Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 18 aug 2025 18:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Moeder overleden, vader arbeidsongeschikt na eigen bedrijf
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FT

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2007 10:29    Onderwerp: Moeder overleden, vader arbeidsongeschikt na eigen bedrijf Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi mensen Smile
Ik zal proberen de situatie waar mijn vriendin (17) in zit zo goed mogelijk uit te leggen, en wellicht kunnen jullie helpen mbt de mogelijkheden die er nu in die situatie zijn. (ik noem ze voor het gemak even 'vader', 'moeder', 'dochter' en haar broertje (14) 'zoon')

Ongeveer 13 jaar geleden zijn vader en moeder gescheiden. Bij deze scheiding is bepaald dat moeder niet alimentatieplichtig is omdat dit financieel gezien niet haalbaar is voor haar, en kwamen dochter en zoon bij vader te wonen.

Moeder is afgelopen november overleden.

Op goede vrijdag dit jaar heeft vader een burnout gekregen. Hij belandde in het ziekenhuis en de doktoren hebben zwart op wit gezet dat hij niet meer mag werken, aangezien hij 13 jaren lang van 7 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds aan het werk was en geen rust voor zichzelf nam.

Hierop besloot vader om zijn eigen bedrijf - een autohandel/garage - per 1 juli aanstaande te sluiten. Hij kreeg dit echter niet verkocht, en levert nu maar op 1 juli de sleutel in bij de huisbaas; alle inboedel probeert hij te verkopen, maar wat hij niet kwijtkan moet hij opslaan, wat dus ook weer geld gaat kosten; geld wat er niet is.

Mijn vraag is dus feitelijk heel simpel : welke opties zijn er nog?
Vanaf 1 juli gaat het enige inkomen de kinderbijslag - á €225,- per maand - zijn voor vader, dus hierdoor ontstaat een onmogelijke situatie.

Alvast bedankt voor jullie hulp Smile

EDIT om 10:47 -> Zijn er wellicht vanuit de minderjarige kinderen (dochter 17, zoon 14 geloof ik) mogelijkheden? Aangezien hun (overigens niet alimentatieplichtige) moeder ze afgelopen jaar is ontvallen, en nu het inkomen van hun vader dreigt te verdwijnen?)

Laatst aangepast door FT op vr 22 jun 2007 10:48, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2007 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een mogelijkheid is om te kijken of er aanspraak gemaakt kan worden op de BBZ (Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen). Zie hier.
FT

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2007 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel Smile
Het linkje voor Bbz had ik inderdaad zelf ook al gevonden na enig googlen.

Maar heb ik het dan goed als ik begrijp dat - als er niet verzekerd is - de enige mogelijkheid de Bbz zit, en wanneer deze wordt afgewezen nog slechts de algemene bijstand als 'vangnet' geldt?
Maar is het niet zo dat bij de algemene bijstand een solliciatie/arbeidsplicht geldt?

Ik bedenk me trouwens net dat vader waarschijnlijk niet 'officieel' arbeidsongeschikt is verklaard, maar alleen wél een doktersverklaring heeft dat hij niet meer mag/kan werken.
annemiekewp

BerichtGeplaatst: za 23 jun 2007 7:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

FT schreef:
Maar heb ik het dan goed als ik begrijp dat - als er niet verzekerd is - de enige mogelijkheid de Bbz zit, en wanneer deze wordt afgewezen nog slechts de algemene bijstand als 'vangnet' geldt?

In beginsel bestaat er dan recht op bijstand (WWB). Wanneer vader kan worden verweten, dat hij voorafgaand aan de bijstand (of nadien) te weinig of niet naar vermogen heeft getracht arbeid in dienstbetrekking te verkrijgen, dan kan dat een reden zijn voor het verlagen van de bijstand. Bij het beoordelen of er recht op bijstand bestaat zijn er uiteraard meerdere punten waar naar gekeken wordt.

FT schreef:
Maar is het niet zo dat bij de algemene bijstand een solliciatie/arbeidsplicht geldt?

Het is de bedoeling dat de bijstandsgerechtigde zo snel mogelijk weer aan het werk gaat. Het college van B&W kan echter per individu daarvan tijdelijke ontheffing verlenen. Medische belemmeringen vormen in beginsel geen reden tot ontheffing van de arbeidsverplichting (de invulling hiervan verschilt per gemeente: dus proberen!).

FT schreef:
Ik bedenk me trouwens net dat vader waarschijnlijk niet 'officieel' arbeidsongeschikt is verklaard, maar alleen wél een doktersverklaring heeft dat hij niet meer mag/kan werken.

Dat lijkt me vooreerst voldoende. Het college van B&W zal het hoogstwaarschijnlijk laten onderzoeken door onafhankelijke experts.
annemiekewp

BerichtGeplaatst: za 23 jun 2007 8:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aanvullend: al gekeken of er recht is op halfwezenuitkering? Zie site overheid enSVB
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2007 1:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas (alhoewel, 't was een slechte verzekering) is de WAZ enkele jaren geleden afgeschaft en is met de invoering van de WIA ook de IOAZ afgeschaft.
Ik vraag me wel af hoe het zit met de mogelijkheid tot vrijwillige verzekering voor de WIA. Artikel 18 lid 1 onder c laat die mogelijkheid wel open, maar dan zit ik met de einddatum van de WAZ.
In ieder geval is er de WWB. Als er sprake is van medische arbeidsongeschiktheid laten de meeste gemeenten zich leiden door de GG&GD.
En zoals Annemieke terecht stelt; wellicht is er halfwezenuitkering mogelijk voor de kinderen. Die info kun je vinden bij de http://www.svb.nl/. Zelfs vader zou mogelijk nog recht hebben op Anw.
De SVB functioneert in tegenstelling tot UWV en vele sociale diensten tamelijk goed, dus goede kans dat je daar snel & goed geholpen wordt.
Mijn advies zou dus zijn:
1. Naar de SVB en daar een aanvraag indienen
2. Naar de sociale dienst, daar een aanvraag indienen, zonodig voorschot vragen, doktersverklaring mee, eventueel verwijzing naar GG&GD vragen en ook melden dat er een Anw aanvraag loopt en dat je ze met alle plezier wil machtigen om eventueel verleende bijstand te verrekenen met eventueel te verlenen Anw.

Overigens wordt voor de WWB naar gezinsinkomen gekeken dus Anw van de kinderen wordt van de WWB afgetrokken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds