Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 21:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Niet betalen gemeentelijke belastingen door studenten huis
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Cira

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2009 18:35    Onderwerp: Niet betalen gemeentelijke belastingen door studenten huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst alvast hartelijk bedankt aan de mensen die dit lezen en eventueel advies geven!

Het volgende is aan de hand.
Ik woon in een studenten huis. Ik deel daarbij de keuken en badkamer met een buurman.
Enige tijd geleden hebben we de gemeentelijke belastingen in de bus gekregen, beter gezegd die heeft hij gekregen omdat hij langst wonende is.
Ik heb hem geadviseerd bezwaar in te dienen maar helaas verdient hij erg veel en heeft veel spaargeld dus de kans dat het niet betaald hoeft te worden is klein.
Nu is er dus de kwestie of ik wel of niet mee ga betalen. Wegens gezondheidsredenen kan ik niet werken naast school en ik heb dus weinig tot geen inkomen (momenteel niks). Ook spaargeld heb ik niet.
Ik kan dus niet mee betalen en ga dit dan ook niet doen. Ik heb hem dit netjes en rustig uitgelegd.
Toen ik dit tegen hem vertelde was zijn eerste reactie: "Dan denk ik dat hier de komende tijd heel veel gaat sneuvelen". Hierna tierde hij nog door en gooide allerlei bedreigingen en botte woorden naar mij toe. Op een gegeven moment dacht ik dat hij me wilde gaan slaan, maar dit is niet gebeurd.
Hij heeft me letter de "oorlog" verklaard.

Wat kan ik nu het beste doen voordat het echt uit de hand gaat lopen?
(Mee betalen van de belasting even buiten beschouwing gelaten omdat ik het geld echt niet heb)
Hij is al begonnen met constant super hard muziek te luisteren (een of andere metallica achtige muziek, om mij maar dwars te zitten)
En sta ik uberhaubt wel in mijn "recht" als ik zeg dat ik niet mee betaal?alvast hartstikke bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jona32

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk haast niet dat je in je recht staat door "zomaar" niet te betalen, die gemeentelijke belastingen zijn in principe voor jullie samen, ongeacht hoeveel jullie verdienen per persoon, jij hebt gewoon de pech dat hij wel veel inkomen heeft. Als je echt niet kan werken kom je hoogstwaarschijnlijk wel in aanmering voor een WAjong uitkering. Dat zal je helpen je lasten te kunnen betalen. Wijs is sowieso even met je buurman proberen een goed gesprek te voeren, maar dat is misschien lastig. Dat gedrag van hem is natuurlijk achterlijk, en ik weet niet in wat voor woning jullie wonen, maar als je bijv. een huisbaas of huurvereniging hebt zou je zijn gedrag kunnen aankaarten. Een belletje naar de politie zou ook kunnen, maar kan me voorstellen dat dat de verhoudingen eerder nog verder doet ontsporen.
Doremi

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je al geprobeerd om bij de gemeente kwijtschelding c.q. korting te vragen?
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jona32 schreef:
Ik denk haast niet dat je in je recht staat door "zomaar" niet te betalen, die gemeentelijke belastingen zijn in principe voor jullie samen, ongeacht hoeveel jullie verdienen per persoon, jij hebt gewoon de pech dat hij wel veel inkomen heeft.

Het punt is dat Cira zelf waarschijnlijk in aanmerking zou komen voor kwijtschelding. Doordat de beschikking nu niet aan Cira maar aan de huisgenoot is gericht, heeft ze niet de mogelijkheid gehad om kwijtschelding aan te vragen.

De wetgeving op dit punt is gewoon behoorlijk ongelukkig. Er is redelijk wat jurisprudentie waarin die wetgeving overheidsvriendelijk is uitgelegd, zodat de wetgever het nooit nodig heeft gevonden om er een fatsoenlijke oplossing voor te vinden.

Ik durf nu zelf geen antwoord te geven op de vraag of Cira in haar recht staat. Daarvoor moet ik eerst die materie weer induiken.

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 28 mrt 2009 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit klinkt als een zelfstandige woning waarbij jullie zijn aangeslagen als (meerpersoons)huishouden.

Feitelijk is er echter sprake van 2 onzelfstandige woonruimte en is er van een gemeenschappelijke huishouding geen sprake. Is er bij onzelfstandige woonruimte wel sprake van een verplichting tot betaling van afvalstoffenheffing/waterschapsbelasting etc?

Ik vind het sowieso geen slimme strategie om de deur dicht te gooien door te stellen: "ik betaal niet".

Voor de gemeente is het heel simpel: ze schrijven gewoon aan wie ze zin hebben en in de praktijk is dat de oudste of langst wonende. Op het moment dat jouw huisgenoot zich uitschrijft (maar gewoon blijft wonen) zal de gemeene jou aanschrijven.

Meest praktische oplossing lijkt mij dat hij 2/3 betaald en jij dus 1/3. Met als argument dat hij meer inkomen heeft. Dan voorkom je heel veel gedoe.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds