Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 2:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nieuwe arbeidsovereenkomst bij overname
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
*Marly*

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 15:46    Onderwerp: Nieuwe arbeidsovereenkomst bij overname Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn moeder werkt als interieurverzorgster bij een vakantiepark. het vakantiepark wil de schoonmaak nu volledig uit laten besteden aan CSU, waardoor ze nu overgenomen wordt door CSU.

Ze heeft nu een nieuwe arbeidsovereenkomst gekregen. Er is toen mondeling afgesproken dat CSU haar voor de contracturen die ze eerst had overneemt met de verzekering dat ze niet naar andere locaties voor schoonmaakwerkzaamheden gestuurd kan worden.

Aanvankelijk waren haar nieuwe contracturen die in het arbeidscontract stonden veel te laag, omdat ze zich hadden gebaseerd op een sterk verouderd contract van het vakantiepark. Zodoende heeft ze de eerste overeenkomst geweigerd en is het daarna netjes aangepast tot de correcte aantal uren. Echter hadden ze vergeten om een punt uit het arbeidscontract te schrappen, namelijk dat ze niet naar andere locaties gestuurd kon worden als ze niet aan haar uren zou kunnen komen. Dat heeft ze vervolgens aan CSU te kennen gegeven, waarna ze bij dat punt met een pen N.V.T. hebben geschreven en hetzelfde contract weer mee heeft gekregen.

Om een lang verhaal kort te maken: moet ze niet een volledig nieuw getypte arbeidsovereenkomst ontvangen, waar dat punt er netjes is uitgelaten? Of is het wijzigen van een arbeidscontract met pen ook rechtsgeldig? Want in principe kan iedereen wel met een pen wijzigingen aanbrengen in een overeenkomst.

En dan heb ik nog een vraag. Ze krijgt hetzelfde uurloon als voorheen, maar dan in de vorm van het uurloon van CSU aangevuld met een VET-toeslag tot het uurloon waar ze recht op heeft. Er is daar enige discussie over bij sommige werknemers. Want het zou betekenen dat ze de komende jaren geen opslag meer krijgt, totdat het uurloon gelijk staat met dat van andere werknemers van CSU.

Is dat toegestaan?

Groetjes Marly
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Evil-cliniclown

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de CAO schoonmaak staat veel beschreven over overnames. Het zou overigens beter geweest zijn om informatie te vragen alvorens een contract te tekenen. Want nu is er een nieuwe arbeids overeenkomst aangegaan met nieuwe voorwaarden, en kan er alleen achteraf getoetst worden of dit goed is gebeurd. Eventuele veranderingen kunnen niet meer ongedaan worden gemaakt. (een werknemer mag in principe een contract tekenen tegen lagere uren en lager loon) Werknemers in de schoonmaak en de contract catering zin erg beschermd in de CAO's tijdens overname.

http://www.salaris-informatie.nl/Sectoren/Schoonmaak/CAO/CAO_Schoonmaak_en_Glazenwassersbedrijf_2010-2011.pdf

Artikel 23 CAO schoonmaak: VET (VEREENVOUDIGINGSTOESLAG)
1. Tot 1 januari 2011 kan de werkgever arbeidsvoorwaarden die voor een
werknemer gelden en die uitstijgen boven deze cao omzetten in een
toeslag.
Deze toeslag wordt aangeduid als: VET. Hierbij geldt verder het bepaalde in
de volgende leden van dit artikel.
2. De arbeidsvoorwaarden die in een VET kunnen worden omgezet moeten
aan de volgende criteria voldoen:
a. al gelden op 31 maart 2008 (peildatum);
b. op de peildatum een structureel karakter hebben;
c. niet eerder zijn opgenomen in een VET;
d. geen vergoeding zijn voor reiskosten.
3. Een VET moet als zodanig op de loonspecificatie van een werknemer staan.

Artikel 38 lid 5 CAO:
Indien werknemers als bedoeld in artikel 38 lid 3 bij het verliezende bedrijf
aanspraak hebben op rechten die uitstijgen boven de CAO, dan dient het
verliezende bedrijf voor de datum van de contractswisseling deze boven
CAO rechten af te bouwen tot het CAO niveau, tenzij het verliezende bedrijf
met de werknemer met inachtneming van artikel 8 overeenkomt dat de
werknemer na de contractswisseling op een ander object bij het verliezende
bedrijf gaat werken.
Indien het verliezende bedrijf de boven CAO rechten afbouwt tot het CAO
niveau, heeft de werknemer ter compensatie recht op de volgende
afkoopsom:
- een bedrag ter grootte van de gekapitaliseerde boven CAO rechten
berekend over 1 jaar indien de werknemer korter dan 2 jaar de boven
CAO rechten geniet;
- een bedrag ter grootte van 2,5 keer de gekapitaliseerde boven CAO
rechten berekend over 1 jaar indien de werknemer 2 jaar of langer de
boven CAO rechten geniet.
Bovenstaande regeling is ook van toepassing op de vergoeding
meerkilometers woon-werkverkeer conform artikel 34 lid 3 van de CAO.

In bijlage 2 en 3 staan de minimale lonen die er zouden moeten worden betaald per functie. Mocht deze onder het loon liggen dan kunt u nakoming vorderen. Dus op deze artikelen baseer dat de werkgever voor het loon boven de CAO een compensatie had moeten aanbieden, die geleidelijk wordt afgebouwd. Echter is het al een getekend contract, dus kunt u er geen rechten uit ontlenen. De benoemde VET toeslag kan alleen maar tot januari 2011, en deze lijkt mij gunstiger als de afbouw regeling. Want bij VET toeslag wordt er niets afgebouwd. Dus ik moet concluderen dat de regeling voordeliger is als in de CAO (en dat mag, want de CAO is een minimum CAO)

Wat betreft het contract, daar zou ik zelf de zekerheid van willen dat er nooit discussie over kan ontstaan: dus ik zou een nieuwe vragen.
*Marly*

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Ik heb het alvast vluchtig doorgenomen, maar denk dat ik nog wel een aantal maal zal moeten overlezen om het goed te begrijpen.

