Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 22 feb 2007 23:16 Onderwerp: |
|
|
Ja dat denk ik. Men wil het denk ik wat minder gemakkelijk maken om mensen onder iets uit te laten komen. Je moet er echt heel duidelijk blijk van geven dat je niet aan die actie meedoet, je actief verzet tegen wat er gebeurt (tenzij dat echt heel lastig wordt om te doen). Maar ja, zoals je aan de tekst bij Honden Peter ziet leidt niet in actie komen nog niet standaard tot medeplegen; het kan ook medeplichtigheid zijn. Wie nieuwsgierig is naar dit arrest: ik waarschuw vooraf, want het betreft een echt verschrikkelijke zaak (en zo heel teerhartig ben ik niet).
Dus in de woorden van de HR: het hangt van alle omstandigheden van het geval af. Maar goed, daar mag onze topicstarter op voortbreien in zijn noot  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
studentenrechten
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 19
|
Geplaatst: vr 23 feb 2007 13:49 Onderwerp: |
|
|
Daar gaat de topicstarter inderdaad op voortbreien in haar noot haha.
Ik blijf het een enorm moeilijke kwestie vinden die van heel veel kanten bekeken kan worden, maar ik ga m'n best doen. Ik laat nog wel weten of ik er 5 maart een "G-tje"voor krijg en ondertussen blijven tips welkom! |
|
|
|
 |
mieke2
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 23 feb 2007 15:38 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | tikSimone schreef: |
Snelbinder
De enkele aanwezigheid bij het misdrijf en het zich niet distantiëren noch het weerhouden is voldoende om van medeplegen te kunnen spreken. |
Dan heeft de rechtspraak de eis van een bewuste nauwe samenwerking behoorlijk ruim gemaakt! Dus hier komt de term bijgestaan is meegedaan vandaan? |
tikSimone schreef: | Ja dat denk ik. Men wil het denk ik wat minder gemakkelijk maken om mensen onder iets uit te laten komen. Je moet er echt heel duidelijk blijk van geven dat je niet aan die actie meedoet, je actief verzet tegen wat er gebeurt (tenzij dat echt heel lastig wordt om te doen). Maar ja, zoals je aan de tekst bij Honden Peter ziet leidt niet in actie komen nog niet standaard tot medeplegen; het kan ook medeplichtigheid zijn. Wie nieuwsgierig is naar dit arrest: ik waarschuw vooraf, want het betreft een echt verschrikkelijke zaak (en zo heel teerhartig ben ik niet).
Dus in de woorden van de HR: het hangt van alle omstandigheden van het geval af. Maar goed, daar mag onze topicstarter op voortbreien in zijn noot :wink: |
Het "je was erbij, dus je bent erbij" is rechtstreeks verbonden met de processen tegen de verdachten die betrokken waren bij de dood van Meindert Tjoelker in 1997. Het land stond op z'n kop. Tjoelker's gewelddadige dood staat te boek als het eerste, indrukwekkende geval van "zinloos geweld" met de dood tot gevolg uit de lange serie die daarna nog zou volgen.
Het is nu 10 jaar later, en ik verbaas me er niettemin over dat er m.b.v. Google zo vreselijk weinig is terug te vinden aan publicaties uit die tijd. Toch valt hier gelukkig nog te lezen wat er m.b.t. het strafrecht gebeurde:
NRC Scholieren Weekkrant, 22 januari 2001
Meelopers gaan niet vrijuit
Quote: | Behoorlijk aangeschoten waren ze bezig een paar fietsen te vernielen en Meindert Tjoelker sprak ze daarop aan. Hij werd doodgetrapt. Twee van de daders kwamen vrijwel meteen al vrij, omdat er geen bewijs was dat zij getrapt hadden. De andere twee kregen vier maanden later slechts lichte straffen: twee jaar waarvan acht maanden voorwaardelijk. In hoger beroep werd de aanklacht enigszins veranderd en kregen de twee 2,5 jaar cel. |
Quote: | Hoogleraar strafrecht in Leiden, prof. Theo de Roos, zocht er het hele Wetboek van Strafrecht op na. Hij vond uiteindelijk een artikel uit 1891 dat een uitweg bood. Het gaat om artikel 306, dat deelname aan een ‘vechterij' strafbaar stelt als daarbij zwaargewonden of doden vallen.
Deelname is het al als iemand ,,gretig in de groep staat''. ,,Want'', zegt de toelichting bij het artikel, ,,er kunnen zeer ernstige verwondingen worden toegebragt zonder dat het mogelijk is met juistheid te bepalen, in welke mate ieder afzonderlijk strijder daaraan schuldig is.''
Met dit artikel in de hand heeft de Hoge Raad kort geleden bepaald dat meelopers bij massale, uit de hand gelopen vechtpartijen gestraft kunnen worden. De maximale straf is in zo'n geval drie jaar. Minder dan voor moord, maar toch. Op zo'n manier wordt in ieder geval de hele groep gestraft in plaats van niemand. Of niet alleen die ene die de pech heeft als de dader aangewezen te worden. |
Het was behoorlijk spectaculair: de vondst om met een compleet vergeten wetsartikel uit 1891 aan te komen dragen, en dat af te stoffen voor het front van de natie.
Zoals het NRC stukje hierboven het stelt, lijkt het alsof Prof. De Roos dit in z'n eentje heeft gedaan. Dat was niet zo. Uit de vele krantenartikelen uit die tijd herinner ik me expliciet interviews waaruit naar voren kwam dat hij en enkele andere door de wol geverfde juristen de koppen bij elkaar hebben gestoken, omdat de eerste uitspraak zo onbevredigend was "voor het rechtsgevoel". Samen hebben zij enorm zitten graven in de geschiedenis van ons strafrecht, met dit resultaat: dat artikel 306.
Wikipedia: Meindert Tjoelker
. _________________ ...free as a bird... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 23 feb 2007 19:01 Onderwerp: |
|
|
Het "je was erbij, dus je bent erbij" is ook wel met andere strafzaken verbonden, hoor. Bij mijn weten werd het ook zo in de Beverwijkse zaak gebracht. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|