|
Auteur |
Bericht |
jpdeboer
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 21:03 Onderwerp: Ne bis in idem |
|
|
Na mijn college strafrecht van vandaag ben ik even op zoek gegaan naar voorbeelden van Ne bis in idem. Op wikipedia kwam ik onderstaand voorbeeld tegen.
---
Problematischer is de man die in Nederland wordt vervolgd voor het aan het ouderlijk gezag onttrekken van een kind (hij had zijn dochtertje naar familie in Algerije ontvoerd). Deze meneer werd vervolgd, maar weigerde het kind terug te (laten) brengen. Nadat de gevangenisstraf van enkele jaren was uitgezeten wilde het OM opnieuw vervolgen. Maar is dit een nieuw delict, of de voortzetting van het oude?
---
Kan het OM in dit geval opnieuw vervolgen of zal zijn dochtertje nu in Algerije moeten blijven? |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 21:08 Onderwerp: |
|
|
Je kan best beargumenteren dat hij bestraft is voor kidnapping gedurende een bepaalde periode (namelijk de periode tot zijn bestraffing), en dat na het vrijkomen terwijl de kidnapping voortduurt hij weer voor een andere periode van kidnapping vervolgd kan worden... Maar je kan ook beargumenteren dat het één voortdurende kidnapping is, en dat hij dus niet nogmaals vervolgd mag worden...
Eigenlijk weet ik het antwoord dus gewoon niet  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
jpdeboer
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 21:27 Onderwerp: |
|
|
Lastig..
Hij werd vervolgd voor het ontvoeren, dus het onder dwang meenemen. Het niet terug (laten) brengen is dan toch een nieuw delict waarvoor het OM hem kan vervolgen? |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 22:39 Onderwerp: |
|
|
jpdeboer schreef: | Hij werd vervolgd voor het [...] het onder dwang meenemen. Het niet terug [...] brengen is dan [...]een [...] delict waarvoor het OM hem kan vervolgen |
Je slaat de spijker op zijn kop.
Enerzijds is er sprake van; Quote: | Artikel 279 Wetboek van Strafrecht
1. Hij die opzettelijk een minderjarige onttrekt aan het wettig over hem gesteld gezag of aan het opzicht van degene die dit desbevoegd over hem uitoefent, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of een geldboete van de vierde categorie.
2. Gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt opgelegd indien list, geweld of bedreiging met geweld is gebezigd, of indien de minderjarige beneden de twaalf jaren oud is. | Anderzijds gaat het om; Quote: | Artikel 282 Wetboek van Strafrecht
1. Hij die opzettelijk iemand wederrechtelijk van de vrijheid berooft of beroofd houdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2. Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie.
3. Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
4. De in dit artikel bepaalde straffen zijn ook van toepassing op hem die opzettelijk tot de wederrechtelijke vrijheidsberoving een plaats verschaft. |
In dit geval tweemaal vervolgen voor verschillende delicten is dus mogelijk.
Alleen zal er in de praktijk vaak sprake zijn van een meerdaadse samenloop waardoor er één straf opgelegd word.
Of in de tll worden beide delicten ten laste gelegd en word de desbetreffende persoon in één keer gestraft.
NB Niet te verwarren met voeging _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 23:13 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij werd het gezien als voortgezette handeling. Heb je het boek van Kelk en het boek Jurisprudentie Strafrecht Select? Want daar wordt het in genoemd. Zal als ik fit genoeg ben straks zelf ook even kijken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 23:19 Onderwerp: |
|
|
Voortgezette handeling zou in dit geval inderdaad ook kunnen.
Maar gezien de twee verschillende soorten delicten, wederrechtelijk vrijheidsbeneming is niet noodzakelijkerwijs het gevolg van onttrekking aan het wettig gezag, lijkt mij dit niet altijd prudent. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 23:39 Onderwerp: |
|
|
Ander voorbeeld: als je je auto 2 weken lang op dezelfde plaats fout geparkeerd laat staan, moet je rekening houden met meer dan 1 boete. Hier is al een thread over. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 23:54 Onderwerp: |
|
|
Maar kan je een boete voor foutparkeren vergelijken met gevangenisstraf voor kidnapping? Bij dat foutparkeren kunnen ze tenslotte niet nagaan of het *nog steeds* of *weer* is... bij de kidnapping wel... Hoewel ik het er natuurlijk wel mee eens ben dat je iets zou moeten kunnen doen om af te dwingen dat het kind wordt terug gebracht.. _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 14 feb 2007 0:00 Onderwerp: |
|
|
Net in de boeken gekeken, maar ik kan met geen mogelijkheid de informatie over die Algerijnse zaak terugvinden  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 14 feb 2007 0:29 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | Maar kan je een boete voor foutparkeren vergelijken met gevangenisstraf voor kidnapping? |
In ieder geval is het ook een ne bis in idem kwestie.
Het laten voortduren van de kidnapping kun je op zich, denk ik, wel vergelijken met het laten voortduren van een fout-parkeertoestand. Aan de andere kant verwacht ik bij een ontvoering van 2 weken geen veroordeling voor 2 art 282-feiten... Maar voor mij werpt dit wel gelijk een nieuw licht op het fout parkeren (dogmatiek heet dat ). Eens kijken of ik die oude draad kan vinden.
In ieder geval zou het me wel verbazen als het OM in de casus die jpdeboer beschrijft niet 2x kan vervolgen onder dezelfde strafbepaling. Maar wat is dan precies het criterium om van 2 feiten te kunnen spreken (bij een voortgezette handeling)?
Hier de draad: Tweemaal boete voor hetzelfde feit _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: wo 14 feb 2007 3:24 Onderwerp: |
|
|
Als het geval van TS moet worden gezien als voortzetting vraag ik me af of de rechter, de OvJ en of de benadeelde wel goed bezig zijn geweest. Hebben de benadeelden wel goed opgelet? Had de rechter er niet toe bewogen kunnen worden of had hij niet ambtshalve een maatregel naast de straf op zou leggen om te bevelen dat het kind wordt teruggebracht (desnoods via voeging of i.d.)?
Als het niet kan welk spoor kan dan nog wel? Civielrechtelijk? |
|
|
|
 |
|