Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 17:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nalatenschap voor stiefkinderen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jcherrie

Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 23 jun 2011 20:05    Onderwerp: Nalatenschap voor stiefkinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
ik ben getrouwd en heb 3 kinderen.Deze kinderen zijn niet van mijn huidige man maar van de ex partner.Ik wil graag weten wat er met het nalatenschap gebeurt indien mijn man overlijd NA mij.
Wij zouden zelf graag zien dat alles naar de kinderen gaat.
Kan dit allemaal geregeld worden zonder tussenkost van een notaris?Ik vind de kosten nogal er hoog hier voor.

mvg C v H
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martha

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 11:13    Onderwerp: Re: Nalatenschap voor stiefkinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

jcherrie schreef:
Hallo,
ik ben getrouwd en heb 3 kinderen.Deze kinderen zijn niet van mijn huidige man maar van de ex partner.Ik wil graag weten wat er met het nalatenschap gebeurt indien mijn man overlijd NA mij.
Kan dit allemaal geregeld worden zonder tussenkost van een notaris?Ik vind de kosten nogal er hoog hier voor.

mvg C v H

Wellicht kan uw man de kinderen adopteren. Dan slaat u twee vliegen in één klap. Uw kinderen vallen dan ook onder het gunstigere tarief m.b.t. erfrechtbelasting.
TP

Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 11:24    Onderwerp: Re: Nalatenschap voor stiefkinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het nieuwe erfrecht kunt u aan eventuele stiefkinderen dezelfde rechten geven als uw eigen kinderen (via de zogenaamde Assepoester-clausule in een testament), zonder dat de eigen kinderen daar bezwaar tegen kunnen maken. Vanzelfsprekend geldt dit alleen wanneer hun eigen vader of moeder hertrouwd is met de nieuwe partner, of daar een geregistreerd partnerschap mee is aangegaan.

Je zult dus echt naar de notaris moeten gaan.

jcherrie schreef:
Hallo,

mvg C v H
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat niet om stiefkinderen maar om de eigen kinderen van TS.

Zonder testament gaat de nalatenschap van TS naar haar huidige echtgenoot, en krijgen de kinderen van TS een vorderingsrecht op deze echtgenoot. Als vervolgens de echtgenoot overlijdt, kunnen de kinderen van TS dit vorderingsrecht verzilveren.

Dit lijkt erg in de buurt te komen van wat TS graag zou willen. Het opmaken van een testament lijkt daarom niet dringend nodig te zijn.

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Dit lijkt erg in de buurt te komen van wat TS graag zou willen. Het opmaken van een testament lijkt daarom niet dringend nodig te zijn.

Dat hangt er vanaf wat de TS bedoelt. Bedoelt ze met 'alles' enkel haar eigen nalatenschap...of bedoelt ze hun beider nalatenschap?
In het laatste geval lijkt mij adoptie een goede optie.

@jcherrie
Ik kan mij voorstellen dat u met het 'advies' van Bona Fides niks kunt aanvangen. Derhalve verwijs ik u naar
deze website waar u meer kunt lezen over adoptie en hoe dat in zijn werk gaat.
strikmaria

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:
Derhalve verwijs ik u naar
deze website waar u meer kunt lezen over adoptie en hoe dat in zijn werk gaat.

Interessante link over adoptie. Maar voordat je daaraan begint moet je natuurlijk wél erg zeker zijn van je zaakje, want als (adoptie)ouder kun je de adoptie nooit meer ongedaan maken.

Overigens vind ik het nogal vreemd dat de wetgever kennelijk van mening is dat men reeds in zijn 18e levensjaar rijp genoeg zou zijn om een kind te adopteren. Dat kan ik niet zo goed rijmen met het oordeel (zie deze draad) van het Hof van Amsterdam dat iemand van 21 jaar niet rijp genoeg zou zijn om de verantwoording te dragen over een waardevol appartement (althans dat zo iets niet voor de hand zou liggen. Is een appartement dan waardevoller dan een kinderleven? Rolling Eyes
Martha

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

strikmaria schreef:
Dat kan ik niet zo goed rijmen met het oordeel (zie deze draad) van het Hof van Amsterdam dat iemand van 21 jaar niet rijp genoeg zou zijn om de verantwoording te dragen over een waardevol appartement (althans dat zo iets niet voor de hand zou liggen. Is een appartement dan waardevoller dan een kinderleven? Rolling Eyes

Ik denk dat ieder zinnig mens wel begrijpt dat men een dergelijk arrest (waarin is bepaald dat levenspartners 'willekeurige derden' zijn waar het de bewoning van de gemeenschappelijke woning betreft) niet serieus kan nemen. Kennelijk speelden er andere 'argumenten' mee op de achtergrond (homo's?, leeftijdverschil?...ik weet het niet).

Overigens ben ik het met je eens dat je bij adoptie wel zeker moet zijn voor dat je daaraan begint. Het enige dat ik bedoelde is dat (als ze zeker zijn) het mogelijk een goed alternatief is, immers twee vliegen in één.
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat als adoptie niet aan de orde is?
Mijn huidige man heeft ook 2 stiefkinderen (de mijne) maar ik zou nooit willen dat deze geadopteerd worden door hem, gewoon door het feit dat ze een super pappa hebben (net zo min als dat echte pappa zou willen dat stiefmamma ze adopteert).

Ik denk dat het in weinig situaties maar zo zal zijn dat de stiefvader/moeder de kinderen zal adopteren, hier zijn ook nogal wat voorwaarden aan verbonden.

Wij hebben alles wél geregeld per testament.
Martha

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Wij hebben alles wél geregeld per testament.

Geloof dat het punt nu juist was dat de TS wilde weten hoe ze dit zonder testament konden regelen. Dat het per testament kan is natuurlijk wel duidelijk.
hilde12

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ze vraagt hoe het kan zonder tussenkomst van een notaris ivm de kosten.

Adoptie zullen ook de kosten aan verbonden zitten.
Martha

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@hilde12

Weet niet of de kosten van adoptie evenveel bedragen als notariskosten.
In ieder geval besparen ze met adoptie veel successierechten. Maar je hebt natuurlijk wel een punt.

Zie, ik heb geen moeite om toe te geven als een ander een punt heeft. Mijn naam is tenslotte ook niet Bona Fides Wink
hilde12

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De successierechten voor stiefkinderen zijn gelijk aan die van eigen kinderen, via de zogenaamde assepoester clausule
Martha

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
De successierechten voor stiefkinderen zijn gelijk aan die van eigen kinderen, via de zogenaamde assepoester clausule

Dit moet toch bij de notaris?
En kan de man (ná het overlijden van de vrouw...of zelfs zonder haar medeweten) deze clausule niet weer ongedaan maken, zodat de kinderen weer 'willekeurige derden' voor hem zijn?
hilde12

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij wil juist dat ze van hem gaan erven.
Martha

BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2011 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Hij wil juist dat ze van hem gaan erven.

Ja, dat is nu. Wie weet hoe hij erover denkt als de vrouw vóór hem komt te overlijden.
Maar hoe dan ook, je hebt zeker een punt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds