Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
thevilone
|
Geplaatst: ma 17 nov 2008 23:16 Onderwerp: Nederlandse nationaliteit, Belgisch rijbewijs |
|
|
Goedeavond,
Ik ben sinds enkele jaren woonachtig in Belgie, maar heb nog steeds de Nederlandse nationaliteit. Nu overweeg ik om mijn Nederlandse rijbewijs in te wisselen voor een Belgisch exemplaar.
Hoe werkt het nu als je als Nederlander met een Belgisch rijbewijs in Nederland een rijontzegging krijgt, mag je dan in Belgie blijven autorijden?
To be sure: ik heb geen rijontzegging of iets wat erop lijkt, maar wil graag weten of een Belgisch rijbewijs wellicht "voordelen" kan bieden in de toekomst; ik rij zo nu en dan al eens een tikje te hard
Alvast hartelijk dank voor een reactie! |
|
|
|
 |
Kylphar
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 25 nov 2008 22:52 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Vooreerst: ik weet niet of je je rijbewijs in een ander land mag gaan halen? (Ook al woon je daar).
Maar ik ben Belgische, dus ik weet wel wat een Belgisch rijbewijs aan voordelen heeft.
Quote: | Hoe werkt het nu als je als Nederlander met een Belgisch rijbewijs in Nederland een rijontzegging krijgt, mag je dan in Belgie blijven autorijden? |
Gesteld dat je een Belgisch rijbewijs aan de haak slaat, dan heb je een Europees model rijbewijs, waarmee je in de ganse EU dus mag rondrijden. (Ik kan in ieder geval rustig in Nederland rondrijden...)
En de "voordelen" van een Belgisch rijbewijs:
- je kan je theorie-examen gaan doen wanneer je wil (en het examencentrum open is natuurlijk!) ;
- je krijgt hierna een voorlopig rijbewijs waarbij je uit twee opties kunt kiezen: 20u rijschool (verplicht) en daarna alleen rijden, of 4u rijschool (niet verplicht) en met familie, vrienden, kennissen,... leren rijden. Deze laatste is héél goedkoop;
- je kan na een minimum van drie maanden rij-ervaring een afspraak voor je praktijkexamen maken;
- je krijgt géén puntenrijbewijs;
- je rijbewijs is permanent.
Zo, ik denk dat dat het zo'n beetje is, en ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes,
Kylphar |
|
|
|
 |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 11:06 Onderwerp: |
|
|
Als je rijbewijs wordt ingevorderd, heb je iig geen rijbewijs in je bezit totdat de OvJ je dit retourneert. Ik weet niet of je in België zonder rijbewijs mag rijden?
Als in NL je rijbewijs is ingevorderd mag je in Nederland niet meer rijden op de openbare weg. In Belgie wel voor zover ik weet.
Misschien heb je aan dit topic iets?
http://www.flitsservice.be/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=2201 |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|