Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 17:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nooit contract gekregen,tegen afspraa in.Welke opzegtermijn?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
samarinde

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 8:32    Onderwerp: Nooit contract gekregen,tegen afspraa in.Welke opzegtermijn? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De titel zegt het al.

Ik ben inmiddels ruim 6 maanden werkzaam bij een bedrijf. We hebben afgesproken dat ik een aantal uren op contract zou krijgen met bijbehorend loon. Dit zou worden vastgelegd in een halfjaar contract, met de afspraak dat als het verlengd zou worden, dit een vast contract zou worden.

Nu is het half jaar om. Zelfs de eerste maand van het 2 contract is al om. Maar ik heb nog nooit geen papier onder ogen gekregen. Wel vele beloftes dat ze er mee bezig waren en het niet lang meer zou duren. Bovendien hebben ze al aangegeven dat ik niet een vast contract krijg, maar weer een half jaar contract.

Wegens nog meer van dit soort praktijken en bezigheden, ben ik op zoek gegaan naar een andere baan. En gevonden!
Ik kan er op 1 september beginnen, maar nu komt mijn vraag: ben ik verplicht aan een opzegtermijn te voldoen?
Mijn vak heeft geen CAO en zoals gezegd heb ik nog nooit een contract onder ogen gehad, dus geen idee wat hier in zou staan wbt opzegtermijn.

Wellicht is het verstandiger de baan eerlijk af te handelen, maar toch wil ik graag weten wat mijn plichten zijn.

Ook gaat de zaak een paar weken sluiten in augustus. Dit is een keuze van hun ivm verbouwingswerkzaamheden/ vakantie. Wel zijn ze accoord gegaan met dat enkele collega's en ik in het voorjaar onze vakantie opnamen. Toen was nog niet aan de orde dat ze 2 weken dicht gingen. Die keuze ligt bij hun, maar zet mij in een lastige situatie. Ik ben bang dat ze moeilijk gaan doen met het uitbetalen van de maand augustus. Hoe pak ik dit het beste aan?

Benieuwd naar uw antwoorden!

Laatst aangepast door samarinde op wo 20 jul 2011 10:27, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jet

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mijn weten is een opzegtermijn 1 maand voor de werknemer op grond van de wet.
Dat zou voor jou betekenen dat je ruim op tijd bent als je per 1 september bij die andere werkgever wil gaan werken.
samarinde

BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 10:31    Onderwerp: Dat is snel! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag Jet, bedankt voor je snelle antwoord. Duidelijk. Dus ik moet gewoon zorgen dat ik voor 1 augustus kenbaar maak dat ik wil stoppen.

Ik heb net mijn verhaal aangepast, want er is ook nog iets met vakantiedagen. Zou je daar ook nog even naar willen kijken? Zou erg fijn zijn!
samarinde

BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 10:32    Onderwerp: Dat is snel! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag Jet, bedankt voor je snelle antwoord. Duidelijk. Dus ik moet gewoon zorgen dat ik voor 1 augustus kenbaar maak dat ik wil stoppen.

Ik heb net mijn verhaal aangepast, want er is ook nog iets met vakantiedagen. Zou je daar ook nog even naar willen kijken? Zou erg fijn zijn!
Ronald78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een tijdelijke arbeidsovereenkomst kan alleen tussentijds worden opgezegd als dit schriftelijk is overeengekomen.

Dat hoeft geen belemmering te zijn, want de werkgever kan natuurlijk besluiten toch gewoon akkoord te gaan (bijvoorbeeld omdat hij hier niet van op de hoogte is).

BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, maar ja, aangezien ik nog helemaal geen arbeidsovereenkomst heb.. lijkt het me toch dat de wettelijke opzegtermijn van 1 maand geldt?

Bedoel je dat ik juridisch gezien verplicht ben om mijn 2e fictieve 'arbeidsovereenkomst' moet uitwerken als er niet wordt geschreven over voortijdige opzegging. Dat zou dus betekenen dat ik de komende 5,5 maand vast zit aan deze baan. Dat zou een ramp zijn.
Maar ik neem aan dat een baas dit niet in het contract laat zetten aangezien hijzelf dan ook zijn verplichtingen heeft naar de werknemer.

Of interpreteer ik je antwoord verkeerd?
Ronald78

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is geen fictieve arbeidsovereenkomst, maar een echte. Die hoeft niet op papier te staan. De vraag speelt dan of er sprake is van een tijdelijke arbeidsovereenkomst, of een voor onbepaalde tijd.

De eerste overeenkomst was tijdelijk, kennelijk bestaat daarover geen discussie. Bij de tweede overeenkomst zou je daar nog over kunnen discussiëren. Bij gebrek aan bewijs wordt het lastig om tot een andere conclusie te komen dan dat de verlenging voor dezelfde periode geldt als de eerste overeenkomst.

Een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan door de werknemer worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, tenzij er (binnen de regels) iets anders is bepaald. Een tijdelijke overeenkomst kan niet tussentijds worden opgezegd. Tussentijds opzegging is volgens de wet alleen mogelijk als de mogelijkheid tot tussentijdse opzegging voor beide partijen schriftelijk is vastgelegd. Zonder schriftelijke overeenkomst, zal de mogelijkheid tot tussentijdse opzegging ook niet schriftelijk zijn vastgelegd.

Maar overigens speelt dat alleen een rol als je bij de rechter terecht komt, omdat de werkgever je per se aan het contract wilt houden. Dus eerst gewoon voor 1 augustus aangeven (liefst op een bewijsbare manier) dat je per 1 september stopt. Dan hoor je wel wat de werkgever er van zegt.

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het aantal uren is trouwens het gemiddelde aantal over de laatste 3 maanden. Zo, heb je dat ook beantwoord Smile
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
samarinde

BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2011 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank dank! Dat is helmaal helder.
Ik hoop dat ik mijn andere baan voor volgende week helemaal rond heb (nog zonder te tekenen) en dan zal ik eens zien hoe mijn huidige werkgever reageert.

Ik zal er nog even aan denken het vervolg hier te posten. Wel zo aardig Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds