|
Auteur |
Bericht |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: do 03 mrt 2011 16:35 Onderwerp: Moderne Hoornse Taart |
|
|
Beste allemaal,
Ik ben op zoek naar jurisprudentie over voorwaardelijke opzet, in dit geval gaat het om een casus waarbij een ex-vriend zo kwaad wordt dat hij zijn vriendin vergiftigde bonbons stuurt maar haar moeder ze opeet en sterft.
Het gaat om opzet met waarschijnlijkheidsbewustzijn. De tenlastelegging is moord met voorwaardelijke opzet en poging tot moord.
Ik heb vanmiddag een paar uur gezocht in databases op de bovenstaande zaken maar ik vind niets. Behalve dan de Hoornse Taart maar ik wil graag meer arresten / uitspraken.
Hebben jullie tips voor termen waarop ik nog meer zou kunnen zoeken? Of wellicht weten jullie bekende zaken die vergelijkbaar zijn?
Alvast veel dank!
Groeten,
Maartje |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 03 mrt 2011 16:52 Onderwerp: |
|
|
De relevantie van jurisprudentie heeft zelden te maken met overeenkomsten in de feiten, maar vrijwel altijd met de toepasselijkheid van rechtsregels. Het heeft zo goed als geen zin om te zoeken naar uitspraken over giftige taarten of andere etenswaren.
Voorwaardelijke opzet bestaat nog steeds. Er is een enorme hoeveelheid jurisprudentie over voorwaardelijke opzet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: vr 04 mrt 2011 12:18 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | De relevantie van jurisprudentie heeft zelden te maken met overeenkomsten in de feiten, maar vrijwel altijd met de toepasselijkheid van rechtsregels. Het heeft zo goed als geen zin om te zoeken naar uitspraken over giftige taarten of andere etenswaren.
Voorwaardelijke opzet bestaat nog steeds. Er is een enorme hoeveelheid jurisprudentie over voorwaardelijke opzet. |
Ik heb natuurlijk niet naar gif of taarten gezocht maar naar voorwaardelijke opzet. En dan specifiek naar zaken waarbij de dader onbedoeld een andere persoon dan het beoogde slachtoffer iets aandeed. Dat type kon ik niet vinden helaas. Dus vandaar eigenlijk mijn vraag, zoek ik dan nog steeds verkeerd of zijn er weinig zaken? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 04 mrt 2011 13:18 Onderwerp: |
|
|
Probeer eens voorwaardelijk opzet (dus zonder -e) op rechtspraak.nl, er komen er 6.300 uitrollen... _________________ Mine! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 04 mrt 2011 14:52 Onderwerp: |
|
|
BG schreef: | Probeer eens voorwaardelijk opzet (dus zonder -e) op rechtspraak.nl, er komen er 6.300 uitrollen... |
Met -e is grammaticaal ook niet juist als je het lidwoord weglaat, besef ik nu. Het gaat hier om "het opzet", niet om "de opzet". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|