Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 23:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

NS pakt krakers ov-chipkaart hard aan
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kippius

Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 17 feb 2011 18:57    Onderwerp: NS pakt krakers ov-chipkaart hard aan Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees zojuist op nu.nl het volgende bericht:

Quote:

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen pakt mensen die de ov-chipkaart kraken om gratis te kunnen reizen, hard aan. Inmiddels worden al tientallen fraudeurs vervolgd.

Dat heeft NS-topman Bert Meerstadt donderdag gezegd tijdens de presentatie van de jaarcijfers van het vervoersbedrijf.

''We nemen alle maatregelen tegen mensen die het systeem bedriegen en oneerlijk zijn. Bij iedereen bij wie we het ontdekken wordt automatisch vervolging ingesteld'', waarschuwde Meerstadt.

Zodra er is gefraudeerd en de NS dit ziet, wordt de kaart onbruikbaar gemaakt. Meerstadt wilde niet zeggen hoe zij kunnen ontdekken dat er is geknoeid met het digitale vervoersbewijs.

Vervangen
De NS-directeur acht het goed mogelijk dat de chipkaart op de langere termijn vervangen zal worden door een verbeterde versie. ''Maar een chip maken die niet te kraken is, dat is een illusie'', stelde Meerstadt.

Hij wijst erop dat met de papieren kaartjes in het verleden ook werd gefraudeerd en op veel grotere schaal.

De chipkaart kwam onlangs onder vuur te liggen in Den Haag toen opnieuw bleek dat de kaart vrij gemakkelijk is te kraken.

Veel fracties in de Tweede Kamer plaatsten stevige vraagtekens bij de veiligheid van de kaart. Maar Meerstadt benadrukte donderdag dat de kaart volstrekt veilig is en dat reizigers er geen geld mee kunnen kwijtraken.

Inmiddels gebruikt volgens hem al meer 20 procent van de treinreizigers de ov-chipkaart.
[/list]

De Nederlandse Spoorwegen proberen het kraken van een ov-chipkaart tot een einde te laten komen door te zeggen dat zij bij ontdekking vervolging instellen. Dit kan de NS echter niet, aangezien het Openbaar Ministerie de enige in Nederland is die vervolging in mag stellen. Bovendien kan de NS helemaal niet zien of er met de kaart gefraudeerd is, aangezien dit op een dergelijke wijze gebeurt dat het onzichtbaar is.

Ik vind het een beetje een vreemde reactie van de NS. Naar mijn mening is dit enkel bangmakerij. Wat vinden jullie hiervan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 17 feb 2011 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is mij ook volstrekt onduidelijk hoe men bewijs weet te vergaren van het zwartrijden met een gehackte OV-chipkaart, nog even afgezien inderdaad van het punt dat de NS geen vervolging kan instellen.

Verder vind ik het verwerpelijk dat men het falen van het systeem probeert af te wentelen op het OM: als ik mijn huis niet beveilig hoef ik ook niet veel prioriteit te verwachten als ik aangifte doe van inbraak of diefstal.

Bovendien was het hele punt van de chipkaart dat deze zwartrijden zou moeten verminderen, dus "jamaar dat mag toch niet" is dan bewijs dat de kaart gefaald heeft.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011 0:44    Onderwerp: Re: NS pakt krakers ov-chipkaart hard aan Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De NS-directeur acht het goed mogelijk dat de chipkaart op de langere termijn vervangen zal worden door een verbeterde versie. ''Maar een chip maken die niet te kraken is, dat is een illusie'', stelde Meerstadt.

Kan zijn, maar dat de huidige chip niet veilig is, is al jaren bekend: check. Dat een reeds gekraakte ov-chipkaart toch gewoon is ingevoerd lijkt mij een mooi onderwerp voor een parlementaire enquête.

Quote:
Maar Meerstadt benadrukte donderdag dat de kaart volstrekt veilig is en dat reizigers er geen geld mee kunnen kwijtraken.

Dat reizigers die zich netjes aan de regels houden hun geld kwijtraken lijkt me slechts een kwestie van tijd. Het is eenvoudig om op afstand andermans kaart uit te lezen. Zet die informatie op jouw kaart en je kunt op andermans rekening reizen. Wie garandeert mij dat dit niet al mogelijk is of binnenkort mogelijk zal zijn? Zodra dat gebeurt is de huidige kaart natuurlijk compleet failliet en zit er weinig anders op dan het openbaar vervoer voor iedereen open te stellen totdat er weer overal stempelautomaten staan en strippenkaarten te koop zijn.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds