|
Auteur |
Bericht |
Juicylips
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 12 mei 2011 14:58 Onderwerp: Noodweerexces, grenzen? |
|
|
Kan iemand mij misschien een heldere uitleg geven over de ondergrens en de bovengrens bij noodweerexces zoals deze nu bestaan?
Ik weet dat de bovengrens tot op heden inhoud dat er gekeken wordt naar de disproportionaliteit van de handeling en dat daarna vaak besloten wordt dat de proportionaliteit in zo'n verregaande mate wordt overschreden dat zij niet meer wordt veroorzaakt door de hevige gemoedstoestand ontstaan door de aanranding. Maar de ondergrens waar zit deze eigenlijk? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 12 mei 2011 16:58 Onderwerp: |
|
|
Is de ondergrens van noodweerexces niet toevallig de bovengrens van noodweer? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Juicylips
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 12 mei 2011 23:28 Onderwerp: |
|
|
Daar had ik nou echt werkelijk totaal niet bij nagedacht. Dom van me. Dankjewel! |
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: vr 27 mei 2011 21:48 Onderwerp: |
|
|
Zijn de grenzen wel aan te geven? Volgens mij is dat elke keer weer afhankelijk van de casus die een rechter krijgt. De personen die er een rol in spelen, wat er van deze personen verwacht mag worden, culpa in causa enz. |
|
|
|
 |
|