|
Auteur |
Bericht |
Moedertje
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 17 jul 2008 14:53 Onderwerp: Mondelinge omgangsregeling baby 8 maanden |
|
|
Hallo,
Ik zit met het volgende. Ik en mijn ex hebben een relatie van 4 jaar gehad. daaruit is ons zoontje van 8 maanden geboren.
Mijn ex is een agressief persoon. Hij heeft mij geslagen en toen ons kindje was geboren was hij altijd blijven stappen en avonden weggebleven. Tijdens onze relatie heeft hij altijd gezegd dat hij helft/helft wil dus 4 dagen bij de een en 3 dagen bij de ander, de week erop weer andersom. Dit is absoluut niet wat ik in het belang van mijn zoontje acht. Omdat ik zo bang was/ben voor hem heb ik hier op de dag dat ik weg wilde gaan mee ingeztemd omdat ik geen andere uitweg zag. Ik ben toen bij mijn moeder gaan wonen en heb diret een afspraak met mijn advocaat gemaakt.
De 3e week dat hij hem zou komen halen heb ik hem gebeld met dat ik daar niet mee akkoord ga omdat ik niet uit vrije wil met deze deze regeling akkoord ben gegaan. Hij heeft toen een brief van mijn advocaat ontvangen waarin hij 1 weekenddag omgang mocht hebben, aangezien ik altijd voor de kleine heb gezorgd leek mij dit meer dan genoeg. Zo weet ik in iedergeval dat hij tijd met hem doorbrengt.
Nu heeft hij dus een kort geding aangespannen om de oude regeling te hervatten. Mijn vraag is dus hoe groot is de kans dat hem dit daadwerkelijk gaat lukken?
Ik hoor het graag! Kort geding is a.s. woensdag trouwens. |
|
|
|
 |
Moedertje
|
Geplaatst: do 17 jul 2008 14:56 Onderwerp: |
|
|
Hij heeft mijn zoontje erkend en we hebben gezamelijk gezag. Hij is overignes niet akkoord gegaan met het voorstel van 1 weekenddag.
Verder heeft hij mij ook meerdere malen bedreigd mij wat aan te doen als ik er niet mee akkoord ging. Hij heeft zelfs een gat in de muur geslagen! |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 17 jul 2008 18:29 Onderwerp: |
|
|
Wat zou er eigenlijk mis kunnen gaan als jullie je zoontje eerlijk (ieder een halve week) verdelen? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: do 17 jul 2008 21:31 Onderwerp: |
|
|
Jullie hebben gezamenlijk gezag dus zal hij waarschijnlijk op basis van de geschillenregeling van 1:253a uiteindelijk de omgang aan de rechter voorleggen. In een kort geding gaat t om eea op korte termijn te herstellen totdat de bodemrechter ernaar kijkt.
Bij omgang gaat het de rechter alleen om de belangen van het kind.
Meestal wordt gekeken naar hoe het tijdens jullie samenzijn qua zorg verdeeld was. Maar jullie kind is nog zo jong dat dat misschien niet zo veel zegt.
In ieder geval wordt bij zo'n jong kind een frequente omgang belangrijk gevonden. En verder zal het er een beetje aan liggen hoe jullie beiden met werk zitten. Het is niet de bedoeling dat hij het kind 3 dagen heeft terwijl het dan bij zijn ouders zit omdat hij werkt. Verder is het wel belangrijk of hij en jij een goede woonruimte hebben om een kind op te vangen.
Heb jij ooit wel eens aangifte gedaan of ben je wel eens bij de dokter of op de spoedeisende hulp beland vanwege mishandelingen?
Rechters zetten vaders niet zomaar standaard op een weekendregeling oid. Je moet er ook rekening mee houden dat hij een vakantie/feestdagenregeling krijgt. En wellicht wordt er tzt mediation voorgesteld zodat jullie in het belang van jullie kind weer normaal leren communiceren.
Bij de bodemzaak kun je ook alimentatie verzoeken, voor zover hij dat nog niet betaalt.
Laatst aangepast door sietske1980 op vr 18 jul 2008 9:47, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Moedertje
|
Geplaatst: vr 18 jul 2008 0:18 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het voor mijn zoontje te verwarrend om de week op te splitsen. Ik kan mij niet voorstellen hoe dat moet voelen. Je hebt geen rust, geen thuis en voordat je je thuis voelt moet je alweer ergens anders heen gaan.
Ik ben er absoluut niet op tegen dat hij omgang heeft. Ik zie alleen niet in dat de week opsplitsen voor zo een jong kind goed is.
Toen wij samen waren heb ik voornamelijk voor de kleine gezorgd. Hij was te druk bezig met zichzelf. Hij werkt tevens ook 5 dagen. Hij zegt dat hij heeft kunnen regelen dat hij 1 dag minder gaat werken maar ik weet niet voor hoe lang.
Hij heeft wel een goede woonruimte en ik ook (ik woon tijdelijk bij mijn moeder maar er is genoeg ruimte hier). ook ben ik voorzien van alle nodige spulletjes.
Hij heeft, toen ik nog thuiswoonde, bij mijn moeder de deur ingeslagen. ik heb daar aangifte van gedaan. Hierin is ook opgenomen dat hij mij heeft geslagen en mij bij mijn keel heeft gegrepen. Hij is hiervoor veroordeeld en heeft een taakstraf gekregen. Dit was voordat ik zwanger was.
We gaan ook middels mediation proberen om weer enigsinds normaal met elkaar te kunnen communiceren. Hij betallt geen alimentatie. In het verzoekschrift wordt daar wel om gevraagd. Hij heeft iniedergeval aan mij bekent dat hij dit never nooit zal gaan betalen.
Ik weet dat in het kort geding alleen maar een tijdelijk uitspraak wordt gedaan. Maar ik ben bang dat dit toch weer wordt zoals we hadden 'afgesproken' en dat er niet wordt gekeken dat het uit angst is gebeurt omdat ik niet weet waartoen hij in staat is!
Bedankt voor jullie reacties! |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: vr 18 jul 2008 9:57 Onderwerp: |
|
|
Dat hij zegt dat hij nooit ali gaat betalen is bluf en kan hij vergeten. Als jij een beschikking van de rechter hebt en hij betaalt niet, dan kun je naar het LBIO (zie www.lbio.nl) en dan gaan zij het voor je innen, al moet het via loonbeslag. Hij heeft een baan, dus betalen gaat ie wel, maak je daar maar niet druk om. Ook als jij in de bijstand zou gaan, komt de gemeente bij hem aankloppen voor het gedeelte van jullie kind.
Als hij 1 dag minder gaat werken, wil hij dan jullie kind elk weekend? Of werkt hij niet ma t/m vr? Je kunt nl wel zeggen dat je ook wel eens een weekend wil, helemaal als jij ook werkt of naar school gaat dus door de week druk bent.
Maar je moet ook water bij de wijn doen. Hij 1 dag en jij 6 is gewoon niet eerlijk verdeeld. En alleen zeggen dat je half/half verwarrend voor je kind vindt, is niet genoeg want ten eerste is hij misschien nog wel te klein om het zich te realiseren, verder is dit de leeftijd om zich te hechten aan beide ouders dus is frequent contact belangrijk.
Als jij echt betwijfelt of hij voor zn kind kan zorgen dan zul je met concrete voorbeelden moeten komen en kan er misschien professionele begeleiding komen. Maar dat levert vaak ook spanningen op.
In ieder geval suc6 woensdag. Laat zien dat je wel duidelijk een rol voor de vader ziet in het leven van je kind! |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 18 jul 2008 10:08 Onderwerp: |
|
|
Moedertje schreef: | Ik vind het voor mijn zoontje te verwarrend om de week op te splitsen. Ik kan mij niet voorstellen hoe dat moet voelen. Je hebt geen rust, geen thuis en voordat je je thuis voelt moet je alweer ergens anders heen gaan.
Ik ben er absoluut niet op tegen dat hij omgang heeft. Ik zie alleen niet in dat de week opsplitsen voor zo een jong kind goed is.
|
Een week bij de één en dan weer een week bij de ander is dan een alternatief.
In hoeverre het gewelddadig verleden van deze man mee zal en moet spelen vind ik moeilijk in te schatten. Enerzijds is er de vraag of hij niet ook gewelddadig zal worden tegen zijn kind, en de vraag in hoeverre het in het belang van het kind is veel met een gewelddadige vader om te gaan. Anderzijds is iemand die geen modelvader is nog geen slechte vader. Niemand is zonder smet. Zowel jullie kind als hij hebben gewoon recht op omgang en een zo ongestoord en gezond mogelijke relatie.
Verder wil ik nog opmerken dat ik het heel sterk vind dat je bent weggegaan bij hem, (te)veel vrouwen blijven nog altijd in een gewelddadige relatie hangen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Moedertje
|
Geplaatst: vr 18 jul 2008 10:33 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het genoeg dat hij hem 1 dag meneemt. Hij werkt ma t/m vr en ik ma t/m wo. Als hij daadwerkelijk 1 dag vrij heeft dan is het wel ok voor mij als hij hem dan de woensdag meeneemt en dat ik hem dan na het werk weer terugkrijg.
Het geweldadige zit mij behoorlijk dwars. Wie zegt dat hij niet zo zal zijn bij zijn volgende vriendin? Ik heb nog nooit gehoord dat het aan de vrouw ligt dat ze wordt geslagen. De man is de persoon die het doet dus wie zegt dat zijn volgende vriendin geen slachtoffer wordt. Ik had voor mezelf besloten als hij mij ooit nog eens zou slaan/duwen en de kleine is geboren dat ik dan onmiddelijk bij hem wegga. Ik wil niet dat mijn kind zulke dingen ooit te zien krijgt. Kan ik ook bij de rechter ervoor zorgen dat hij hierin hulp gaat zoeken? Hij is tenslotte een voorbeeld voor de kleine. En wij gaan ook niet goed met elkaar om, zijn het niet eens over de opvoeding, hebben niet dezelfde religie en verschillen enorm in denk wijze. Hoe moet dat dan dalijk. Ik wil mijn zoontje heel graag besnijden en hij wil dit niet, terwijl hij zelf ook besneden is. Bij heel veel dingen qua opoeden zegt hij dat ons zoontje het zelf maar moet bepale als hij groot is. Dat is toch geen opvoeden, dat is toch geen verantwoordelijkheid?
Ik laat het wel weten wat het woensdag is geworden!
Duim voor ons!!!!! |
|
|
|
 |
sietske1980
|
Geplaatst: vr 18 jul 2008 23:17 Onderwerp: |
|
|
Moedertje schreef: | Ik vind het genoeg dat hij hem 1 dag meneemt. Hij werkt ma t/m vr en ik ma t/m wo. Als hij daadwerkelijk 1 dag vrij heeft dan is het wel ok voor mij als hij hem dan de woensdag meeneemt en dat ik hem dan na het werk weer terugkrijg.
Het lijkt me toch wel normaal dat een kind ook overnacht bij zijn vader.
Het geweldadige zit mij behoorlijk dwars. Wie zegt dat hij niet zo zal zijn bij zijn volgende vriendin? Ik heb nog nooit gehoord dat het aan de vrouw ligt dat ze wordt geslagen. De man is de persoon die het doet dus wie zegt dat zijn volgende vriendin geen slachtoffer wordt. Ik had voor mezelf besloten als hij mij ooit nog eens zou slaan/duwen en de kleine is geboren dat ik dan onmiddelijk bij hem wegga.
Dat hij daarvoor veroordeeld is, zegt al wel iets maar betekent niet dat hij geen goede vader zou kunnen zijn of dat het als een soort straf een beperkte omgang zou moeten worden
Ik wil niet dat mijn kind zulke dingen ooit te zien krijgt. Kan ik ook bij de rechter ervoor zorgen dat hij hierin hulp gaat zoeken? Hij is tenslotte een voorbeeld voor de kleine.
Nee, dat kun je niet afdwingen. Je kunt hoogstens een onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming voorstellen of begeleide omgang via het Omgangshuis oid. Maar als het dan goed gaat, moet je t daarna ook loslaten
En wij gaan ook niet goed met elkaar om, zijn het niet eens over de opvoeding, hebben niet dezelfde religie en verschillen enorm in denk wijze. Hoe moet dat dan dalijk. Ik wil mijn zoontje heel graag besnijden en hij wil dit niet, terwijl hij zelf ook besneden is.
Ja maar even terug naar de feiten, jij hebt (bewust?) een kind met hem gekregen, dus nu moet je er ook mee dealen. Jullie zitten nog zeker tot het kind 18 is aan elkaar vast voor bepaalde beslissingen. Mediation lijkt me wel handig... misschien kunnen jullie een soort kinderconvenant maken zoals wel eens bij echtscheiding gebeurt. Ik vind zo'n besnijdenis lastig. In ieder geval kun je dat er niet zomaar doordrukken want hij heeft net zoveel te vertellen als jij. Hij kan ook door zijn ouders beslissing besneden zijn, zonder dat dat zozeer zijn keuze was.
Bij heel veel dingen qua opoeden zegt hij dat ons zoontje het zelf maar moet bepale als hij groot is. Dat is toch geen opvoeden, dat is toch geen verantwoordelijkheid?
Bij zoiets als besnijden kan ik hem daar wel in volgen, maar dat is geen juridisch maar meer een persoonlijke mening waar jij heel anders over kunt denken.
Ik laat het wel weten wat het woensdag is geworden!
Duim voor ons!!!!! |
Ik ben inderdaad benieuwd. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: za 19 jul 2008 11:29 Onderwerp: |
|
|
Moedertje schreef: |
Het geweldadige zit mij behoorlijk dwars. Wie zegt dat hij niet zo zal zijn bij zijn volgende vriendin? Ik heb nog nooit gehoord dat het aan de vrouw ligt dat ze wordt geslagen. De man is de persoon die het doet dus wie zegt dat zijn volgende vriendin geen slachtoffer wordt.
Duim voor ons!!!!! |
Hmm wat ik weet van meppende mannen is dat ze een bepaald type vriendin uitzoeken die simpelgezegd 'slaanbaar' is. Er is wel degelijk een wisselwerking.
Je zegt zelf dat hij voor je zwangerschap al de deur intrapte en je te pakken nam. Je besloot daarna desondanks om samen een kind te nemen.
Daaruit proef ik dat je zijn agressieve gedrag accepteerde dus ik denk dat het niet alleen aan je ex ligt dat hij slaat..
De kans dat je ex een vriendin vindt die hij weer gaat slaan is volgens mij ongeveer even groot als de kans dat jij weer een relatie aangaat met een man die slaat..
Ik vind het moedig dat je bij hem weg bent gegaan, probeer in de smiezen te krijgen waarom je op dat type vriend valt en je wordt een stuk weerbaarder.
Probeer iig een manier te vinden om de omgang en contact vanwege jullie kind zo neutraal mogelijk te laten plaats vinden.
Ik -als kind van gescheiden ouders- vind het belangrijk dat beide ouders zich inzetten om de voor het kind beste omgangsregeling te krijgen.
Dat ligt naar mijn idee vaak in de buurt van 50% bij de een en 50% bij de ander.
Hoe de ouders elkaar behandelen, speelt voor het kind in principe geen enkele rol dus dat is voor het kind geen argument in de omgangsregeling in mijn opinie.
Ik duim voor jullie drietjes  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
sietske1980
|
Geplaatst: do 24 jul 2008 15:33 Onderwerp: |
|
|
Hoe is het gegaan? |
|
|
|
 |
Yentel
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 26 jul 2008 9:01 Onderwerp: |
|
|
Met verbazing heb ik de reacties van mijn voorgangers over dit onderwerp gelezen. Natuurlijk wil je als moeder niet dat je kind bij een man is die slaat en zelfs een taakstraf heeft gehad voor mishandeling van de moeder! Sterker nog, je kan bij de rechtbank om die reden een verzoek doen om de vader uit het ouderlijk gezag te zetten.
Het is belangrijk dat de vader een goed contact heeft met zijn kind, dat ben ik met jullie eens (ben zelf gescheiden en heb een zoontje van 1,5), maar niet ten koste van alles! Hoe kan zij nou een veilig gevoel hebben als haar kind bij deze man is.
Ik wens deze moeder alle sterkte toe en hoop dat zij tot een regeling komt die goed is voor het kind en haarzelf. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 26 jul 2008 11:50 Onderwerp: |
|
|
Als het subjectieve gevoel van een moeder het criterium zou zijn, zouden een hoop vaders hun kinderen niet meer mogen zien zonder concrete rechtvaardiging.
Ik ben zelf eerder verbaasd over de vrijheid die moeders zich soms toemeten om te mogen beslissen over de relatie tussen het kind en de vader.
(@ Moedertje, dit bedoel ik in het algemeen.)
Als het gewelddadige karakter van een vader een criterium is om het gezag of de omgang te ontzeggen (en ik hoop van harte dat rechters daar inderdaad naar kijken!) moet de rechter op basis daarvan een afweging maken. In het belang van het kind, niet om het 'veiligheids'gevoel van de moeder te bevredigen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: ma 28 jul 2008 19:49 Onderwerp: |
|
|
Yentel schreef: | Hoe kan zij nou een veilig gevoel hebben als haar kind bij deze man is.
Ik wens deze moeder alle sterkte toe en hoop dat zij tot een regeling komt die goed is voor het kind en haarzelf. |
En de vader
Aan ieder mens kleven wel slechte eigenschappen maar dat wil niet automatisch zeggen dat mannen/vaders niet evenveel recht hebben op dat 'veilige gevoel'.
Laat staan dat aan dat gevoel van de vader totaal voorbij wordt gegaan.
Iemand die alleenheerserij over kinderen nastreeft is in mijn ogen 'dubieus'.
Dit met een knipoog naar mijn moeder die voor de rest een geweldige moeder was. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Silvie
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 09 aug 2008 8:19 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: |
Hmm wat ik weet van meppende mannen is dat ze een bepaald type vriendin uitzoeken die simpelgezegd 'slaanbaar' is. Er is wel degelijk een wisselwerking.
Je zegt zelf dat hij voor je zwangerschap al de deur intrapte en je te pakken nam. Je besloot daarna desondanks om samen een kind te nemen.
Daaruit proef ik dat je zijn agressieve gedrag accepteerde dus ik denk dat het niet alleen aan je ex ligt dat hij slaat..
De kans dat je ex een vriendin vindt die hij weer gaat slaan is volgens mij ongeveer even groot als de kans dat jij weer een relatie aangaat met een man die slaat.. |
Ik vind dit (als psychologie studente) niet helemaal juist. Mannen die slaan hebben vaak zelf een verleden waarin ze of zélf, of hun moeder geslagen zagen worden. Geen enkele vrouw wil geslagen worden, dus ik vraag me af wat je onder "slaanbaar" verstaat. Echter volgt op een klap vaak een enorm excuus en valse beloften "ik zal het nooit meer doen, ik bedoelde het niet zo". Vrouwen zijn daar misschien te vaak vatbaar voor en hópen dat zíj de man in kwestie kunnen veranderen door hem maar wéér te vergeven.
De kans dat de ex blijft staan is naar mijn mening groter, omdat je niet opeens een andere uitlaatklep ontwikkelt voor je agressiviteit. De praktijk leert echter dat vrouwen die geslagen worden keer op keer teruggaan naar dezelfde partner, of een gelijk type, waar dan mogelijkerwijs nieuwe klappen volgen. |
|
|
|
 |
|