Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 13:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Noodweer
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Miepie



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2004 14:50    Onderwerp: Noodweer Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoihoi,

ik moet een essay schrijven met de vraag "kan een politieagent wel een beroep op noodweer of noodweerexces doen? En zo ja, gelden voor de agent dezelfde eisen als voor een burger, of moeten de maatstaven voor een succesvol beroep op noodweer subsidiair noodweerexces voor een agent hoger of juist lager worden gelegd?"

ik ben erg benieuwd naar jullie meningen!

groetjes,
Miepie
Moderatie: samenvoeging van twee onderwerpen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Miepie



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2004 14:57    Onderwerp: Noodweer?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

(denk aan Bouleij, Meta Hofman)

wat vinden jullier hiervan? Ben erg benieuwd naar jullie meningen!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2004 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tuurlijk kan een politieagent ook een beroep doen op noodweer/noodweerexces, maar de eisen die eraan gesteld worden zijn dan inderdaad wel zwaarder. Dit heet 'garantenstellung'en wil wel zeggen dat vanwege de maatschappelijke functie van bepaalde groepen personen van rechtswege extra zorgvuldigheidseisen worden gesteld aan het handelen van die personen. Een agent of een brandweerman bijvoorbeeld is er voor opgeleid om adequaat te kunnen handelen in noodsituaties, dat zou je ten minste van ze mogen verwachten. Als een agent dan in een noodsituatie komt worden de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit door die garantenstellung hoger gelegd dan bij een "gewone"burger en is de kans dat een succesvol beroep op noodweer/noodweerexcess gedaan wordt wel kleiner Surprised
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2004 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey noemt hier alle belangrijke argumenten wel op en ik sluit me daar dus ook bij aan.

Misschien kun je wel de mate van opleiding meenemen, schiettraining schijnt er bijvoorbeeld niet erg veel gegeven te worden.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Miepie



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2004 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi Ramonkey,
ik ben het wel met je eens, maar als je de arresten Bouleij en Meta Hofman bekijkt dan is de eis van proportionaliteit en subsidiariteit bij een politieagent niet veel hoger gelegd dan bij een 'normale burger'.
Hoe verklaar je dat dat beroep op noodweer wel gehonoreerd is door het Hof respectievelijk de Hoge Raad?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2004 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die arresten maken duidelijk dat er steeds per geval gekeken moet worden naar de gevaarsituatie en de persoon die erin verkeerde, bij Meta Hoffman was het uit mijn hoofd geloof ik een "rookie"agent wat ongetwijfeld mee zal hebben gewogen. De omstandigheden van het geval zijn mede bepalend in het oordeel van de rechter en kan er dus voor zorgen dat in bepaalde gevallen, zoals in de door jouw genoemde arresten, het beroep op noodweer/noodweerexcess door bijv. een agent wel slaagt....denk ik Razz
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2004 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,
Miepie heeft volgens mij inderdaad gelijk dat JUIST bij politie-agenten de eis lager gesteld wordt bij noodweer(exces). Het arrest Meta-Hofman heeft toch wel bewezen dat iniedergeval in die zaak de eisen voor politie veel lager liggen dan bij burgers en ik denk dat een burger er in die zaak niet zo vanaf gekomen was.
Over de Garantenstellung, aan de ene kant kun je zeggen dat de politie door hun beroep beter getraind zouden moeten zijn in schiet-situaties enzo maar aan de andere kant zou de Garantenstellung juist niet in het voordeel kunnen werken van de politie? Door hun beroep komen zij immers veel vaker en eerder in dat soort gevaarlijke situaties en zij zijn er immers om de veiligheid te waarborgen, zouden zij dus niet juist door hun beroep eerder een beroep op noodweer(exces) mogen doen?? Valt op zich wel wat voor te zeggen.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
niels

niels

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: zo 04 apr 2004 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Garantenstellung is juist een instrument wat de casuistische aanpak van de HR in deze bevestigt. Iedere casus wordt beken naar het geval en de omstandigheden en daar hoort ook de hoedanigheid van de verdachte bij en hoe hij kon en diende te reageren op de wederrechtelijke aanranding.

Daarnaast denk ik dat de politie wel degelijk zwaarder wordt getoetst, juist vanwege het feit dat ze daarvoor opgeleid zijn (valt in de praktijk tegen getuige Meta Hofman) en ook omdat ze soms dagelijk met geweld hebben te maken.
_________________
Het geheel is meer dan de som der delen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds