Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 12:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Non-conformiteit fiets
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Giantrobot

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2009 12:10    Onderwerp: Non-conformiteit fiets Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Anderhalf jaar geleden heb ik een fiets gekocht (fietswinkel, betreft geen 2e hands) met een garantie van 1 jaar. De fiets heeft 6 versnellingen, waarvan er sinds vandaag 3 stuk zijn. De fiets gebruik ik dagelijks om naar mijn werk te gaan; circa 10 kilometer per dag.

Mijn vraag is of ik een succesvol beroep kan doen op artikel 7:17 lid 2 BW. Dit artikel luidt:

''Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien'''

De verkoper heeft geen mededelingen gedaan, in die zin dat de fiets ''heel lang mee zal gaan''. Uiteraard heb ik na het sluiten van de overeenkomst de fiets gecontroleerd op gebreken. Deze waren niet aanwezig.

Mijns inziens bezit de fiets niet de eigenschappen die ik o.g.v. de overeenkomst mocht verwachten. Van een fiets mag je verwachten dat deze langer meegaat dan 1,5 jaar, met inbegrip van onderdelen als versnellingen etc.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen d.m.v. het geven van advies. Bij voorbaat dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2009 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dat zo? Wat voor onderhoudsinterval staat er voor die versnellingen. Het is tenslotte een slijtageonderdeel. Wat is er precies stuk?

Overigens denk ik dat een beetje versnellingsnaaf bij normaal gebruik en normaal onderhoud veel langer mee zou moeten gaan; ik geef die van mij er goed van langs, zelfs met zware (80 kg) fietskar erachter.
Bekijk de homepage
Giantrobot

BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2009 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Is dat zo? Wat voor onderhoudsinterval staat er voor die versnellingen. Het is tenslotte een slijtageonderdeel. Wat is er precies stuk?

Overigens denk ik dat een beetje versnellingsnaaf bij normaal gebruik en normaal onderhoud veel langer mee zou moeten gaan; ik geef die van mij er goed van langs, zelfs met zware (80 kg) fietskar erachter.

Er zit geen logica meer in het oplopen van de versnellingen. Bij versnelling 5 moet ik sneller trappen dan bij 4 en bij 1 weer zwaarder dan bij 3 en bij 2 weer lichter...

Er is in de 1,5 jaar tijd nooit onderhoud aan de fiets gepleegd.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2009 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Giantrobot schreef:
StevenK schreef:

Er zit geen logica meer in het oplopen van de versnellingen. Bij versnelling 5 moet ik sneller trappen dan bij 4 en bij 1 weer zwaarder dan bij 3 en bij 2 weer lichter...

Klinkt als afstelling.
Quote:

Er is in de 1,5 jaar tijd nooit onderhoud aan de fiets gepleegd.

En dat ze je - mogelijk terecht - als verwijt voor de voeten geworpen worden.
Bekijk de homepage
Giantrobot

BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2009 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

En dat ze je - mogelijk terecht - als verwijt voor de voeten geworpen worden.

Dit houdt dus min of meer in dat je de fiets minstens 1 maal ter reparatie/onderhoud moet brengen bij de fietsenmaker, wil er een kans van slagen bestaan op het non-conformiteitsbeginsel in casu?

Is je uitleg misschien gebaseerd op jurisprudentie?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds