Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 2:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

No cure no pay nu bij wet verboden
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Is no cure no pay wettelijk verbieden een goede ontwikkeling?
Ja
41%
 41%  [ 15 ]
Nee
47%
 47%  [ 17 ]
Weet ik niet
8%
 8%  [ 3 ]
Geen mening
2%
 2%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 36

Auteur Bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 16:37    Onderwerp: No cure no pay nu bij wet verboden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag (04-10-2006) stond in het NRC-Handelsblad dat de consructie 'no cure no pay wettelijk verboden gaat worden.

Minister Hirsh Ballin heeft gehoor gegeven aan het advies van de commissie- advocatuur om de mogelijkheid van 'no cure no pay' wettelijk te verbieden, zo schrijft hij in een brief aan de tweede kamer.

Link naar volledige artikel: http://www.nrc.nl/binnenland/article511830.ece

De volledige brief is te lezen op www.justitie.nl , al heb ik de brief nog niet kunnen vinden Shocked .

Gwen

[color=green]titel aangepast (thx Tiksimone)[/i]
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedoel je deze?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier in ieder geval o.a. de kabinetsreactie op het rapport van de commissie Advocatuur.
EDIT: Simone was me nét voor.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt het goed maken door het typefoutje in de topictitel even te verbeteren Wink

V.w.b. het onderwerp zelf: tja, daar is de afgelopen jaren nogal wat over geschreven. Een lastig probleem, waarin onder andere het argument naar voren komt dat advocaten zich dan alleen op kansrijke zaken zouden storten en alleen echt hun best zouden gaan doen wanneer er veel te winnen valt voor ze.

Ik zou het geloof ik niet zo heel erg hebben gevonden als het systeem wel zou worden toegestaan. Kantoren kunnen immers zelf kiezen of ze op die basis willen werken (net zoals sommige advocaten nu geen toevoegingzaken aannemen) en voor clienten kan het prettig zijn. Juist wanneer je niet in aanmerking komt voor een toevoeging noch over een rechtsbijstandsverzekering beschikt kan procederen een aardig duur grapje zijn. Het op basis van no cure no pay werken kan een oplossing zijn in dit soort gevallen.

Maar goed, in alle wijsheid is al besloten dat het niet mag, dus eigenlijk hoeft de discussie even niet meer gevoerd te worden.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: za 14 okt 2006 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Shocked Vagigheden lol. Uhm nou excuses voor het foutje (welke was dat? Embarassed ). Ik was niet bepaald helder toen ik postte.

Ah de brief. Dank u voor het zoeken en vinden van de materie Razz.

Ik ben een beetje dubbel over het besluit om no cure no pay wettelijk te gaan verbieden.
Zoals tikSimone al zegt kan het een uitkomst zijn voor minder vermogenden die geen recht op een toevoeging hebben.
Misbruik van de mogelijkheid no cure no pay ligt wel op de loer omdat advocaten zaken kunnen weigeren die een relatief kleine kans van slagen hebben. En/of advocaten kunnen trachten bepaalde zaken naar hun hand te zetten en zo het verloop van een procedure (negatief) beïnvloeden.
Het is dan natuurlijk veiliger om een dergelijke werkwijze te verbieden, dan dat cliënten kans lopen gedupeerd te raken door de werkwijze van hun advocaat.
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Misbruik van de mogelijkheid no cure no pay ligt wel op de loer omdat advocaten zaken kunnen weigeren die een relatief kleine kans van slagen hebben. En/of advocaten kunnen trachten bepaalde zaken naar hun hand te zetten en zo het verloop van een procedure (negatief) beïnvloeden.
Het is dan natuurlijk veiliger om een dergelijke werkwijze te verbieden, dan dat cliënten kans lopen gedupeerd te raken door de werkwijze van hun advocaat.


Maar deze situatie kan zich nu toch ook voordoen ?
Toen ik laatst de arag belde voor een nieuwe advocaat gaf ik daarin aan dat ik het gevoel had dat mijn huidige advocaat de zaak wel aangepakt had maar zich er verder niet voor in deed zetten.
Als antwoord kreeg ik toen 'Maar onze juristen hebben een vast loon, of ze de zaak nu wel of niet tot een goed eind brengen'.
Toen heb ik dus gezegd 'Dat is precies wat ik net zei'.
Maar dat begreep ze kennelijk niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, je kunt nu ook hebben dat iemand er niet vol voor gaat (al is dat niet erg professioneel) en nu moet je ook nog voor die uren betalen. Nu ja, afhankelijk van de zaak bij het no cure no pay systeem ook, als de advocaat het niet op die basis wil aannemen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!


Laatst aangepast door tikSimone op zo 15 okt 2006 15:10, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een advocaat ondanks het feit dat hij salaris ontvangt toch de kantjes ervan af loopt is het vrij eenvoudig om hem op zijn (dis)functioneren aan te spreken. Ik heb met een dergelijke flierefluiter te maken gehad, stappen ondernomen en het door mij aan hem betaalde honorarium voor het grootste deel met succes terug kunnen vorderen. Bij no cure no pay zijn dergelijke stappen erg moeilijk aangezien er geen salaris aan de advocaat is betaald, en de advocaat dus geen directe plicht heeft om arbeid te verrichten. Verjaring van de lopende zaak ligt dan op de loer.
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ligt er door de toezegging dan geen inspanningsverplichting, vind je? Ik zou denk ik zelf niet op die basis willen werken. Daarvan kun je de schoorsteen namelijk niet laten roken en ik voorzie dat het tot meer "shopping" door clienten leidt.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Ik heb met een dergelijke flierefluiter te maken gehad, stappen ondernomen en het door mij aan hem betaalde honorarium voor het grootste deel met succes terug kunnen vorderen.


Het is via mijn rechtsbijstandverzekering dus ik betaal in principe niet direct de advocaat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja. Als je enkel 'zekere zaken' op no cure no pay-basis aan zou nemen is het wel degelijk mogelijk om je schoorsteen te laten roken, en goed ook. Misbruik (door zowel rechtszoekende als advocaat) ligt op de loer en dan lijkt het mij voor alle parijen beter om een dergelijke werkwijze te verbieden zoals nu is gebeurd/gaat gebeuren.
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is helemaal niks misbruik aan wanneer een advocaat slechts "zekere zaken" op no cure no pay-basis aan zou nemen. Je kunt toch moeilijk een advocaat verplichten om op eigen kosten ons rechtssysteem met hopeloze claims te verstoppen? Daar zou werkelijk niemand bij gediend zijn!

Het misbruik dat wel wordt gevreesd is dat advocaten in zaken die kansloos zijn gebleken toch doorprocederen. Ik denk dat die vrees ongegrond is. Waarom zou een advocaat nog meer tijd(=geld) weggooien aan een schip dat reeds gezonken is? Wel ligt het voor de hand dat een advocaat eerder zal doorprocederen wanneer de rechter in eerste instantie heeft zitten slapen. Daar lijkt me niets mis mee.

Ik zie eigenlijk alleen een probleem met zaken die niet erg kansrijk zijn, maar die potentieel wel miljarden kunnen opleveren. Typisch voorbeeld zijn de claims tegen tabaksfabrikanten. Maar is dit een echt groot probleem? Het aantal van zulke zaken zou vermoedelijk op de vingers van 1 hand te tellen zijn, dus geen noemenswaardige belasting van het systeem.

Daarentegen is een verbod op no cure no pay wel een maatregel die de mededinging beperkt, dus potentieel in strijd met het EG-recht. De Europese Commissie heeft in 1999 zulke regelingen voor de vereniging van Europese octrooigemachtigden ok bevonden. Dit is het argument dat de overheid gebruikt om het verbod op no cure no pay goed te praten. Of het helemaal opgaat is me nog niet goed duidelijk.

Wat mijns inziens boven iedere twijfel verheven is: de werkelijke reden voor het verbod is de angst van de beroepsgroep dat de honoraria onder druk zouden komen te staan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
julius



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 26 okt 2006 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Wat mijns inziens boven iedere twijfel verheven is: de werkelijke reden voor het verbod is de angst van de beroepsgroep dat de honoraria onder druk zouden komen te staan.


Waar baseer je deze stelling op?

M.i. is het gedrag van de cliënt niet onbelangrijk. Hoe vaak is het voorgekomen dat je cliënt in diverse greprekken bij hoog en bij laag iets beweert, maar tegenover de rechter moet toegeven dat de tegenpartij misschien niet helemaal ongelijk heeft. Weg honorarium!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: do 26 okt 2006 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

julius schreef:
M.i. is het gedrag van de cliënt niet onbelangrijk. Hoe vaak is het voorgekomen dat je cliënt in diverse greprekken bij hoog en bij laag iets beweert, maar tegenover de rechter moet toegeven dat de tegenpartij misschien niet helemaal ongelijk heeft. Weg honorarium!


Rotte appels heb je overal volgens mij ?
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 26 okt 2006 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

julius schreef:
Waar baseer je deze stelling op?

Stamt nog uit de tijd van de gilden.
Quote:
Een groot maatschappelijk nadeel was de corrumperende werking van het monopolie. De eeuwenoude werkwijzen mochten niet vernieuwd, laat staan veranderd worden. Iemand met vernieuwende ideeën moesten dus ofwel lid worden van het gilde (en al deze ideeën dus opgeven), of een ander beroep kiezen. Landen als Frankrijk en Nederland raakten hierdoor in hun ontwikkeling in de 18e eeuw achterop vergeleken met Engeland.


Ik weet niet hoe het verbod op no cure no pay op dit moment precies luidt, maar tot niet zo lang geleden mochten advocaten gewoon niet onder "het tarief" werken. Alles onder het mom van kwaliteitsbewaking, natuurlijk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds