Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 11 mei 2024 15:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Noodzaak herziening procedure benoeming NL Eurocommissaris?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2009 10:20    Onderwerp: Noodzaak herziening procedure benoeming NL Eurocommissaris? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit het bericht Naam Balkenende zingt nog rond in Brussel:
Europa-nu.nl schreef:
Nederland is op dit moment in de Europese Commissie vertegenwoordigd met Neelie Kroes. De liberale Eurocommissaris heeft de belangrijke portefeuille Concurrentie. Ze krijgt alom lof voor de manier waarop zij haar werk doet.

Toch is de kans klein dat Kroes voor een nieuwe periode in aanmerking komt. Zij is lid van de VVD, die op dit moment in de oppositie zit. Bovendien is onlangs een Nederlander benoemd tot haar belangrijkste ambtenaar. Het komt zo goed als nooit voor dat een Eurocommissaris en de topambtenaar landgenoten zijn.

Daar komt bij dat de regeringsfracties CDA en PvdA allebei grote belangstelling hebben om de nieuwe Nederlandse Eurocommissaris te leveren. Het CDA zou voormalig landbouwminister Cees Veerman en minister van Sociale Zaken Piet Hein Donner in de aanbieding hebben, de PvdA staatssecretaris Frans Timmermans (Europese Zaken) en diens voorganger Dick Benschop.

Normaal gesproken is de PvdA ,,aan de beurt'', omdat die partij sinds 1981 geen Eurocommissaris meer heeft geleverd. Maar het CDA vindt dat de sociaaldemocraten al overbedeeld zijn met mooie burgemeestersposten en dus maar een toontje lager moeten zingen.


Ik begrijp de overwegingen wel, maar dit klinkt toch wel enorm als een 'verdeel-en-heers' tussen de grote partijen, waarbij maar zijdelings wordt gekeken naar wie het beste is. Opvallend is bovendien dat de burgemeestersposten betrokken worden in de overweging terwijl de gemeenteraden daar tegenwoordig bijna de volledige zeggenschap over hebben. Wat vinden jullie?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2009 14:55    Onderwerp: Re: Noodzaak herziening procedure benoeming NL Eurocommissaris? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Uit het bericht Naam Balkenende zingt nog rond in Brussel:
Europa-nu.nl schreef:
Nederland is op dit moment in de Europese Commissie vertegenwoordigd met Neelie Kroes. De liberale Eurocommissaris heeft de belangrijke portefeuille Concurrentie. Ze krijgt alom lof voor de manier waarop zij haar werk doet.

Toch is de kans klein dat Kroes voor een nieuwe periode in aanmerking komt. Zij is lid van de VVD, die op dit moment in de oppositie zit. Bovendien is onlangs een Nederlander benoemd tot haar belangrijkste ambtenaar. Het komt zo goed als nooit voor dat een Eurocommissaris en de topambtenaar landgenoten zijn.

Daar komt bij dat de regeringsfracties CDA en PvdA allebei grote belangstelling hebben om de nieuwe Nederlandse Eurocommissaris te leveren. Het CDA zou voormalig landbouwminister Cees Veerman en minister van Sociale Zaken Piet Hein Donner in de aanbieding hebben, de PvdA staatssecretaris Frans Timmermans (Europese Zaken) en diens voorganger Dick Benschop.

Normaal gesproken is de PvdA ,,aan de beurt'', omdat die partij sinds 1981 geen Eurocommissaris meer heeft geleverd. Maar het CDA vindt dat de sociaaldemocraten al overbedeeld zijn met mooie burgemeestersposten en dus maar een toontje lager moeten zingen.


Ik begrijp de overwegingen wel, maar dit klinkt toch wel enorm als een 'verdeel-en-heers' tussen de grote partijen, waarbij maar zijdelings wordt gekeken naar wie het beste is. Opvallend is bovendien dat de burgemeestersposten betrokken worden in de overweging terwijl de gemeenteraden daar tegenwoordig bijna de volledige zeggenschap over hebben. Wat vinden jullie?


Tja, een eerste korte reactie van mij. Er zit eigenlijk ook wel een vorm van logica in zit. Wanneer je wilt dat na de verkiezingen de wil van de kiezer en de nieuwe machtsverhoudingen op Europees en gemeentelijk niveau ook echt doorklinken dan zul je ook echt de poppetjes moeten veranderen. Vergeet niet dat we het hier hebben over (gedeeltelijk) politieke functies!

Denk daarbij aan het voorbeeld van de USA waarbij na een nieuwe president zelfs de hoge ambtenaren het veld moeten ruimen. Je zou toch daar toch ook niet willen dat Obama moet werken met de mensen die Bush heeft achtergelaten Smile

Verder moeten we er maar op vertrouwen dat de partijen voldoende discipline hebben om alleen maar capabele kandidaten naar voren te schuiven.

Ik moet wel toegeven dat het op zijn minst discutabel klinkt zoals het in het stukje beschreven is.

Voor wat betreft de burgemeester en de raad. Schrijft de raad niet alleen het profiel en vult de CvK niet de vacature in?

