|
Auteur |
Bericht |
advocaatjeleefjenog
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 185
|
Geplaatst: za 09 feb 2013 13:04 Onderwerp: Naambadge vergeten: 2 euro minder loon? |
|
|
Mijn zus werkt bij McDonalds en was vandaag vergeten om haar naambadge op te doen tijdens het werk. De werkgever heeft gezegd dat ze nu 2 euro minder loon krijgt. Hoewel het een heel klein bedrag is vraag ik me af of dit wel mag. Ze had haar werkkleding verder netjes aan, gewoon zoals het hoort. _________________ In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 09 feb 2013 14:07 Onderwerp: |
|
|
Uit Van der Grinten leid ik af, dat voor disciplinaire maatregelen die leiden tot loonsverlaging een uitdrukkelijk beding in de arbeidsovereenkomst, of CAO vereist is. Het beding moet de nodige waarborgen bevatten voor de werknemer.
In dit geval lijkt me een enkele berisping meer op haar plaats. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: za 09 feb 2013 14:35 Onderwerp: |
|
|
Dat mag niet lijkt mij.
Een disciplinaire straf kan niet worden opgelegd indien dit zou leiden tot een aantasting van rechte waarop een werknemer krachtens de arbeidsovereenkomst aanspraak kan maken (loon valt hier uiteraard ook onder). Dergelijke disciplinaire maatregelen zijn slechts geoorloofd indien daartoe een uitdrukkelijk beding is gemaakt. Voor zover de opgelegde straf leidt tot een vermindering van het geldloon (in casu het geval), zal dit beding schriftelijk moeten zijn vastgelegd (de eerste 6 maanden) en als je er al langer werkt moet het beding in de geldende CAO zijn opgenomen (artikel 7:628 vijfde en zevende lid BW) Zie ook: HR 21 maart 2003.*
*Bron: I.P. Asscher-Vonk & W.H.A.C.M. Bouwens, H.L. Bakels, Schets van het Nederlandse arbeidsrecht, Deventer: Kluwer 2009. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: za 09 feb 2013 14:37 Onderwerp: |
|
|
Dus om er zeker van te zijn dat het niet mag moet je de arbeidsovereenkomst en de van toepassing zijnde CAO checken en als daar niets in is geregeld hieromtrent mag het niet. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: za 09 feb 2013 16:41 Onderwerp: |
|
|
MacDonalds heeft wel vaker gekkigheden uitgehaald, zoals ontslag op staande voet wegens het weggeven van een plakje kaas (bron: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BL0363). Ga er niet zomaar mee akkoord en volg het advies op uit voorgaande post. |
|
|
|
 |
advocaatjeleefjenog
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 185
|
Geplaatst: za 09 feb 2013 23:19 Onderwerp: |
|
|
(Haha, net even die uitspraak gelezen, honderden euro's om een plakje kaas, echt te gek voor woorden)
Ik heb het doorgegeven, maar helaas had ze al iets getekend. Wel een document waar geen snars van klopte, want het ging om een eindafrekening.
In de CAO staat inderdaad niets vermeld, ik heb deze helemaal doorgelezen.
Heb al verteld dat het niet mag en ze weet het nu, hoe kan ze hier tegen in gaan ivm het tekenen van een papiertje (wat neem ik aan ongeldig is)? _________________ In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: zo 10 feb 2013 18:37 Onderwerp: |
|
|
Oh my.  _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|