|
Auteur |
Bericht |
Jonas Van Orshoven Gast
|
Geplaatst: ma 31 mei 2010 20:33 Onderwerp: Non bis in idem? |
|
|
-----
Laatst aangepast door Jonas Van Orshoven op ma 20 dec 2010 23:52, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 31 mei 2010 20:41 Onderwerp: |
|
|
Lijkt me meer een combinatiestraf, zoiets als boete plus celstraf. Dat is niet in strijd met ne bis in idem. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jonas Van Orshoven Gast
|
Geplaatst: ma 31 mei 2010 20:47 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Lijkt me meer een combinatiestraf, zoiets als boete plus celstraf. Dat is niet in strijd met ne bis in idem. |
Nee, want in de wet staat duidelijk dat een combinatiestraf mogelijk is. Dit is in ons schoolreglement niet het geval. Er staat enkel iets over later blijven, niets over andere consequenties.
Bedankt voor je antwoord! |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: ma 31 mei 2010 21:45 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij dat het ne bis in idem beginsel niet zonder meer van toepassing is op het schoolreglement. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 9:31 Onderwerp: |
|
|
Schoolreglement lijkt me eerder een overeenkomst dan dat het onder het strafrecht valt (met het ne bis in idem-beginsel, art 68 Sr). |
|
|
|
 |
Sanderdh
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 21
|
Geplaatst: wo 02 jun 2010 0:58 Onderwerp: |
|
|
Ik snap de relevantie niet echt, je kan het ne bis in idem beginsel niet op een schoolreglement gaan toepassen.
Maar wat je zegt klopt overigens wel: je bent bestraft voor een 'overtreding van het schoolreglement' en daarna ben je nogmaals bestraft voor dezelfde overtreding, alleen dit keer door iemand anders.
Maar zoals al aangegeven zijn er vele combinaties mogelijk bij een veroordeling waar je dit ook onder zou kunnen scharen.
Alleen de vraag is dus of je eerste 'veroordeling' ruimte heeft gelaten om extra bijkomende straffen toe te staan. |
|
|
|
 |
|