Mijn moeder heeft overigens nog niet getekend. De bedoeling was dat het voor 1/2/2011 getekend zou moeten zijn, maar er zijn ook vergaderingen met de vakbond geweest die verzekerd hebben dat er geen consequenties kunnen zijn als pas later getekend wordt. Het weigeren van de arbeidsovereenkomst moet overigens ook schriftelijk gebeuren. Ze gaat nu een nieuwe arbeidsovereenkomst vragen waarin het punt netjes verwijderd is en niet met pen bewerkt is, want op deze manier zou het inderdaad tot verwarring kunnen leiden. Gelukkig zijn er nog meer mensen die daar hetzelfde over denken, dus ze staat er niet alleen voor.

Haar CAO is door de overname overigens ook veranderd van dat van recreatie naar schoonmaak. Maar er zijn genoeg bijeenkomsten geweest waarbij beide partijen - CSU en de vakbond - de verschillen hebben aangehaald. Dus daarvan is ze volledig op de hoogte. Bovendien kan aan de CAO niets worden veranderd.

Wat de VET toeslag vraag ik me nu af of deze nog wel ingevoerd mag worden aangezien het al 1 januari 2011 is geweest?

Maar het is wel toegestaan dat de nieuwe werkgever met de VET toeslag geen loonsverhoging meer geeft totdat het loon van overige CSU mederwerkers hetzelfde niveau heeft bereikt? Dat staat overigens als dusdanig nergens vermeld, maar de geruchten gaan rond dat de nieuwe werkgever dit zou gaan doen.

En dan heb ik nog een vraag die eigenlijk niet direct met de situatie van mijn moeder te maken heeft, aangezien zij geen rijkostenvergoeding ontving. Er zijn namelijk wel collega's die een rijkostebvergoeding ontvingen en die door de overname dit nu niet meer krijgen.
Was voor hen de afbouwregeling niet gunstiger geweest?

Mocht ik nog andere vragen hebben, dan zal ik ze natuurlijk posten.

Groetjes Marly
BartL

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 11:45    Onderwerp: Re: Nieuwe arbeidsovereenkomst bij overname Reageer met quote Naar onder Naar boven

*Marly* schreef:
Mijn moeder werkt als interieurverzorgster bij een vakantiepark. het vakantiepark wil de schoonmaak nu volledig uit laten besteden aan CSU, waardoor ze nu overgenomen wordt door CSU.

Echter hadden ze vergeten om een punt uit het arbeidscontract te schrappen, namelijk dat ze niet naar andere locaties gestuurd kon worden als ze niet aan haar uren zou kunnen komen. Dat heeft ze vervolgens aan CSU te kennen gegeven, waarna ze bij dat punt met een pen N.V.T. hebben geschreven en hetzelfde contract weer mee heeft gekregen.

Om een lang verhaal kort te maken: moet ze niet een volledig nieuw getypte arbeidsovereenkomst ontvangen, waar dat punt er netjes is uitgelaten? Of is het wijzigen van een arbeidscontract met pen ook rechtsgeldig? Want in principe kan iedereen wel met een pen wijzigingen aanbrengen in een overeenkomst.

Het aanpassen van een contract met een pen is rechtsgeldig mits degene die aanpast bevoegd is. Om discussies in de toekomst te voorkomen is het wel handig dat degene die het met pen heeft aanpast er even een paraafje bij zet om te voorkomen dat later wordt beweerd dat het contract door haarzelf is aangepast.

Een nieuw contract aanvragen kan natuurlijk ook (is misschien ook beter) maar wordt misschien als lastig gezien. Even een eigen inschatting maken.
Evil-cliniclown

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: za 05 feb 2011 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Reiskosten kunnen niet in een VET opgenomen worden. Echter gaat in dat geval voor de reiskosten artikel 38 lid 5 (zie vorige antwoord) op.
Het is dus zaak voor de collega van uw moeder om dit te melden bij de werkgever of anders bij de vakbond, dit is soms handiger, omdat die het collectief aan het behandelen zijn en hierdoor dus niemand zijn nek hoeft uit te steken.
Een andere mogelijkheid is artikel 38 lid 2 CAO:
Quote:
De werknemer behoudt zijn recht op boven de CAO afgesproken
vergoeding voor reiskosten als dit recht is ontstaan vóór 31 december 2007.
Ook behoudt de werknemer zijn recht op VET (vereenvoudigingstoeslag).
Tenslotte behoudt de werknemer zijn recht op uitzicht op een
jubileumuitkering als het verwervende bedrijf een dergelijke regeling heeft.

Dus als de werknemers kunnen aantonen dat de reiskosten al voor 31 december 2007 zijn ontstaan, dan behoren deze automatisch te worden overgenomen.

De bedoeling van een VET toeslag is dat uw moeder niet wordt geconfronteerd met een daling in loon. Wat betreft loonsverhoging: hier kan ik alleen aangeven wat ik vermoed. Hiervoor wil ik u aanraden om even met brancheorganisatie RAS (geheel onafhankelijk) te bellen: 073 - 62 00 460
Mijn VERMOEDEN is dat je over de VET geen CAO verhoging kunt krijgen, maar dat het wel op het normale loon moet worden toegepast.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds