|
Auteur |
Bericht |
Scholiertje
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 16 sep 2013 20:29 Onderwerp: Nagekeken examen aanvechten |
|
|
Hallo allen,
Ik heb onlangs een PTA (programma van toetsing en afsluiting) gemaakt in het vijfde lesjaar VWO. Dit PTA bevatte enkele "verklaar" vragen, die ik naar mijn weten goed of in ieder geval deels goed heb beantwoord, terwijl ik meerdere malen géén punten heb gekregen voor deze vragen (resulterend in een lager cijfer dan verdient).
De relatie tussen mij en de betreffende leraar is tamelijk slecht en ik ben van mening dat dit invloed heeft gehad op de keuzes die de leerkracht heeft gemaakt tijdens het nakijken van de betreffende toets.
Ik heb een second opinion gevraagd aan mede-leraren van hetzelfde vakgebied, maar zij geven de betreffende leerkracht de mogelijkheid zelf te besluiten hoeveel punten hij bereid is te geven voor een bepaald antwoord.
Het resultaat van deze toets heeft zowel invloed op mijn examendossier (en dus ook de puntenlijst op mijn diploma) als op mijn huidige rapport, wat mogelijk kan leiden tot een C-attest (jaar moeten doubleren).
Graag zou ik weten welke mogelijkheden ik heb en indien noodzakelijk of er een juridisch procedure mogelijk is voor dergelijke gevallen.
Bij voorbaat dank,
Scholiertje |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 17 sep 2013 11:08 Onderwerp: Re: Nagekeken examen aanvechten |
|
|
Scholiertje schreef: | Hallo allen,
Ik heb onlangs een PTA (programma van toetsing en afsluiting) gemaakt in het vijfde lesjaar VWO. Dit PTA bevatte enkele "verklaar" vragen, die ik naar mijn weten goed of in ieder geval deels goed heb beantwoord, terwijl ik meerdere malen géén punten heb gekregen voor deze vragen (resulterend in een lager cijfer dan verdient).
De relatie tussen mij en de betreffende leraar is tamelijk slecht en ik ben van mening dat dit invloed heeft gehad op de keuzes die de leerkracht heeft gemaakt tijdens het nakijken van de betreffende toets.
Ik heb een second opinion gevraagd aan mede-leraren van hetzelfde vakgebied, maar zij geven de betreffende leerkracht de mogelijkheid zelf te besluiten hoeveel punten hij bereid is te geven voor een bepaald antwoord.
Het resultaat van deze toets heeft zowel invloed op mijn examendossier (en dus ook de puntenlijst op mijn diploma) als op mijn huidige rapport, wat mogelijk kan leiden tot een C-attest (jaar moeten doubleren).
Graag zou ik weten welke mogelijkheden ik heb en indien noodzakelijk of er een juridisch procedure mogelijk is voor dergelijke gevallen.
Bij voorbaat dank,
Scholiertje |
Je moet eerst de door je eigen school vastgestelde bezwaarprocedure voor examinering volgen. Mocht dit tot niets leiden dan kun je daarna naar de rechter. Let wel op want aan deze procedures zijn termijnen verbonden en na die termijnen kun je je rechtsbescherming kwijt zijn. Alle regelingen en informatie zou als het goed is op de website of het intranet van je school te vinden moeten zijn. |
|
|
|
 |
Scholiertje
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 17 sep 2013 14:43 Onderwerp: |
|
|
Enorm bedankt voor je antwoord! Nog even een korte vraag erbij; In hoeverre kan je een leraar aanklagen/vervolgen voor het benadelen van bepaalde leerlingen. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld het weigeren van uitleg geven van bepaalde vraagstukken aan specifieke leerlingen / bot zijn / etc? |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 sep 2013 8:38 Onderwerp: |
|
|
Scholiertje schreef: | Enorm bedankt voor je antwoord! Nog even een korte vraag erbij; In hoeverre kan je een leraar aanklagen/vervolgen voor het benadelen van bepaalde leerlingen. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld het weigeren van uitleg geven van bepaalde vraagstukken aan specifieke leerlingen / bot zijn / etc? |
Strafrechtelijk kun je niets. Mocht je de benadeling en schade kunnen bewijzen dan kun je een civiele provcedure om schadevergoeding beginnen tegen je school. Ga er maar vanuit dat dit (bijna) kansloos is omdat dit bewijs nauwelijks te leveren is. De klachtenprocedure is hier de aangewezen weg. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
|