Moet ik even opzoeken..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2009 23:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De raad maakt tegenwoordig een aanbeveling van twee personen, waar de minister (Koning) normaal gesproken niet vanaf wijkt. Dölle heeft het daarom ook wel een gehad over de 'bekozen burgemeester.' Wink
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 19:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
De raad maakt tegenwoordig een aanbeveling van twee personen, waar de minister (Koning) normaal gesproken niet vanaf wijkt. Dölle heeft het daarom ook wel een gehad over de 'bekozen burgemeester.' Wink


Ok, dan heeft de raad het inderdaad voor het zeggen. Leuke term trouwens Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 19:12    Onderwerp: Re: Noodzaak herziening procedure benoeming NL Eurocommissaris? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Ik begrijp de overwegingen wel, maar dit klinkt toch wel enorm als een 'verdeel-en-heers' tussen de grote partijen, waarbij maar zijdelings wordt gekeken naar wie het beste is. Opvallend is bovendien dat de burgemeestersposten betrokken worden in de overweging terwijl de gemeenteraden daar tegenwoordig bijna de volledige zeggenschap over hebben. Wat vinden jullie?


Ik ben eigenlijk eigenlijk wel benieuwd of er zo een goede methode te bedenken is om het anders te doen. Enig idee?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet direct een procedure maar ik kan me wel een paar keuzes bedenken waar je voor komt te staan. De eerste is momenteel gemaakt door het verdrag: Er is tenminste één Nederlander Eurocommissaris. De tweede keuze is dan of je inderdaad vindt dat die Nederlander door Nederland voorgedragen moet worden of dat dat bv. via het EP zou moeten gebeuren. Als je het via het EP doet versterkt dat naar mijn mening (even heel simpel gezegd) de 'Europese politieke laag' terwijl als je dat door Nederland laat doen (even kort gezegd) de binding tussen Nederland en de EU in stand blijft.

Laten we aannemen dat Nederland de kandidaat voordraagt. Een keuze is dan of je vindt dat de voordracht een politiek besluit is of een besluit op basis van wie de beste is. Natuurlijk spelen beide aspecten door elkaar maar de keuze kan naar mijn mening iets zeggen over wie de voordracht moet doen.

Problematisch is natuurlijk dat je niet de Brussel kunt aankomen met 5 kandidaten van verschillende politieke partijen. Daardoor heb je ofwel een roulatiesysteem, ofwel zeer waarschijnlijk (aangenomen dat de beslissing tenminste deels politiek gemaakt wordt) een kandidaat die van één van de grote partijen afkomstig is. Daarbij maakt het niet uit of je het parlement of de regering laat beslissen. Overigens bedenk ik me net dat als de beslissing naar de EU verplaatst, dat de politieke component van de Cie wellicht versterkt, maar het daarmee niet minder waarschijnlijk wordt dat de keuze of een kandidaat van een van de grote partijen valt.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Ik weet niet direct een procedure maar ik kan me wel een paar keuzes bedenken waar je voor komt te staan. De eerste is momenteel gemaakt door het verdrag: Er is tenminste één Nederlander Eurocommissaris. De tweede keuze is dan of je inderdaad vindt dat die Nederlander door Nederland voorgedragen moet worden of dat dat bv. via het EP zou moeten gebeuren. Als je het via het EP doet versterkt dat naar mijn mening (even heel simpel gezegd) de 'Europese politieke laag' terwijl als je dat door Nederland laat doen (even kort gezegd) de binding tussen Nederland en de EU in stand blijft.

Laten we aannemen dat Nederland de kandidaat voordraagt. Een keuze is dan of je vindt dat de voordracht een politiek besluit is of een besluit op basis van wie de beste is. Natuurlijk spelen beide aspecten door elkaar maar de keuze kan naar mijn mening iets zeggen over wie de voordracht moet doen.

Problematisch is natuurlijk dat je niet de Brussel kunt aankomen met 5 kandidaten van verschillende politieke partijen. Daardoor heb je ofwel een roulatiesysteem, ofwel zeer waarschijnlijk (aangenomen dat de beslissing tenminste deels politiek gemaakt wordt) een kandidaat die van één van de grote partijen afkomstig is. Daarbij maakt het niet uit of je het parlement of de regering laat beslissen. Overigens bedenk ik me net dat als de beslissing naar de EU verplaatst, dat de politieke component van de Cie wellicht versterkt, maar het daarmee niet minder waarschijnlijk wordt dat de keuze of een kandidaat van een van de grote partijen valt.


Ik bedacht me net dat het ook wel een optie zou zijn om een variant van de benoemingsprocedure van een burgemeester over te nemen. Je komt dan als het ware tot een compromis van de twee opties die je schetst. De EU beslist, of Nederland beslist.

Allereerst stelt het Europees Parlement (in overleg met de Cie) een profielschets vast. Daarna wordt Nederland gevraagd om twee of drie kandidaten voor te dragen. Je zou dan zelfs de voorwaarde kunnen stellen dat deze kandidaten niet van dezelfde politieke partij mogen zijn. Daarna laat je het aan het EP om de meest geschikte kandidaat te kiezen. Je zou dit kunnen combineren met een recht van het EP om alle kandidaten af te wijzen indien zij naar de mening van het EP aantoonbaar niet voldoen aan de profielschets.

Op deze manier breng je meer democratische legitimiteit in het proces en borg je (enigzins) de kwaliteit van de kandidaten.

Uiteraard blijft de commisaris op deze manier afkomstig van een van de grote partijen maar zoals ik al eerder zei, dat vind ik niet zo erg. Ik zie dan eerlijk gezegd ook geen noodzaak om (zoals verschillende nederlandse partijen betogen) de Tweede Kamer bij het proces te betrekken. De democratische legitimiteit van de procedure ligt dan in de bevoegdheden van het EP, en niet de TK.

We moeten in ieder geval af van de farce (zoals bij Kroes) dat het EP beslist over de hele Cie en geen individuele leden mag afwijzen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds