurd naar de notaris gestuurd. Afgelopen maandag (16-3) stuurde de notaris een eigen concept terug, dat op vele punten afweek van ons ontwerp. Ze claimde daarbij ook dat de verschillen in het HR op te lossen waren. De afspraak bij de notaris stond op afgelopen vrijdag (20-3). Ik heb mijn mede-bestuursleden toen een analyse van de verschillen toegestuurd, en er ook bij gezegd dat niet alle verschillen niet per HR te repareren waren; daar heb ik zelfs een ton om verwed. Ik heb voorgesteld de afspraak te benutten om de verschillen door te nemen. In telefoongesprekken met de voorzitster heb ik dat ook aangegeven, en ook nog gevraagd dat de notaris dan mij belde om erover te discussiëren. Dat weigerde de notaris. Uiteindelijk zijn voorzitter, secretaris en penningmeester afgelopen vrijdag naar de notaris gegaan om het concept van de notaris te doen verlijden.

Volgens mij is de functie van de notaris bij statuten (van een vereniging) die (a) te controleren op juridische juistheid, (b) eventueel wijzigingen te adviseren - maar alleen adviseren -, en (c) er z'n stempel op te zetten. Deze notaris is, m.i., met bovenstaand gedrag buiten zijn boekje gegaan door haar eigen concept door te drukken.

Wat is nu de juridische status? Zijn deze statuten, die niet conform de wens van de ledenvergadering zijn, rechtsgeldig? Moet, om het oorspronkelijke ontwerp "terug" te krijgen, een nieuwe ledenvergadering bijeengeroepen worden? Of kan je zonder tussenkomst van een ledenvergadering nu de oorspronkelijke herstellen?

De notaris heeft voorgesteld om behulpzaam te zijn met het aanpassen van het HR ten gevolge van de wijzigingen die zij heeft voorgenomen. De voorzitster heeft mij uitgenodigd daar mee te gaan. Lijkt mij een prima idee. Vooral om dan eerst even te discussiëren over een "vuiltje" dat weggewerkt moet worden. Is het toegestaan (en als bewijsmateriaal toelaatbaar) om zo'n gesprek op te nemen zonder medeweten van de andere partij?
_________________
I would rather be exposed to the inconveniences attending too much liberty than to those attending too small a degree of it.
- Thomas Jefferson
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 20:25    Onderwerp: Re: Notaris drukt eigen versie statuten door Reageer met quote Naar onder Naar boven

ddt schreef:
Is het toegestaan (en als bewijsmateriaal toelaatbaar) om zo'n gesprek op te nemen zonder medeweten van de andere partij?

Ja.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ddt



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 0:20    Onderwerp: Re: Notaris drukt eigen versie statuten door Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
ddt schreef:
Is het toegestaan (en als bewijsmateriaal toelaatbaar) om zo'n gesprek op te nemen zonder medeweten van de andere partij?

Ja.

Dank. Ik las nl. ergens dat het volgens de gedragsregels voor het notariaat de notaris niet toegestaan zou zijn.

Waarschijnlijk is het niet zo interessant voor het huidige geval; de overige bestuursleden lijken er niet zo in geïnteresseerd te zijn hierop actie te ondernemen.

Kun je overigens ook bevestigen of mijn bovenstaande schets van de taak van de notaris in dezen juist is?
_________________
I would rather be exposed to the inconveniences attending too much liberty than to those attending too small a degree of it.
- Thomas Jefferson
Bekijk profiel Stuur privé bericht
kruidjeroermeniet



Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 14 okt 2009 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien de notaris verantwoordelijk en aansprakelijk is voor zijn akte, daardoor aktief betrokken (middellijk of onmiddellijk)is bij het opstellen daarvan, zal geen verantwoording nemen voor het knip en plakwerk van een niet-deskundige......

Het eigen model is beproefd en dus danig betrouwbaar dat alles erin staat dat het ook goedkoper is voor partijen van deze akte uit te gaan....

Het alleen mogen adviseren tot wijzigingen waarvoor je wel voor 100% verantwoordelijk bent zal niemand doen.

Kortom je had je een heleboel moeite en ergenis kunnen besparen indien je eerst via de noatris was geweest die vevolgens een concept had gemaakt ogv de wensen, waarna dit dan besproken kon worden....

En nee de notaris gaat niet met ieder lid in diskussie mbt de statuten, alleen met diegene die daarvoor gemachtigd zijn.

Ik zou geen gesprek met een notaris in het geniep opnemen . De notaris heeft geheimhouding te betrachten en dat wordt nu met voeten getreden en zal dus om een keiharde tegenaktie van de notaris vragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 14 okt 2009 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kruidjeroermeniet schreef:
Ik zou geen gesprek met een notaris in het geniep opnemen . De notaris heeft geheimhouding te betrachten en dat wordt nu met voeten getreden en zal dus om een keiharde tegenaktie van de notaris vragen.

Gewoon even nieuwsgierig: wat voor "keiharde tegenactie" zou de notaris kunnen nemen? Een kort geding tegen de eigen klant zie ik niet zo snel gebeuren.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
ddt



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: do 15 okt 2009 2:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kruidjeroermeniet schreef:

Aangezien de notaris verantwoordelijk en aansprakelijk is voor zijn akte, daardoor aktief betrokken (middellijk of onmiddellijk)is bij het opstellen daarvan, zal geen verantwoording nemen voor het knip en plakwerk van een niet-deskundige......

Het eigen model is beproefd en dus danig betrouwbaar dat alles erin staat dat het ook goedkoper is voor partijen van deze akte uit te gaan....

De verantwoording van de notaris voor de akte strekt zich niet uit tot elke tittel en iota die erin staat. Voor oprichtingsgebreken, zoals ontbreken van een naam, ja, dat staat in de wet. Maar niet elk detail, en bovendien: als er dingen in de statuten staan die in strijd zijn met de wet, dan worden zo op dat punt toch eenvoudigweg door de wet overruled.

Je opmerking over het "eigen model" suggereert een instelling van: laat het maken van statuten maar aan de notaris over. Dat stuit mij tegen de borst. Het is aan de vereniging om haar eigen (interne) regels op te stellen - binnen de grenzen die de wet stelt - en niet aan een outsider als de notaris om dat te doen. Als de wetgever dat voor de geest had gestaan, had ze in BW Boek 2 wel gezegd dat de notaris een invulformuliertje heeft voor de statuten.

Ik kan me best voorstellen overigens dat een notaris adverteert met: als je je aan mijn modelletje houdt, reken ik 250 euro, als je ze zelf maakt reken ik 400 euro. Mij best, dat is vrije marktwerking, en dan ben ik persoonlijk ook best bereid er wat meer voor te betalen om mijn eigen ideeën te verwerken. Maar dat is niet wat hier gebeurd is overigens.

kruidjeroermeniet schreef:

Het alleen mogen adviseren tot wijzigingen waarvoor je wel voor 100% verantwoordelijk bent zal niemand doen.

Ik begrijp niet goed wat je met deze opmerking bedoelt. Kun je me wijzen naar jurisprudentie dat een notaris schadevergoeding heeft moeten betalen voor "verkeerde" statuten? Kun je daarbij ook het onderscheid maken of gewraakte statuten dan in strijd waren met de wet, of dat ze slechts "onwerkbaar" of onhandig waren?

Omgekeerd: het heeft m.i, geen pas dat een notaris zelf statuten in mekaar zet voor een vereniging. De wet legt de verantwoordelijkheid daarvoor bij de vereniging zelf, om precies te zijn bij de Algemene Vergadering. De notaris is hier. m.i. voorbijgegaan aan het feit dat de statuten al door de AV waren goedgekeurd.

kruidjeroermeniet schreef:

Kortom je had je een heleboel moeite en ergenis kunnen besparen indien je eerst via de noatris was geweest die vevolgens een concept had gemaakt ogv de wensen, waarna dit dan besproken kon worden....

Ik heb ook vroegtijdig aangegeven dat het verstandig was een advies van een notaris in te winnen voor ze voor te leggen aan de AV. Dat is niet gebeurd, er is veel te doen bij het oprichten van een vereniging, dat is water under the bridge. Dat laat onverlet dat dat de wijze waarop de notaris hiermee omgegaan is m.i. geen pas heeft.

kruidjeroermeniet schreef:

En nee de notaris gaat niet met ieder lid in diskussie mbt de statuten, alleen met diegene die daarvoor gemachtigd zijn.

Ik was (a) ook bestuurslid, en (b) degene die voor het leeuwendeel de statuten heeft geconcipieerd. Daar was de notaris zich van bewust.

kruidjeroermeniet schreef:

Ik zou geen gesprek met een notaris in het geniep opnemen . De notaris heeft geheimhouding te betrachten en dat wordt nu met voeten getreden en zal dus om een keiharde tegenaktie van de notaris vragen.

Ik was bij het stellen van de vraag mij ervan bewust dat de notaris geheimhouding heeft te betrachten, en niet zomaar gesprekken met klanten mag opnemen. Dat geldt echter niet voor zijn/haar gesprekspartner.

En wat betreft "keiharde tegenactie": het hangt er natuurlijk maar net vanaf wat je met zo'n gespreksopname doet. Er is nogal een verschil of je die opname alleen in de kluis legt of dat je 'm op youtube zet.

Overigens heb ik inmiddels (op persoonlijke titel) een klacht in deze zaak ingediend bij de Kamer van Toezicht.
_________________
I would rather be exposed to the inconveniences attending too much liberty than to those attending too small a degree of it.
- Thomas Jefferson
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds