|
Auteur |
Bericht |
Jeamini
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: wo 21 dec 2011 21:23 Onderwerp: Naheffing servicekosten later dan 6 maanden |
|
|
Beste forumleden,
Ik wil bezwaar aantekenen tegen een naheffing, maar ik weet niet in hoeverre ik in mijn recht sta. De periode dat ik huurder ben geweest is 8-4-2009 tot en met 9-11-2010, de huurovereenkomst is ontbonden. November 2011 krijg ik een naheffing servicekosten over 2009 en 2010 van ongeveer 800euro vanwege fouten die in 2006-2008 gemaakt zijn.
Volgens het wetartikel 259, het nieuwe huurrecht, moeten deze binnen 6 maanden na afloop van een kalenderjaar verstuurd zijn naar huurders. Deze termijn is ruim overschreden.
Verder ben ik al ruim een jaar geen huurder meer. Er staat in de ontbonden overeenkomst dat na het beëindigen van de huurovereenkomst een balans opgemaakt wordt. Een eindafrekening wordt verkregen binnen 4 weken nadat de woning verlaten is. Met dit heb ik geen verplichtingen meer aan de verhuurder?
Graag hoor ik of iemand weet of het nut kan hebben om bezwaar aan te tekenen en wat de kansen zijn. Dank alvast.
En moet ik dit bedrag betalen en hopen dat ik het terug krijg als ik in mijn gelijk sta of afwachten? Krijg er aanmaningen op binnen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 21 dec 2011 22:36 Onderwerp: Re: Naheffing servicekosten later dan 6 maanden |
|
|
Jeamini schreef: | November 2011 krijg ik een naheffing servicekosten over 2009 en 2010 van ongeveer 800euro vanwege fouten die in 2006-2008 gemaakt zijn. |
Door die fouten zijn de servicekosten over 2009 en 2010 verkeerd berekend? Je hoeft natuurlijk niet te betalen voor kosten die in 2006-2008 zijn gemaakt maar toen niet zijn doorberekend.
Quote: | Volgens het wetartikel 259, het nieuwe huurrecht, moeten deze binnen 6 maanden na afloop van een kalenderjaar verstuurd zijn naar huurders. Deze termijn is ruim overschreden. |
Maar dat heeft niet de consequentie dat je niet hoeft te betalen.
Quote: | Verder ben ik al ruim een jaar geen huurder meer. Er staat in de ontbonden overeenkomst dat na het beëindigen van de huurovereenkomst een balans opgemaakt wordt. Een eindafrekening wordt verkregen binnen 4 weken nadat de woning verlaten is. Met dit heb ik geen verplichtingen meer aan de verhuurder? |
De precieze formulering zou van belang kunnen zijn, maar naar alle waarschijnlijkheid moet je gewoon betalen. Het voorschot servicekosten dat je hebt betaald is per definitie niet meer dan een voorschot. Daar hoort een eindafrekening bij. De eindafrekening servicekosten heb je nu pas gehad, niet toen.
Quote: | Graag hoor ik of iemand weet of het nut kan hebben om bezwaar aan te tekenen en wat de kansen zijn. Dank alvast. |
Je kunt een specificatie van de servicekosten vragen en inzage in de verschillende rekeningen die de verhuurder heeft moeten betalen en aan de hand daarvan bepalen of de eindafrekening servicekosten juist is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jeamini
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: do 22 dec 2011 13:28 Onderwerp: |
|
|
Maar kan iemand mij dan uitleggen waarom wetartikel 259 er is?
De huurvereniging heeft een kamer voor een mooie prijs aangeboden door een verkeerde bereking voorschot. Als zij mij dit eerder bekend hadden gemaakt, was ik daar of nooit gaan wonen, of eerder weggegaan. De kamer was dan helemaal niet interessant geweest. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 22 dec 2011 14:44 Onderwerp: |
|
|
Jeamini schreef: | Maar kan iemand mij dan uitleggen waarom wetartikel 259 er is? |
Zie hier voor veel informatie, in het bijzonder onder "Rechtsverwerking ...". Rechters lijken in het geval van niet-geliberaliseerde huur de termijn van art. 7:260 lid 2 BW van belang te achten.
Quote: | De huurvereniging heeft een kamer voor een mooie prijs aangeboden door een verkeerde bereking voorschot. Als zij mij dit eerder bekend hadden gemaakt, was ik daar of nooit gaan wonen, of eerder weggegaan. De kamer was dan helemaal niet interessant geweest. |
Gebeurt vaker en staat min of meer los van de vertraging in de eindafrekening (ok, je zegt dat je anders eerder was vertrokken, maar verhuizen kan ook aardig wat kosten met zich brengen dus probeer daar een rechter maar eens van te overtuigen). Je kunt proberen wegens misleiding schadevergoeding te vorderen, maar de kans dat dit lukt is zo goed als nieuw. Het moet immers duidelijk zijn dat een voorschot slechts een voorschot is, en waarschijnlijk heb je hier niet (bewijsbaar) over doorgevraagd en duidelijk gemaakt dat de hoogte van de servicekosten voor jou een breekpunt zou zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|