Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
retro tapes
bamboo
pirots4
Smaad laster
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 26 dec 2025 3:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Niet opdagen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
liaasss

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 12:13    Onderwerp: Niet opdagen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel een werknemer heeft nog een aovk (arbeidscontract) tot eind dit jaar (voor bepaalde tijd derhalve). De werknemer komt niet meer opdagen. Hoe kan de werkgever van deze werknemer af? En wat als die dagen vakantie heeft, worden ze uitbetaald als vakantiedagen (de helft naar de belastingdienst) of worden ze meegerekend als dagen waarop 'gewerkt' is en wordt daar normaal loon over betaald?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is de werknemer in principe dan schadeplichtig t.o. de werkgever. Dat wil zeggen dat hij zijn werkgever een schadevergoeding moet betalen ten bedrage van het loon over de tijd die hij had moeten werken.
liaasss

BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schade? Ik dacht meer aan ontslag op staande voet oid? Stel dat de persoon wel heeft opgezegd, echter de vakantiedagen zijn niet genoeg om 1 maand opzegtermijn te overbruggen wat dan?
MarijnP

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arikel 7:677 BW lid 2: de partij die opzegt tegen een eerdere dag dan tussen partijen geldt, is schadeplichtig.

In lid 4 staat wat dit voor gevolg heeft:
Ingeval een der partijen schadelplichtig is, hjeeft de wederpartij de keus de in artikel 680 genoemde gefixeerde schadevergoeding of een volledige schadevergoeding te vorderen.

En dan komen we dus bij artikel 680 uit. Lid 1: de gefixeerde schadevergoeding, bedoeld in artikel 677 lid 4, is gelijk aan het bedrag van het in geld vastgesteld loon voor de tijd, dat de arbeidsovereenkomst bij regelmatige opzegging had behoren voort te duren.

Een volledige schadevergoeding is een vergoeding voor daadwerkelijk geleden schade, overigens.
liaasss

BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

liaasss schreef:
Stel dat de persoon wel heeft opgezegd, echter de vakantiedagen zijn niet genoeg om 1 maand opzegtermijn te overbruggen wat dan?
Heeft iemand antwoord hierop?
MarijnP

BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik, in de replay jouw laatste berichtje.

De casus is toch dat iemand opzegt, wegblijft en niet genoeg vakantiedagen heeft om de opzegtermijn te overbruggen? In dat geval is er sprake van een onregelmatige opzegging en heeft de werkgever dus de keuze tussen een gefixeerde en volledige schadevergoeding.

Ik moet wel zeggen dat ik hier niet helemaal zeker van ben; eigenlijk werd tijdens de cursus alleen de omgekeerde situatie behandeld (werkgever houdt niet de juiste opzegtermijn aan).
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de casus is geen sprake van opzegging voor zover ik zie, dus ook niet van voortijdige opzegging.

Als iemand zonder reden niet op komt dagen kan hij (na voldoende onderzoek) op staande voet ontslagen worden. Over de niet gewerkte tijd hoeft geen loon te worden betaald (art. 7:627 BW).

BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de oorspronkelijke casus was er inderdaad geen sprake van opzegging. Echter, in een later berichtje zei Liaas:

Quote:
Stel dat de persoon wel heeft opgezegd, echter de vakantiedagen zijn niet genoeg om 1 maand opzegtermijn te overbruggen wat dan?

Ik ben er vanuit gegaan dat dit een aanvulling was op de oorspronkelijke casus en dat er dus nog steeds sprake is van een persoon die wegblijft maar wel heeft opgezegd.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dat geval zou je eerst moeten nagaan of opzegging wel mogelijk is, nu het hier een contract van tijdelijke duur betreft.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook met die aanvulling zie ik geen voortijdige opzegging in de zin van art. 7:677 lid 2 BW, aangenomen dat de tussen partijen geldende opzegtermijn 1 maand bedraagt. Met de aanvulling erbij is op zich rechtsgeldig opgezegd, maar is het aantal vakantiedagen niet genoeg om tot het einde van de arbeidsovk vakantie te vieren. Als de werknemer dan niet opdaagt, kan hij m.i. op staande voet ontslagen worden. Loon is niet verschuldigd. Art. 7:677 lid 4 BW lijkt mij niet van toepassing.

BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
In dat geval zou je eerst moeten nagaan of opzegging wel mogelijk is, nu het hier een contract van tijdelijke duur betreft.

Je hebt gelijk, heb ik over het hoofd gezien.

@BonaFides: bedankt voor je uitleg.

Nou, dit alles toont wel weer aan dat ik het arbeidsrecht nog niet zo goed in de vingers heb. Maar goed, ik heb dan nog wel even tot het tentamen.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 15 mrt 2008 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Inderdaad!

BerichtGeplaatst: za 15 mrt 2008 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ook met die aanvulling zie ik geen voortijdige opzegging in de zin van art. 7:677 lid 2 BW, aangenomen dat de tussen partijen geldende opzegtermijn 1 maand bedraagt. Met de aanvulling erbij is op zich rechtsgeldig opgezegd, maar is het aantal vakantiedagen niet genoeg om tot het einde van de arbeidsovk vakantie te vieren. Als de werknemer dan niet opdaagt, kan hij m.i. op staande voet ontslagen worden. Loon is niet verschuldigd. Art. 7:677 lid 4 BW lijkt mij niet van toepassing.
Loon is dan niet verschuldigd over de periode dat de vakantiedagen tekortschieten? Stel men werkt 20 dagen in een maand, maar heeft nog 15 vakantiedagen over. Alleen over die 5 dagen is geen loon verschuldigd.
Btw er geldt idd gewoon een opzegtermijn van 1 maand.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 15 mrt 2008 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij zie je een paar dingen juridisch verkeerd.

De situatie lijkt de volgende te zijn: werknemer heeft een contract tot het einde van het jaar, maar komt niet meer opdagen.

Je lijkt nu te denken dat je dan moet kijken naar wat de opzegtermijn van die persoon zou zijn, en naar hoeveel vakantiedagen die persoon nog heeft. Maar dat is onjuist.

Als die werknemer niet meer opdaagt, heeft hij daarmee nog geen vakantiedagen opgenomen en hij heeft daarmee ook nog niet opgezegd.

liaasss schreef:
Loon is dan niet verschuldigd over de periode dat de vakantiedagen tekortschieten? Stel men werkt 20 dagen in een maand, maar heeft nog 15 vakantiedagen over. Alleen over die 5 dagen is geen loon verschuldigd.

Als er geen vakantiedagen worden opgenomen, is over die ongewerkte maand helemaal geen loon verschuldigd.

Quote:
Btw er geldt idd gewoon een opzegtermijn van 1 maand.

Dat wil ten eerste niet zeggen dat opzegging van het tijdelijke contract ook mogelijk is. Ten tweede wil het niet zeggen dat de werknemer door weg te blijven heeft opgezegd.

BerichtGeplaatst: za 15 mrt 2008 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij klopt er iets niet helemaal, misschien is het niet duidelijk overgekomen.

In eerste instantie is de werknemer gewoon niet meer komen opdagen en is er niet opgezegd, vervolgens heb ik deze aangepast; de werknemer heeft wel opgezegd. Er geldt een opzegtermijn van 1 maand en zowel de werknemer als de werkgever kunnen het contract (voor bepaalde tijd tijd) opzeggen met inachtneming, zoals eerder gezegd, van een opzegtermijn van 1 kalendermaand. In laatste instantie heeft de werknemer keurig opgezegd en heeft aangegeven gedurende die maand niet te komen werken, aangezien deze nog vakantiedagen heeft staan. Bij berekening blijkt dat de werknemer 5 dagen tekort komt om hiermee de kalendermaand te overbruggen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds