Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 14:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nadeelcompensatie/zelfstandig schadebesluit
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
meisje1989

Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2012 0:34    Onderwerp: Nadeelcompensatie/zelfstandig schadebesluit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal!

Ik snap even niks meer van alle regels van Nadeelcompensatie en ZSB-en.
Klopt het volgende:
Als er sprake is van een onrechtmatige overheidsdaad, dan kan je op de volgende manier schadevergoeding krijgen:
1. Vaststellen onrechtmatigheid in bezwaar --> br
2. SV: - ZSB bij BO aanvragen
- vordering bij burg rechter 6:162/8:73
Is de schade veroorzaakt in niet-appellabele handeling(avv.bl of fh)?
- naar de burgerlijke rechter 6:162

Rechtmatige overheidsdaad/NC: ZSB aanvragen bij BO dat besluit heeft genomen.
-egalite beginsel:
1. Burger moet onevenredig getroffen worden: onevenredige schade (nadeel) in die zin dat het een speciale last (op een beperkte groep burgers drukkende last) en een abnormale last (omdat de schade uitgaat boven het normaal maatschappelijk risico) betreft.

Hoe schadevergoeding krijgen?
Is het een appellabele handeling?
- wet: ZNCB aanvragen bij BO
- bl: ZNCB aanvragen bij BO
- egalite: Paul Krugerbrug – onzelfstandig NC besluit Van Vlodrop: sprake van materiele(het nadeelveroorzakende handelen is ontstaan in het kader van de uitoefening van een pub bevoegdheid) en procedurele connexiteit(tegen het nadeelveroorzakende besluit ook geprocedeerd kon worden bij de br)
Niet appellabele handeling? Burgerlijke rechter wegens schending van het gelijkheidsbeginsel.

Kortom: bij een onrechtmatige overheidsdaad: de onrechtmatigheid van een besluit vaststellen en daarna of bij het bestuursorgaan een ZSB aanvragen, of naar de burgerlijke rechter. Bij een rechtmatige overheidsdaad moet je een zelfstandig nadeelcompensatiebesluit bij het bestuursorgaan aanvragen tenzij er sprake is van een buitenwettelijke grond voor NC(volgens het egalite beginsel) dan moet er sprake zijn van materiele en procedurele connexiteit.
Wat is het verschil tussen een zelfstandig nadeelcompensatie besluit en een zelfstandig schadebesluit?
Moet er bij zowel de onrechtmatige als de rechtmatige overheidsdaad sprake zijn van materiele en procedurele connexiteit(volgens van Vlodrop) als je naar de bestuursrechter wilt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2012 3:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met al die afkortingen begrijp ik er eerlijk gezegd ook niet veel meer van.

Zijn dit je collegeaantekeningen en probeer je die te ontcijferen en weet je eigenlijk niet goed waar je het over hebt? Dan heb je een probleem.

Als je wel weet waar je het over hebt, helpt het wellicht om het op een beetje nette manier uit te schrijven.

Voor zover ik kan ontcijferen wat je hebt geschreven zie ik niet direct dingen staan die niet kloppen, maar in hoeverre je begrijpt waar je het over hebt kan ik niet inschatten.

BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2012 3:36    Onderwerp: Re: Nadeelcompensatie/zelfstandig schadebesluit Reageer met quote Naar onder Naar boven

meisje1989 schreef:
Kortom: bij een onrechtmatige overheidsdaad: de onrechtmatigheid van een besluit vaststellen en daarna of bij het bestuursorgaan een ZSB aanvragen, of naar de burgerlijke rechter.

Als de onrechtmatigheid gelegen is in een besluit, moet je het besluit aanvechten. Staat de onrechtmatigheid van het besluit vast, dan kun je kiezen tussen het uitlokken van een zelfstandig schadebesluit (en een gang naar de bestuursrechter) en een vordering bij de burgerlijke rechter. Het uiterste moment van kiezen vind je in Groningen/Raatgever.

Quote:
Bij een rechtmatige overheidsdaad moet je een zelfstandig nadeelcompensatiebesluit bij het bestuursorgaan aanvragen tenzij er sprake is van een buitenwettelijke grond voor NC(volgens het egalite beginsel) dan moet er sprake zijn van materiele en procedurele connexiteit.

Hier haal je denk ik wat dingen door elkaar.

Bij schade door rechtmatige overheidshandelen zijn er verschillende mogelijkheden:
- soms is er voorzien in een wettelijke regeling, bijv. planschade.
- soms is er een schaderegeling vastgelegd in richtlijnen.
- anders moet je je beroepen op het égalitébeginsel. Het égalitébeginsel is een buitenwettelijke grond.

In het geval van een beroep op het égalitébeginsel moet je een zelfstandig schadebesluit uitlokken, waarin je je beroept op het égalitébeginsel (en dus niet op de onrechtmatigheid van bepaald bestuurshandelen). Voorwaarde hiervoor is wel dat er sprake is van materiële en processuele connexiteit. Is daar niet aan voldaan, dan moet je naar de burgerlijke rechter.

In het geval van een égalitébesluit staat alleen een bestuursrechtelijke rechtsgang open. Kiezen voor de burgerlijke rechter kan nu niet. Zie Pannenkoekhuis De Kabouter.

Quote:
Wat is het verschil tussen een zelfstandig nadeelcompensatie besluit en een zelfstandig schadebesluit?

Een zelfstandig nadeelcompensatiebesluit is een zelfstandig schadebesluit waarin schadevergoeding wordt toegekend (of juist niet) op grond van het égalitébeginsel.

Quote:
Moet er bij zowel de onrechtmatige als de rechtmatige overheidsdaad sprake zijn van materiele en procedurele connexiteit(volgens van Vlodrop) als je naar de bestuursrechter wilt?

Ja.

(Uitzondering is nadeelcompensatie op basis van een in richtlijnen vastgelegde nadeelcompensatieregeling.)

BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2012 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel voor je reactie Bona Fides!

Ik kort in mijn samenvattingen alles af, ik dacht dat ik de meeste afkortingen wel had weggehaald, maar dat is niet het geval zie ik nu Wink

De meeste vragen die ik had heb je al wel beantwoord!

Waar ik op doelde is het volgende....klopt dit:

Als er sprake is van een onrechtmatige overheidsdaad, dan moet je eerste de onrechtmatigheid van het besluit vaststellen en daarna of een zelfstandig schadebesluit aanvragen bij het bestuursorgaan, of een vordering bij de burgerlijke rechter indienen. Indien het gaat om schade veroorzaakt door een niet-appellabele handeling(algemeen verbindend voorschrift, beleidsregel of feitelijk handelen) dan moet je gelijk naar de burgerlijke rechter op grond van art. 6:162 jo 8:73 Awb.
Als het echter gaat om een rechtmatige overheidsdaad dan moet je een zelfstandig nadeelcompensatiebesluit aanvragen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2012 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

meisje1989 schreef:
Ik kort in mijn samenvattingen alles af, ik dacht dat ik de meeste afkortingen wel had weggehaald, maar dat is niet het geval zie ik nu Wink

Ok, waarschijnlijk heb jij zelf meer aan jouw samenvattingen dan ik Wink.

Quote:
Als er sprake is van een onrechtmatige overheidsdaad, dan moet je eerste de onrechtmatigheid van het besluit vaststellen en daarna of een zelfstandig schadebesluit aanvragen bij het bestuursorgaan, of een vordering bij de burgerlijke rechter indienen.

Dit klopt.

Quote:
Indien het gaat om schade veroorzaakt door een niet-appellabele handeling(algemeen verbindend voorschrift, beleidsregel of feitelijk handelen) dan moet je gelijk naar de burgerlijke rechter op grond van art. 6:162 jo 8:73 Awb.

Art. 8:73 Awb heeft hier niets mee te maken.

Art. 8:73 Awb speelt een rol bij schade door onrechtmatige besluiten. Ten eerste is het mogelijk om op grond van art. 8:73 Awb tegelijk met de vaststelling van de onrechtmatigheid van het besluit om toekenning van een schadevergoeding te vragen. Ten tweede is art. 8:73 Awb de reden waarom de HR in Groningen/Raatgever heeft geoordeeld dat er keuzevrijheid is tussen de bestuursrechter en de burgerlijke rechter (in het geval in een afzonderlijke procedure om schadevergoeding wordt gevraagd).

Bij schade door onrechtmatig niet-appellabel handelen kun je alleen bij de burgerlijke rechter terecht.

Quote:
Als het echter gaat om een rechtmatige overheidsdaad dan moet je een zelfstandig nadeelcompensatiebesluit aanvragen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen.

Alleen als aan de connexiteitscriteria is voldaan. Daarvoor is het nodig dat de buitenproportionele schade het gevolg is van een (op zichzelf rechtmatig) appellabel besluit.

BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2012 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel! Ik snap het nu helemaal
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds