|
Auteur |
Bericht |
Kippius
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 17 feb 2011 18:57 Onderwerp: NS pakt krakers ov-chipkaart hard aan |
|
|
Ik lees zojuist op nu.nl het volgende bericht:
Quote: |
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen pakt mensen die de ov-chipkaart kraken om gratis te kunnen reizen, hard aan. Inmiddels worden al tientallen fraudeurs vervolgd.
Dat heeft NS-topman Bert Meerstadt donderdag gezegd tijdens de presentatie van de jaarcijfers van het vervoersbedrijf.
''We nemen alle maatregelen tegen mensen die het systeem bedriegen en oneerlijk zijn. Bij iedereen bij wie we het ontdekken wordt automatisch vervolging ingesteld'', waarschuwde Meerstadt.
Zodra er is gefraudeerd en de NS dit ziet, wordt de kaart onbruikbaar gemaakt. Meerstadt wilde niet zeggen hoe zij kunnen ontdekken dat er is geknoeid met het digitale vervoersbewijs.
Vervangen
De NS-directeur acht het goed mogelijk dat de chipkaart op de langere termijn vervangen zal worden door een verbeterde versie. ''Maar een chip maken die niet te kraken is, dat is een illusie'', stelde Meerstadt.
Hij wijst erop dat met de papieren kaartjes in het verleden ook werd gefraudeerd en op veel grotere schaal.
De chipkaart kwam onlangs onder vuur te liggen in Den Haag toen opnieuw bleek dat de kaart vrij gemakkelijk is te kraken.
Veel fracties in de Tweede Kamer plaatsten stevige vraagtekens bij de veiligheid van de kaart. Maar Meerstadt benadrukte donderdag dat de kaart volstrekt veilig is en dat reizigers er geen geld mee kunnen kwijtraken.
Inmiddels gebruikt volgens hem al meer 20 procent van de treinreizigers de ov-chipkaart.
| [/list]
De Nederlandse Spoorwegen proberen het kraken van een ov-chipkaart tot een einde te laten komen door te zeggen dat zij bij ontdekking vervolging instellen. Dit kan de NS echter niet, aangezien het Openbaar Ministerie de enige in Nederland is die vervolging in mag stellen. Bovendien kan de NS helemaal niet zien of er met de kaart gefraudeerd is, aangezien dit op een dergelijke wijze gebeurt dat het onzichtbaar is.
Ik vind het een beetje een vreemde reactie van de NS. Naar mijn mening is dit enkel bangmakerij. Wat vinden jullie hiervan? |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: do 17 feb 2011 21:55 Onderwerp: |
|
|
Het is mij ook volstrekt onduidelijk hoe men bewijs weet te vergaren van het zwartrijden met een gehackte OV-chipkaart, nog even afgezien inderdaad van het punt dat de NS geen vervolging kan instellen.
Verder vind ik het verwerpelijk dat men het falen van het systeem probeert af te wentelen op het OM: als ik mijn huis niet beveilig hoef ik ook niet veel prioriteit te verwachten als ik aangifte doe van inbraak of diefstal.
Bovendien was het hele punt van de chipkaart dat deze zwartrijden zou moeten verminderen, dus "jamaar dat mag toch niet" is dan bewijs dat de kaart gefaald heeft. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 18 feb 2011 0:44 Onderwerp: Re: NS pakt krakers ov-chipkaart hard aan |
|
|
Quote: | De NS-directeur acht het goed mogelijk dat de chipkaart op de langere termijn vervangen zal worden door een verbeterde versie. ''Maar een chip maken die niet te kraken is, dat is een illusie'', stelde Meerstadt. |
Kan zijn, maar dat de huidige chip niet veilig is, is al jaren bekend: check. Dat een reeds gekraakte ov-chipkaart toch gewoon is ingevoerd lijkt mij een mooi onderwerp voor een parlementaire enquête.
Quote: | Maar Meerstadt benadrukte donderdag dat de kaart volstrekt veilig is en dat reizigers er geen geld mee kunnen kwijtraken. |
Dat reizigers die zich netjes aan de regels houden hun geld kwijtraken lijkt me slechts een kwestie van tijd. Het is eenvoudig om op afstand andermans kaart uit te lezen. Zet die informatie op jouw kaart en je kunt op andermans rekening reizen. Wie garandeert mij dat dit niet al mogelijk is of binnenkort mogelijk zal zijn? Zodra dat gebeurt is de huidige kaart natuurlijk compleet failliet en zit er weinig anders op dan het openbaar vervoer voor iedereen open te stellen totdat er weer overal stempelautomaten staan en strippenkaarten te koop zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|