|
Auteur |
Bericht |
Helma
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: wo 29 aug 2007 14:10 Onderwerp: Mondelinge overeenkomst betreffende schenking rechtsgeldig? |
|
|
Man en vrouw zijn 20 jaar getrouwd geweest waarvan de laatste jaren sprake was van een broer / zus relatie dan van een echtelijke relatie. Man wordt verliefd en in goed overleg besluiten man en vrouw in goede harmonie te scheiden. In goede harmonie omdat man en vrouw meer waarde hechtten aan een goede vriendschappelijke verstandhouding dan aan echtelijke relatie.
Bij echtscheiding wordt convenant opgesteld. Voor deze opstelling zijn man en vrouw onderling overeengekomen dat man een bedrag krijgt van €40.000,- Als zijnde onderhouds geld. Ten tijde van huwelijk was vrouw werkzaam in een fulltime dienstbetrekking en man was 'huisman' en zodoende geen inkomen.
Ten tijde van opstelling van convenant blijkt echter dat het geld dat aan de man zou toekomen voortkomt uit erfenis van de vader van de vrouw. Deze vader heeft voor zijn overlijden in testament opgenomen dat het geld voortkomend uit de erfenis alleen voor diens erfgenamen is en niet voor eventuele ex -partners.
Aangezien dit dus wettelijk geregeld is wordt de overeenkomst van €40.000,- gehalveerd zodat er geen aanspraak wordt gemaakt op het geld van de vader van de vrouw. Echter omdat de vrouw deze gang van zaken betreurd doet zij buiten convenant om een toezegging aan de man van een schenking ten tijde zijn 50e verjaardag (in 2012). Natuurlijk gaat de man hiermee akkoord.
Aangezien man en vrouw een goede verstand houding bleven houden en doordat de man in de nieuwe woonplaats niet direct aan werk / inkomen kan komen blijkt het geld sneller op te gaan dan gepland en overlegt hij telefonisch met de vrouw of het mogelijk is om de schenking eerder te krijgen.
De vrouw besluit het geld te verspreiden over 5 jaar en in elk jaar in januari € 1000,- over te maken op de rekening van de man. Dit is ook op schrift (e-mail).
in 2007 is dit gebeurd zoals overeengekomen.
Echter onlangs ontving de man een e-mail waarin staat dat de vrouw afziet van deze regeling en dat zij in 2012 wel weer contact op zou nemen met de man om het resterende bedrag van €4000,- euro te voldoen.
Kan dit zomaar? Of is er toch enig recht uit de mail wisseling te halen? Ik probeer zelf ook het een en ander terug te zoeken in de wetsteksten maar ben hier absoluut niet in thuis.
Wie kan mij en vooral de man hiermee op weg helpen? |
|
|
|
 |
betula
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 29 aug 2007 14:23 Onderwerp: |
|
|
't Is voor mij alweer een tijd geleden dat ik burgerlijk recht/familierecht moest bestuderen en werk er in de praktijk weinig mee, dus geef ik mijn mening onder voorbehoud!
Op mijn gevoel afgaand is de vrouw begonnen aan wat wel wordt genoemd "het voldoen aan een natuurlijke verplichting", waarvan de nakoming normaliter niet kan worden afgedwongen. Er is echter een e-mailwisseling geweest, dus de man heeft wel een begin van een bewijs, dat er een overkomst was/is.
"Wie beweert, moet bewijzen" en de man zou dus nakoming van de overeenkomst moeten afdwingen. In eerste instantie met een aangetekende brief en als dat niet helpt met een vordering via de rechter.
Of dit alles helpt c.q. verstandig is met het oog op de zo vriendschappelijke verstandhouding (als die nog steeds zo is ) is natuurlijk een vraag die alleen de man kan beantwoorden.
Hopelijk kun je hier verder mee en wellicht komen er nog meer antwoorden. _________________ Wie zich minder ergert en wat vaker verwondert, wordt geen 80 maar minstens 100. |
|
|
|
 |
Helma
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: do 30 aug 2007 14:03 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel voor je reactie betula, is er verder nog iemand die iets weet.. ? |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 30 aug 2007 19:31 Onderwerp: Re: Mondelinge overeenkomst betreffende schenking rechtsgeldig? |
|
|
Nou allereerst zou ik rekenschap willen geven aan het convenant. Er wordt gesteld dat de helft van het overeengekomen bedrag bestaat uit geld afkomstig van de erfenis. Ik zie niet zo snel wat de relatie is tussen zo'n convenant en de erfenis. Het lijkt me stug dat er expliciet op de erfenis wordt ingegaan in het convenant. Dat zou immers het convenant tot een wassen neus maken: iets van 40.000 euro onderhoudsgeld maar deels afkomstig uit erfenis waarop geen aanspraak kan worden gemaakt. Volgens mij moet het convenant en het vastgestelde bedrag aan onderhoud wat daarin ligt besloten los worden gezien van de erfenis. Wat me overigens opvalt is dat er enerzijds wordt gesproken over 'ten tijde van het opstellen van het convenant werd duidelijk dat het geld deels afkomstig was van een erfenis' en anderzijds 'de overeenkomst wordt gehalveerd'. De vraag is dan ook was er wel of geen convenant waaruit 40.000 euro aan onderhoudsgeld blijkt?
Een convenant kan overigens onder omstandigheden worden ontkracht zodat onderhoudsplicht o.g.v. het wettelijk regime ter sprake komt. Als al kan worden vastgesteld dat het convenant door de erfenis niet deugt, dan zou die weg kunnen worden gevolgd, mocht dat voor de man meer gunstig zijn dan een schenking, of hij er liever op achteruit gaat.
Schenking: 2012 was de aanvankelijke afspraak maar mevrouw ging eerder betalen zoals overeengekomen en besluit nu om de rest van bedrag x wel in 2012 te voldoen. De overeenkomst geeft echter blijk van dat gedurende een periode van 5 jaar ieder jaar een bedrag wordt overgemaakt.Wat is nu de overeenkomst: betaling in termijn mits rechtsgeldig overeengekomen. Maar mijns inziens is de juridische grondslag -lettende op de gang van zaken m.b.t. het covenant- geen uitgemaakte zaak. |
|
|
|
 |
|