|
Auteur |
Bericht |
ekrem33
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: ma 06 apr 2009 11:07 Onderwerp: Niet stoppen voor rood licht. |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over een bekeuring die ik heb ontvangen. Het schijnt dat ik door rood licht ben gereden maar ik ben niet aangehouden. De bekeuring heb ik gewoon thuis opgestuurd gekregen en ik weet niet of het klopt of niet.
Ik heb de justitie gebeld en vroeg om een vorm van bewijs van mijn overtreding. Er werd mij verteld dat het om een waarneming van een agent ging. In een rechtzaak komt het dus uiteindelijk tot het welbekende scene "mijn woord tegenover jouw woord". Zoals ze mij ook duidelijk hebben gemaakt zal ik dat waarschijnlijk verliezen.
Klopt het dat het woord van een agent zwaarder weegt dan het woord van een burger? Ik heb geen vorm van bewijs gezien en desnoods ga ik ermee naar de rechter. Het kan van alles geweest zijn, misschien ben ik zelfs door oranje gereden. Ik wil graag weten of ik hiermee mijn mannetje sta of dat ik geen enkel kans maak. Ook agenten zijn mensen... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 06 apr 2009 11:25 Onderwerp: |
|
|
Het klopt dat het woord van een agent, die een ambtseed heeft afgelegd en waarvan mag/moet worden aangenomen dat hij slechts zijn werk goed probeert te doen, zwaarder weegt dan het woord van een burger die ontkent een overtreding begaan te hebben.
Ik vermoed dat er in dit geval weinig aan te doen is. Als de agent heeft gezien dat het licht op rood stond en dat in het proces-verbaal heeft genoteerd, dan is dat een heel feitelijke waarneming waar niet veel tegen valt in te brengen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 06 apr 2009 11:26 Onderwerp: |
|
|
Een agent wordt geacht de waarheid te vertellen. Normaal gesproken geldt de regel "één getuige is geen getuige" (met de nodige "mitsen en maren"), maar deze regel geldt weer niet voor een agent.
Tenzij je kunt aantonen dat jij (c.q. jouw fiets, auto, brommer of scooter) op de betreffende dag op het betreffende uur niet op de plaats van de overtreding was, rest je weinig anders dan de boete te betalen. |
|
|
|
 |
ekrem33
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: ma 06 apr 2009 16:48 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie snelle antwoord... Dat wordt dan weer betalen.  |
|