|
Auteur |
Bericht |
rjansen
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: ma 28 sep 2009 12:29 Onderwerp: Mogen deurwaarders zomaar alles meenemen? |
|
|
Beste mensen,
Ik zit met een probleem, waar jullie mij misschien bij kunnen helpen.
Mijn schoonouders hebben een financieel geschil met de belastingdienst en hebben een brief ontvangen dat als er over twee weken geen geld (een bedrag wat ze niet zo in een oude sok hebben liggen) kunnen overleggen er beslag wordt gelegd op de inboedel van hun huis.
Nu staat in hun woning (omdat ik geen ruimte heb in mijn woning) een antieke vleugel, waarvan ik eigenaar ben. Ik kan dat niet bewijzen, want ik heb hem gekregen van vrienden van mijn ouders.
Mogen de deurwaarders zomaar spullen uit het huis van mijn schoonouders halen, waarvan ik eigenaar ben?
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren in deze kwestie.
Alvast ENORM bedankt.
Mvg,
R Jansen. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 28 sep 2009 13:10 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij kunnen zij hem op dat moment meenemen en dien jij aan te tonen dat jij de eigenaar bent. Dat aantonen kan natuurlijk op alle mogelijke manieren. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 28 sep 2009 13:24 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Mogen de deurwaarders zomaar spullen uit het huis van mijn schoonouders halen, waarvan ik eigenaar ben? |
Bij een belastingschuld kan de Belastingdienst een dwangbevel uitvaardigen, op basis waarvan een deurwaarder beslag kan leggen.
Hoe zo'n beslag in zijn werk gaat is dat de deurwaarder eerst langskomt om beslag te leggen. Hierbij wordt een overzicht gemaakt van alle aanwezige inboedel. Alleen als er gevaar is van verduistering zullen spullen meegenomen worden om in bewaring te worden gesteld. Pas daarna worden voorbereidingen getroffen voor een daadwerkelijke verkoop van die inboedel.
Overigens valt bij beslag op huisraad niet alles onder het beslag. Alleen bovenmatige huisraad. Een vleugel zal daarentegen wel aangemerkt worden als bovenmatige huisraad.
Als de deurwaarder bij het beslag ook aangeeft dat er beslag wordt gelegd op de vleugel, kunnen eigenaren bij de deurwaarder aangeven dat niet de beslagenen, maar zij eigenaar zijn. Daarvoor moeten wel bewijsmiddelen kunnen worden overlegd. Als je niet hard kan maken door middel van bijvoorbeeld een aankoopbon, dan heb je een probleem.
Het lijkt mij verstandig om de vleugel daar nog voor het beslag weg te halen en deze elders op te slaan. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 28 sep 2009 13:52 Onderwerp: |
|
|
De belastingdienst kan bodembeslag leggen, wat wil zeggen dat er ook beslag kan worden gelegd op spullen die niet eigendom zijn van je schoonouders maar zich wel in hun huis bevinden.
Ik weet niet of de belastingdienst standaard overgaat tot het leggen van bodembeslag. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|